Inversion

thumbnail

De nieuwste third person cover based shooter Inversion heeft goed gekeken naar de concurrentie, mogelijk zelfs te goed. De basis van Inversion lijkt als twee druppels water op Gears of War. Het rondrennen met gespierde gasten, het sprinten terwijl je de A knop ingedrukt houdt en achter muurtjes dekking zoeken zit allemaal in deze game. Daarnaast zien we Half-Life invloeden met de gravity gun, hier de GravLink genaamd. Dit zou moeten resulteren in hele mooie combinatie, de game laat zelfs af en toe een moment zien van grootsheid, maar helaas weet de game geen eigen identiteit aan te nemen en zijn deze momenten weer snel voorbij.

Op zoek naar je dochter

De aarde wordt overvallen door een buitenaards ras, de Lutadores, wie verdomd veel lijken op het menselijke ras. De gehele aarde wordt binnen enkele uren ingenomen en verwoest doordat de Lutadores beschikken over een technologie die de zwaartekracht kan aanpassen en veranderen. Politieagent Davis Russell is onderweg naar zijn dochter met zijn partner Leo Delgado wanneer de pleuris uitbreekt. Een ware held begint natuurlijk deze vijanden om zeep te helpen, maar helaas weten ze je levend gevangen te nemen. Hierdoor kom jij terecht in een kamp waar jij kennis maakt met deze GravLink technologie. Je zult een vrijheidsvechter moeten worden in deze lineaire shooter. De game probeert op een filmische manier het verhaal te vertellen, maar dit levert helaas in op de game ervaring. Het eerste uur wordt zo vaak afgewisseld tussen korte stukjes game en filmpjes dat je snel gefrustreerd raakt, omdat je gewoon eens de game wilt spelen. Dit is verder in de game een stuk beter, maar toch lijkt elk deel van de game erg kaal, omdat je nooit met meer dan 6 vijanden tegelijk te maken hebt en dan weer een stukje verder moet lopen.

De gameplay lijkt dus erg veel op Gears of War, maar toch weet de game het plezier en de schaal die GoW heeft nooit te evenaren. De wapens voelen minder lekker aan, de balans is dramatisch, waardoor je al snel twee favoriete wapens hebt en het bewegen door het level gaat net wat stroever. Maar de game probeert niet een kopie te zijn door de GravLink toe tevoegen. Dit wapen heeft op het eind twee manieren hoe je het kunt gebruiken. Je kunt dingen laten zweven, oppakken en wegschieten. En kun je ook dingen zwaarder maken, vijanden laten ontploffen of kisten laten vallen voor dekking en is het mogelijk om een schild om je heen te plaatsen. Dit alles zou enorm interessant zijn als het leveldesign je deze dingen allemaal toelaat en je zelf kunt bepalen wat je wilt doen. Helaas is er altijd maar één manier en dit levert in op het plezier van deze mechanics. Het onderdeel dat iconisch is voor deze game en totaal niet tot zijn volle potentie wordt gebruikt is het wisselen van zwaartekracht. Er zijn namelijk momenten dat vijanden op de zijkant van gebouwen, op de plafonds lopen en jij dus alles in de gaten moet houden. Dit zou de game van al het andere onderscheiden, maar deze momenten zijn elke keer na een paar seconden weer voorbij, alsof ze te bang waren om af te wijken van de standaard. Ook het zweven in zero gravity zou beter uitgewerkt kunnen worden, omdat het bewegen zo goed als niet te doen is. De game heeft dus iconische momenten, maar veels te weinig.

Niemand online

Inversion houdt je in de singleplayer zo’n 7 uurtjes zoet afhankelijk van de moeilijkheid en hoe goed jij omgaat met de enkele momenten waarin de moeilijkheid omhoog knalt. De game zou een goede kandidaat zijn voor online gameplay, maar helaas tijdens het recenseren van deze game was er niemand online. Het was niet mogelijk om een match te starten en dit geeft helaas al aan dat mensen nu al een keuze hebben gemaakt. Dit is jammer, want de game modi die net anders zijn dan de standaard modi, zijn erg leuk om te spelen. Grafisch is de game zeker ook erg goed. Het ontwerp van veel onderdelen hebben we al vaker gezien, maar de details, omgevingen en effecten zijn van hoge kwaliteit.

Inversion is hiermee een third person shooter die het net niet goed weet te doen. En het is dan ook zo jammer om deze game te spelen en dan te zien wat de game mogelijk had kunnen zijn. De levels waar je op van alles en nog wat kunt lopen en je alles in de gaten moet houden zijn de kern van de game. Maar deze zijn van korte duur. De rest is degelijk, omdat het goed heeft gekeken naar games als Gears of War en Half-Life. Grafisch ziet de game er erg goed uit en heeft een nette 7 uur aan gameplay. Online is de game zeker vermakelijk, maar er is niemand online. Het had zoveel meer kunnen zijn…


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Third Person Shooter | Release: 15-07-2012 | Uitgever: Namco Bandai | Ontwikkelaar: Saber Interactive
    Graphics: 9.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 6.0 | Besturing: 6.0 | Replay: 6.0
    6.8
    + Ziet er erg goed uit
    + Probeert iets nieuws te doen
    + Heeft iconische momenten...
    - Maar veels te weinig
    - Speelt erg stroef
    - Te korte gameplay momenten

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx