Mass Effect

thumbnail

Toen ik te horen kreeg dat Bioware, de ontwikkelaar van Knights of the Old Republic, Baldur’s Gate en Neverwinter Nights, een RPG in de maak heeft met de titel Mass Effect ging mijn hartje een stukje harder kloppen. Dit is niet voor niets, want de ‘meester’ van RPG’s heeft een futuristische RPG voor ons in petto, een RPG, volgens Bioware, met een ‘revolutionaire’ dialoogsysteem, een enorm grote wereld en vernieuwende gameplay. Als we de beelden bekijken van Mass Effect is het eerste wat opvalt dat de game verschrikkelijk veel op een shooter lijkt. Ik hoor jullie allemaal al afvragen: Een shooter? Jazeker, maar wat Bioware ons heeft laten zien, is maar het topje van de ijsberg. Een verrassende wel te verstaan, maar zeker niet een slechte.

‘A Spectacular New Vision of the Future’

De game zal zich afspelen in een verre toekomst, waar een oeroude legende rondgaat die verteld over het uitsterven van het universum. Het universum wordt vastgehouden door een onophoudelijke cyclus van 50.000 jaar, die elke keer eindigt door de hand van oeroud machine ras. Met nog nooit geziene efficiency en meedogenloosheid worden alle geavanceerde levensvormen vernietigd. Ze laten een spoor van vernietiging achter, zonder ook maar enig bewijs van hun bestaan achter te laten.

Weinig mensen geloven in deze legende, maar jij weet dat het waar is. Het wordt jouw gevecht, jouw missie om het universum te redden van deze vernietiging, het uitsterven van het universum. Jij bent Commander Shepard van de SS Normandy en alleen jij weet wat er allemaal gaande is. Jij zult op pad gaan met je elite recon squad om dit kwaadaardig machine ras tegen te gaan, ten koste van alles. Want alleen jij weet wat er zal gebeuren als jij zult falen. Al met al is dit een ijzersterk verhaal. Een kwaadaardig machine ras, het uitsterven van het universum en jij bent de enige die ervan af weet. Een succes formule gegarandeerd. Door dit verhaal zal jij als speler door het hele universum moeten reizen en zeer uiteenlopende missies volbrengen om het universum van het noodlot te weerhouden. Je hebt teamleden en futuristische wapens tot je beschikking, het enige wat ik kon uitbrengen was “wow” en dat zegt veel.

Het is een RPG, dus customizen!

In deze RPG hebben de makers het customizen weer naar een hoger level getild, want wat een hoop mogelijkheden heeft deze game te bieden. Het begint al met het creëren van je character Commander Shepard. Het is mogelijk om het uiterlijk van je character volledig onderhanden te nemen, zoals oogkleur, huidskleur, rimpels, grote van je neus, oren, mond en hoofd en ga zo maar door. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een pre-created character en gelijk aan de gang gaan. Nadat je je character in elkaar ‘gezet’ hebt of de pre-created character gekozen hebt, zal je wederom keuzes moeten gaan maken betreffende je skills en abilities. Je kunt kiezen tussen de wegen van een ‘soldier’, de ‘tech-specialist’ of de ‘biotics-specialist’, elk met zijn eigen krachten en vaardigheden. De ‘soldier’ zal goed kunnen omgaan met wapens, de ‘tech-specialist’ zal elke hightech machine aankunnen of de ‘biotechs-specialist’ die goed zal kunnen omgaan met Dark Energy om zo elke vijand te vernietigen. Naast het customizen van je character is het mogelijk elk wapen naar eigen inzien te veranderen, je kleding of armor te veranderen, je teammaten te veranderen en zelfs de voertuigen van top teen te veranderen. Ook MAKO, het voertuig waarmee je alle werelden verkent, is van top tot teen te customizen, zoals grip, snelheid, boosters en wapens. En dit is alleen nog maar wat er tot nu toe bekend is, wederom is het enige woord wat bij mij opkomt “wow”. De keuzes die je maakt en zal maken zullen een enorme invloed hebben op de game. Hierdoor zal iedereen de game anders beleven en is de replay waarde van deze game erg hoog te noemen. Je hoeft allen maar een andere ability of pad te kiezen en de game zal zich compleet anders laten verlopen. Een enorme prestatie naar mijn inzien. Natuurlijk zal je naar mate je in de game vordert beter worden in je abilities en je skills, want het blijft toch een RPG.

Lekker reizen in je eigen schip

Om naar alle uithoeken van het universum te komen zal je toch een vervoermiddel moeten hebben en dit is het schip genaamd Normandy. Je zult via een handig systeem van point-and-click alle melkwegstelsels kunnen kiezen en de planeten, ruimtevaartstations en asteroïden met een bezoekje vereren. Natuurlijk zijn er naast de main queeste genoeg side queeste en andere plekken te bezoeken en te ontdekken. Doordat het universum in het echt erg groot is, is deze game zeker enorm te noemen. Honderden uren zal je in deze game kunnen steken om zo ook maar elke steentje te kunnen omkeren, wat natuurlijk voor elke RPG fan een ware natte droom is. Zoals ik al zei in de intro zijn de graphics in deze game super wreed. De characters in deze game zijn fotorealistisch en leven allemaal ‘echt’. De game zal realistische dialogen bevatten wat de wereld echt tot leven zal roepen. De personages zullen in de game communiceren met full voice-acting en realistisch animaties. Elke verandering van emotietoestand zal te merken zijn aan de gezichtsuitdrukkingen. Mondhoeken die omhoog gaan, wenkbrauwen die iets meer krullen of gewoon de blik in hun ogen zullen de dialogen in de game zeker niet saai maken. Je hoeft nu ook niet elke dialoog aan te horen of het gezeik van je teamleden, want het is nu zelfs mogelijk om ze gewoon te onderbreken en ze duidelijk maken dat ze gewoon hun taken moeten doen.

Spannende, maar gecontroleerde gevechten

In deze game zullen de gevechten real-time afspelen en zal jij als teamleider alle touwtjes in handen hebben. Het reageren van de teamleden, de acties die ze uitvoeren, de wapens die ze gebruiken en zelfs de plek waar ze naartoe lopen zal jij allemaal kunnen bepalen. De gevechten gebeuren wel real-time, maar zullen stil gezet worden als jij je orders door geeft. Dit zal gebeuren vergelijkbaar als in Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter. Dit zal ook verklaren waarom de beelden die we tot nu toe gezien hebben erg op een shooter leken. Maar wees niet getreurd als je niet goed bent in shooters, want je zult niet hoeven te richten. De vijanden hoeven dit keer alleen maar geselecteerd te worden om ze een kopje kleiner te maken. Dit zal gelukkig wel instelbaar zijn in de mate dat dit voor je gedaan wordt. De game zal dus enorm controleerbare gevechten bevatten met enorm veel actie. Ook het bevelen van je teamleden geeft een extra dimensie aan deze game. De keuzes die hiermee gepaard gaan, zullen wederom zorgen voor een nog nooit geziene diepgang, wat zeker wreed zal worden.

Voorlopige conclusie

Als er een game is waar ik zeker niet op kan wachten is het Mass Effect. Eindelijk een vette RPG voor op de Xbox 360, die alles in zich heeft. Veel keuzes, vette wapens, keiharde actie en fotorealistische graphics. Een game die me nu al heeft overbluft. Dit wordt zeker een topper van 2007, een must-have voor de Xbox 360 bezitters onder ons. Ik zou zeggen: “Laat maar komen die game!”


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: 3rd person RPG/FPS | Release: 08-06-2008 | Uitgever: Electronic Arts | Ontwikkelaar: BioWare
    Graphics: 8.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 8.8 | Replay: 7.5
    8.2

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx