Loop Hero

thumbnail

Het roguelike genre is extreem populair en het is dan ook niet verrassend dat game ontwikkelaars op zoek gaan naar manieren om iets fris toe te voegen aan het speel, sterf en herhaal principe. Je denkt dan al snel aan een enkele twist. Met Loop Hero heeft de ontwikkelaar Four Quarters er niet voor gekozen om maar één ding toe te voegen. De game combineert namelijk een deckbuilder, strategie game, cookie clicker en een roguelite RPG samen in één game en op papier zou je zeggen dat dit totaal niet zou kunnen werken. Maar het tegendeel is waar, we hebben hier met één van de beste titels van het jaar te maken en er is eigenlijk maar één groot nadeel. En wat dat is, lees je in deze review.

Eindeloos in een rondje

Loop Hero weet je meteen aan het begin naar binnen te zuigen met het heerlijke pixel art stijltje met op de achtergrond de 16 bit chiptunes die je doet denken aan de gloriedagen van het 16 bit tijdperk. De animaties, ontwerp van de personages en het vormgeving van het menu laat zien dat de ontwikkelaars echt fans zijn van retro games. Je hebt zelfs de mogelijkheid om de ouderwetse CRT lijnen toe te voegen aan de game om nog meer in de buurt te komen van hoe de game er in het verleden zou hebben uitgezien. Bovendien is de game klein, laad het razendsnel en zit je binnen enkele seconden in de game. En dat zul je snel merken, want elke paar minuten die je beschikbaar hebt, weet de game op te eisen. Het is een tijdje geleden dat een game een zo hoog nog-een-keer gehalte heeft zonder veel van de frustratie die je zou verwachten bij een roguelike.

De Lich heeft de wereld ondergedompeld in het donker, verstrengeld in een eindeloze loop waarbij de wereld en zijn inwoners in een oneindig gevecht zijn blijven hangen. Zo ook onze held die de gehele game in cirkeltjes loopt met als enig doel de cirkel te verbreken. De game legt in de eerste ronde langs dit eindeloze pad de basisprincipes uit. Wanneer je held een vijand tegenkomt zal hij automatisch deze monsters proberen te verslaan. Ben je succesvol dan laten de monsters diverse voorwerpen en kaarten vallen die je aan je held kunt geven om zo meer kans te maken tegen de vele diverse monsters die je tegenkomt. De kaarten kun je gebruiken om de wereld om dit pad weer wat meer tot leven te wekken. En hier begint de game tactisch en strategisch te worden. Ondanks dat je geen controle hebt over je held, beïnvloeden de kaarten wat voor vijanden er verschijnen, hoeveel vijanden er verschijnen of hoeveel levenspunten je held heeft of krijgt elke keer hij dat een dag overleeft. De tijd verstrekt namelijk langzaam en met elke dag is er een kans dat er meer vijanden verschijnen. Dit resulteert in het balanceren van wanneer en waar je deze kaarten speelt, bovenop de ruime keuze van diverse wapens, ringen, schilden en harnassen die tegenkomt met diverse effecten. In typisch RPG stijl zul je de keuze moeten maken tussen bijvoorbeeld een ring die 15% kans heeft op een counter of een zwaard met 12% vampirisme.

Ontdekking wordt beloond

Eerst lijkt het plaatsen van kaarten weinig strategie te bevatten omdat het spel de vele combinaties niet van te voren aangeeft. Eén van de eerste combinaties die je waarschijnlijk zult ontdekken, is het combineren van negen steen en bergkaarten in een 3×3 formatie. Dit creëert een grote berg en geeft je een flinke bonus aan items, maar het nadeel is dat er nu een kans is dat je een harpij tegen zult komen. Dit is nog maar één van de vele kaarten die de game bevat en zijn er kaarten die op het eerste gezicht alleen maar nadelig zijn totdat je er achter komt dat je juist alle soorten vijanden kunt gebruiken om meer kans te hebben om bepaalde voorwerpen tegen te komen. Het uitproberen van iets nieuws wordt dan ook sterk aangeraden, zeker als je kans wilt maken om de vele eindbazen te bereiken die de game rijk is. Je kunt elke keer maar 12 kaarten meenemen en met het vrijspelen van nieuwe kaarten kun jij je deck aanpassen. Als het je lukt om genoeg rondjes te maken kun je het gevecht starten met een eindbaas. De eerste keer wordt je waarschijnlijk volledig in stukjes gehakt, maar je weet dan tenminste waar je rekening mee moet houden de volgende keer.

Je kunt ook vluchten, maar dan zul je een groot deel van je verzamelde items achterlaten. Eén van de cirkel tegels is een kamp en elke keer als je hier voorbij loopt, wordt een deel van je leven hersteld en heb je de keus om terug te vluchten naar je dorp met alle items of het erop wagen om nog een ronde te maken. Het verzamelen van zoveel mogelijk loot is cruciaal, omdat na elke ronde je de mogelijkheid hebt om je dorp uit te breiden met diverse gebouwen. Deze gebouwen geven je toegang tot nieuwe kaarten, nieuwe voorwerpen of zelfs nieuwe classes naast de krijger: de rogue en necromancer. Deze classes hebben volledige andere speelstijlen en laten geven de speler nog meer tactische keuzes die ze kunnen maken. Maar dit alles is flink prijzig en vraagt om een flink stukje grinden om deze items bij elkaar te verzamelen. Gelukkig kan dit gecombineerd worden met het uitproberen van je nieuwe strategie en voelt de game niet aan als iets wat eindeloos in rondjes gaat. Je moet wel goed opletten welke items je nodig hebt, want het is jammer als je net een cruciaal item mist of achterlaat en er een nieuwe loop nodig is.

De juiste mix

Na flink wat uurtjes heb ik nog maar een klein deel vrijgespeeld van de vele uitbreidingen aan mijn dorp en zijn er genoeg eindbazen te verslaan. Maar dat is niet erg, want dit is een game die al de verschillende elementen mooi samen laten komen. Het heeft iets rustgevends om je held rondjes te zien lopen en om de paar secondes een paar beslissingen te nemen. Gelukkig kun je de game ook op 2x snelheid zetten (en een 4x had misschien ook nog wel gemogen) en zitten er een paar valnetten in zodat je niet voorbij het kamp sprint zonder de keuze te maken om terug te vluchten met al je items. Hier komt dan ook het cookie clicker genre gevoel naar boven en dit is een supergame om op een tweede scherm aan te hebben staan. Maar aan de andere kant knaagt het dat deze game nu alleen maar beschikbaar is op de PC. Dit zou een geweldige toevoeging zijn op de Nintendo Switch of op je telefoon zelfs. Want dan is elke vrije minuut, een minuut die je met rondjes lopen kunt vullen.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Rogue | Release: 04-03-2021 | Uitgever: Devolver Digital | Ontwikkelaar: Four Squares
    Graphics: 9.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 9.0 | Replay: 9.0
    9.0
    + Heerlijke 16 bit muziek en visuals
    + Een roguelike zonder frustratie
    + Veel strategie en ontdekking
    - Mist een 4x snelheid optie
    - Ietsjes minder grinden had ook gemogen
    - Waarom geen Nintendo Switch port?

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    loeder001
    Lid
    3 jaren geleden

    Ziet er leuk uit, en een goede review.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx