Impact Winter

thumbnail

Je start als Jacob Solomon en je staat in winterse kleding, in een met sneeuw overgoten kerk, in het hart van een bevroren wereld. Je bent één van de weinige overlevenden, daar kom je al snel genoeg achter. Je leert dat je de kerk deelt met een viertal mensen en een robot, namelijk: Blane (sheriff), Wendy (kok), Christophe (ingenieur) en Maggie (monteur) en AKO-LIGHT. In het centrum van de kerk brand een vuurtje, dit vuurtje moet brandende blijven, anders zakt de temperatuur tot onleefbare omstandigheden. Je eerste ontmoeting als speler met de groep overlevenden waarmee je probeert te overleven start met een transmissie die via AKO-LIGHT wordt opgevangen. Deze vertelt dat het dertig dagen zal duren totdat je gered kunt worden. Het wordt een kwestie van samenwerken om te overleven.

Overleven is de kunst

Je krijgt verder geen voorfilmpjes of voorinformatie, maar gaat het verhaal spelenderwijs beleven. Allereerst volgt een prima tutorial waarbij je hands-on de belangrijkste zaken krijgt uitgelegd (deze kun je ook overslaan). Je leert dat je zult moeten scavengen om te kunnen overleven. Het is jouw taak om samen met AKO-LIGHT de kou buiten de kerk keer op keer te doorstaan om je groep te zien van basisbehoeften als warmte, voedsel en bescherming. Bij het vuur staat aangegeven hoe lang deze nog te branden heeft, je zult het vuur tijdig van brandstof moeten voorzien, of dit nu een tafelpoot of benzine is. Alle karakters hebben een zestal statistieken waarmee health en happiness kan worden gemeten. Zo moet het energieniveau op peil blijven, dit kan worden beïnvloed door eten/drank en slaap, moet de persoon op temperatuur blijven, voldoende eten en voldoende drinken. Doel is om iedereen proberen te laten overleven en het moraal in de groep hoog te houden. Ieder teamlid heeft een bepaalde rol. Jij bent de leider en geeft de rest opdrachten. Eenieder kan spullen maken en kan een bepaalde rol toebedeeld krijgen. Wendy kan bijvoorbeeld recepten voor je koken, maar dan zul je wel de juiste ingrediënten bij elkaar moeten vergaren. Je snapt dat dit de honger stilt, maar voeding kan bepaalde karakters ook specifieke bonussen geven. Maggie helpt je bij de versteviging van de kerk en de beveiliging van je voorraden, maar zij zal hier hout en ander bouwmateriaal voor moeten hebben. Alle overlevenden zijn op zoek naar voedsel en andere zaken die hen in leven houdt, af en toe glipt er iemand je kerk binnen en zal je voorraad komen plunderen. Rollen zitten als volgt in elkaar. Er is een standaard lijst met een aantal rollen waar je uit kunt kiezen. Je kunt iedereen dezelfde rol geven of je kunt verschillende mensen verschillende rollen toebedelen. Je begint de game met één enkele rol: ‘Heavy Sleeper’. Iedere rol kent een specifieke up- en downside. De heavy sleeper zorgt er voor dat het moraal hoger wanneer mensen gaan slapen. De keerzijde is echter dat het energieniveau van de mensen minder snel zal stijgen, waardoor ze vaker of langer moeten slapen. Daarnaast heb je een rol ‘Careful worker’, waarbij een persoon niet gewond kan raken als hij/zij iets aan het maken is. Downside is dat het langer zal duren voordat iets af is. In het begin is dit nog niet zo erg, omdat de duur voor het maken van bijvoorbeeld materialen nog zeer beperkt is. Je zult de rollen dus af moeten stemmen op het karakter en op de fase waarin het spel zich bevindt.

Hooi op de vork

Naast leider ben jij diegene die buiten de kerk gaat scavengen naar voedsel en materialen. Je gaat op zoek met een eenvoudige kaart van de omgeving en een scanner die bijhoudt welke locaties je hebt ontdekt. AKO-LIGHT helpt je waar hij kan met (onder andere) verlichting en het scannen van het gebied naar materialen die zijn ingesneeuwd. Onthoud, je kunt het in extreme omstandigheden niet oneindig volhouden. Los van het feit dat je maar een beperkte hoeveelheid aan goederen kunt vervoeren (dit is natuurlijk wel te upgraden) en je zaken in de kerk op zult moeten slaan, heb je nachtrust, warmte en beschutting nodig. In het begin zul je vooral in de buurt van de kerk blijven, maar op een gegeven moment heb je veel ontdekt en zul je verder moeten gaan. Daarbij zul je met een tent moeten werken om te kunnen overleven. Om meer over je teamgenoten te weten te komen kun je zogenaamde events voor ze uitvoeren, deze zijn erg op het karakter toegespitst. Zo kun je voor Wendy een receptenbundel gaan zoeken in haar huis. Blane helpt je om je survival skills te verbeteren, welke hij je langzaam missie bij missie zal leren. Christophe die helpt je AKO-LIGHT te verbeteren, zodat hij onder andere een langer energieniveau heeft, beter kan scannen en ook andere handigheden kan leren.

Je krijgt geen map waarop aangegeven staat waar je deze missie kunt voltooien, het is aan jou om te zoeken… en daarbij mogelijk gruwelijk te verdwalen en daarbij misschien zelfs in vallen te trappen en dood te vriezen. Alles is ondergesneeuwd dus je bent naar huizen aan het zoeken, maar ziet alleen nog een gebroken dakraam. Je bent naar auto’s aan het zoeken, maar ziet alleen nog een stukje deur. Je wilt op plekken lopen waar je voorheen waarschijnlijk door kon en waar nu een kloof of gigantisch gat is ontstaan.

Door het doen van missies verdien je Rescue Points (RP) en daarmee level je. Van missies krijg je soms specifieke beloningen, juist kiezen is dus wel belangrijk. Door een level up te gaan kun je mensen nieuwe rollen toekennen en gaat er direct wat tijd van de timer af die terug telt van 30 uur. Tijdens je barre tochten kom je ook andere mensen tegen die om je hulp vragen. Ook hiervoor krijg je RP, maar onthoud dat je niet teveel hooi op je vork kunt nemen en ook voor eigen gelederen moet zorgen. Scavengen zul je zeer gericht moeten doen op je voorraad en je missies. Je zult goed moeten onthouden wat je nodig hebt om zo efficiënt en effectief mogelijk de 30 dagen door te komen. RP krijg je daarnaast om Points of Interest te ontdekken en items te laten maken.

Sfeerimpressie

De karakters zijn ietwat speels en cartoonesk opgezet, maar de omgevingen zijn juist erg mysterieus en duister. Dit contrast werkt goed en de sfeer van een apocalyptische wereld komt goed bij de speler binnen. De achtergrondgeluiden, hoe beperkt ook, versterken dit gevoel. De game kent overigens verder geen voice-casting. Naast deze effecten voel je ietwat de druk dat je op tijd weer terug dient te zijn met de juiste middelen, met name later in de game. Een verdwaald gevoel krijg je ook, sommige wandelingen raak je de draad wel een beetje kwijt. Op een gegeven moment kun je echter wel bepaalde herkenningspunten gebruiken, daarbij is de kerk op je radar altijd aangegeven, dus je vindt je weg wel terug. Iedere keer als je een replay doet zit de map ietwat anders in elkaar, met name wat betreft speciale missies en objecten. Daarnaast kun je de keuze maken om op andere events te focussen op het begin, wat de uitkomst van de 30 dagen natuurlijk heel anders zal maken. Dit maakt replay aardig interessant. De besturing is soms nog wat stroefjes. Het speelt zich eigenlijk volledig met het toetsenbord. Op zich is dat geen probleem, maar het rondlopen gaat niet altijd even vlekkeloos (je blijft hangen aan objecten of karakters) en de game reageert niet altijd als je bijvoorbeeld met een karakter wilt communiceren. Als je hetgeen je hebt gevonden op wilt slaan in de kerk, dan loopt het menu weleens vast als je de middelen aan het verslepen bent. Daarnaast lukt het openen van submenu’s lang niet altijd. Dit zijn een aantal frustrerende punten. Daarbij is de laadtijd als je naar de oppervlakte gaat, bijvoorbeeld vanuit de kerk, erg lang. Met name als je dit vaker snel achter elkaar doet.

Leve de postapocalyptische wereld

Als de schoonheidsfoutjes in de besturing worden getackeld, dan blijft er best een aardige game over. De postapocalyptische wereld die ontwikkelaar en Indie-studio Mojo Bones geschetst heeft werkt, de omgevingen zijn interessant om in rond te dwalen en, laten we eerlijk zijn, scavengen is gewoon leuk om te doen. Feit dat je events doet en daarmee de karakters leert kennen is aardig uitgewerkt. Ook leuk dat ieder een rol heeft en dat heel wat zaken gemaakt en gebouwd kunnen worden waardoor de game zich ontwikkeld. Daar zorgt het level-up systeem natuurlijk ook voor. Het rollensysteem mist wel wat diepgang, hoewel het later in de game weleens nuttig kan zijn. Al met al het proberen waard als je een hoarder bent en veel houdt van lange stille wandelingen over grote witte vlaktes.


Auteur: Erik Janssen | Genre: Adventure | Release: 25-05-2017 | Uitgever: Bandai Namco | Ontwikkelaar: Mojo Bones
Graphics: 7.5 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 6.0 | Replay: 7.5
7.5
+ Sfeer
+ Scavenging
+ Verhalende events
- Laadtijden
- Besturing werkt iets minder
- Rollensysteem

guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Naar boven