John Woo Presents: Stranglehold

thumbnail

Tot op heden is het vrijwel geen game gelukt om een gevoel weg te geven dat de gamer zich in een ‘overdreven’ actiefilm bevindt waar letterlijk alles overhoop wordt geknald. Zelf kijk ik een enkele keer naar dit soort films, maar tijdens het kijken denk ik af en toe nog wel eens hoe het zou zijn als ik mijzelf in een dergelijke film zou bevinden. Uiteraard denk ik dan fictief, want een situatie zoals in Rambo lijkt me sterk, maar qua games is het toch wel mogelijk. Onlangs heeft Midway dan ook Stranglehold uitgebracht, een game die in de stijl van een Japanse actiefilm is gezet en waarin zelfs een écht hoofdpersonage zit. John Woo is bekend van zijn geschiedenis in de actiefilms, en Stranglehold geeft de mogelijkheid om met hem te spelen in een game die het eindelijk mogelijk maakt om zelf te ervaren hoe het leven in een actiefilm is.

Stranglehold is een Third Person Shooter. Dit houdt in dat de actie bekeken wordt vanaf een camera die boven de speler hangt. Dit is dezelfde aanpak als Max Payne, een game die ook een filmisch gevoel achterliet maar niet zozeer de stempel ‘actiefilm-game’ kreeg. Ook wordt het populaire Bullet Time dat geintroduceerd werd bij Max Payne gebruikt in Stranglehold. Echter wel met een andere naam; Tequila Time. Dit is overigens wel hetzelfde principe; met één druk op de knop wordt de tijd vertraagd en kan de speler allerlei bewegingen uithalen die wederom verwijzen naar een actiefilm.

Het spel begint wanneer hoofdrolspeler en agent Tequila wordt toegewezen om de orde te herstellen in Hong Kong. Met de acties die hij daar uithaalt wordt de maffiabaas die de zaakjes daar runt niet al te blij. Hij geeft daarom ook de orders weg om Tequila’s vrouw en kind te ontvoeren. Niet veel later komt Tequila hier achter, en wil koste wat het kost zijn familie terug. Hier blijkt echter een complot achter te zitten, waar de speler gedurende de voortgang doormiddel van vele cut-scenes achter komt. Een typisch verhaal voor een game met dit concept, maar naar mijn mening is het best in orde.

De essentiele formule van Stranglehold

De gameplay van Stranglehold is voornamelijk herkenbaar door de interactie met de spelwereld. Het spel is namelijk gemaakt met de bedoeling dat haast alles in de omgeving kapot kan. Door deze beslissing is de wereld een stuk realistischer. Als je dus achter een muurtje gaat schuilen dan zal dat muurtje na een tijdje helemaal kapot geschoten zijn. Vooral bij eindbazen is de omgeving verwoestbaar. Als je bijvoorbeeld naar een tweede verdieping gaat om zo een goed zicht op de vijand te krijgen, heb je grote kans dat de gehele verdieping instort na een tijdje omdat op je geschoten wordt. Daarnaast kan de speler ook zelf profeit halen uit de omgeving, je hoeft alleen maar tegen een tafel op te lopen of je glijdt er al overheen. Zo zijn er veel meer combinaties die nóg meer het actievolle gevoel geven. Als tweede hulpmiddel zijn er nog vier speciale moves die uitgevoerd kunnen worden. Denk aan Pricision Aim; hiermee wordt de tijd vertraagd en kan de speler heel goed mikken waar zijn kogels terecht komen, zo zijn er nog drie andere die zeker goed zijn uitgewerkt. Tequila Time heeft misschien wel de grootste rol in het geheel. Zoals gezegd vertraagd dit de tijd. Wat is er nu vetter dan tegen een muur springen om vervolgens vaart te krijgen en zo achter op een serveertafeltje met wieltjes terecht te komen dat de speler naar de andere kant van de kamer rijdt en in de tussentijd schiet de speler elke vijand in slow-motion neer, nou? Precies. Dat gevoel wil de ontwikkelaar neerzetten met Stranglehold, en wat mij betreft is dat hen zeker gelukt. Stranglehold kent naast het zojuist genoemde ook nog een leuk systeempje dat alles compenseerd met elkaar. Het maken van kills wordt namelijk beloont met style points (dit wordt aangegeven met sterren). Des te stijlvoller jouw kill, hoe meer je van deze punten krijgt. Zelf is het me al opgevallen dat de maximale vijf sterren érg moeilijk te halen zijn. Maar in iedergeval wel leuk dat er een dergelijk systeem in zit.

Waar ik persoonlijk een groot vraagteken heb achtergezet vóórdat ik met deze game begon was de speelduur. Als deze te lang was dan viel de game misschien wat in de herhaling, dit is echter niet het geval en we kunnen spreken van eigenlijk wel een iets te korte duur: binnen vijf uur had ik hem uitgespeeld op normal. In mijn ogen net iets te kort, en de online multiplayer biedt daarentegen niet zo veel meer waardoor de speler door gaat blijven spelen met de game.

Concluderend kan ik vertellen dat je Stranglehold alleen moet kopen voor de singleplayer, de multiplayer is niet van hoog niveau waardoor je er niet bij blijft hangen. De Tequila Time zit er wel in geintergreerd maar voor de rest is het niet zo bijzonder. De singleplayer is kort maar krachtig, hoewel je er niet twee keer doorheen wilt gaan is het toch wel een prettige ervaring. Ik raad de game aan elke liefhebber van actiefilms aan. Ondanks de minpunten die ik zojuist noemde is het toch een hele goede game die voor het eerst het gevoel van een actiegame weet te integreren in een game.


  • Auteur: Bastiaan Knol | Genre: Actie | Release: 20-10-2007 | Uitgever: Midway | Ontwikkelaar: Midway
    Graphics: 8.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 7.0 | Replay: 7.0
    7.7

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx