Terug van weggeweest
Agent 47, wie kent hem niet? Is het niet van de klassieke games, dan is het wel van de films die er uit zijn gekomen, al waren die overigens niet heel bijzonder. Hitman is een icoon geworden net als Sam Fisher dat is met de Splinter Cell-reeks. Echter is het lang geleden dat we iets hebben gehoord van de franchise, tot nu. IO Interactive is namelijk terug met het laatste deel in de trilogie; Hitman III is geboren.
Kenners van de reeks zullen inmiddels wel weten dat stealth het hoofdingrediënt is van deze franchise. Als je dus op zoek bent naar een game waarin je even flink los kunt gaan, dan is Hitman niet jouw game. Leuk aan het spel is dat missies op meerdere manieren kunt oplossen. Zo ervaar je al direct in de 2 trainingsmissies van het spel dat dit ongekend veel mogelijkheden biedt, maar ook creativiteit verlangt van de speler. Zo moet je een boot zien te infiltreren en een target omleggen, je bent ten slotte een Hitman. Dat kan door je om te kleden als een medewerker van het schip, maar je kunt ook gewoon via een achterdeurtje een slot ontgrendelen, om vervolgens achter op de boot omhoog te klimmen, en vervolgens je target wanneer hij alleen is om het leven te brengen. Het zijn slechts kleine voorbeelden van de mogelijkheden. Leuk is dat het spel de post-missie Playstyles terug brengt, waarin je beloont wordt voor de manier waarop je de missie uitspeelt. Hoe stiller je te werk gaat, hoe beter, want ik kan je vertellen; Er staan vaak tientallen, zo niet honderden vijanden te wachten om je te doorzeven met wat kogels.
Dat is vooral te zien in Dubai, de eerste verhaalmissie van de game. Hoewel dit level niet al te sfeervol is, zul je toch wel merken dat je flink wat acties moet doen voordat je target in beeld komt voor de kill. Infiltreer in de beveiliging van je target, en win het vertrouwen van je opponent om vervolgens eenzaam en rustig je kill te voltooien. Het verhaal zal voor iedereen anders uitpakken, al krijg je wel hints om een bepaalde strategie uit te voeren. Het verhaal van Hitman III is weliswaar niet heel lang, en niet alle levels/locaties (dit zijn er 6) zijn speelbaar. Als je de weg kent, speel je de levels zelfs binnen een paar uurtjes uit. De herspeelbaarheid en trainingsmissies bieden echter extra uurtjes aan gameplay, waarmee het spel zeker niet te kort aanvoelt. Er zijn in totaal dus 6 locaties, waaronder ook Berlijn en Mendoza, en waarbij alle locaties niet eens (uitvoerige) gameplay bevatten. Berlijn bijvoorbeeld draait om het vinden van agents die zich vermomd hebben en die vermoord dienen te worden. Het is meer een slachtfest dan tactisch stealthwerk, en het level duurt slechts ‘n kwartiertje als je ‘n beetje door knalt. Wel mooi is dat je de locaties uit Hitman en Hitman II (inclusief expansion) kunt importeren in de game, wat veel extra content met zich meebrengt. Verder kun je ook missies herspelen en een soort van side-missies spelen en heb je de Contracts-mode waarin zelf contracts samengesteld en gespeeld kunnen worden. Het biedt echter niet heel veel extra herspeelbaarheid wat mij betreft.
Natuurlijk zijn er ook gadgets in de game. Tools om iemand sneller te wurgen, een camera waarmee je digitaal apparatuur kunt hacken of analyseren en natuurlijk de nodige wapens zijn enkele voorbeelden. Maar je kunt ook met muntstukken of blikjes tegenstanders afleiden. Ook kun je interactief omgaan met objecten en deuren openen als je bijbehorende security pasjes ervoor hebt gevonden. Maar je kunt ook codes vinden die je kunt invoeren om vergrendelingen te unlocken. Leuk is het feit dat je na het voltooien van de missie en het verlaten van het level kunt zien welke uitdagingen je allemaal wel en niet behaald hebt, waardoor je deze alsnog later nogmaals kunt proberen te behalen. Belangrijk in de game is dat je saves aanmaakt, nogmaals aanmaakt en nog meer aanmaakt. Gelukkig doet de game dat zelf ook automatisch, veelvuldig, waardoor je terug kan wanneer nodig.
Alleen PS5-kracht benut, niet de controller
Op de next-gen consoles, in dit geval de PS5, draait HITMAN 3 in een 4K-resolutie met 60 frames per seconde, is er HDR-ondersteuning en zijn er kortere laadtijden. Deze laadtijden zijn inderdaad kort. Het laden van een game duurt ongeveer 3 seconden, waarmee je dus razendsnel in een game zit. Daarnaast biedt de next-gen-versie verfijningen van de interactie-animaties en AI, alsmede de ‘crowd’-technologie van de Glacier-engine waarmee tot 300 computergestuurde personages tegelijk op een locatie kunnen verschijnen. Toch ziet het spel er redelijk wisselvallig uit. De cinematics zijn van een hoog niveau, terwijl je op andere momenten denkt… hmm, dit ziet er toch wel weer wat minder uit. Vooral wanneer je van Dubai je verplaatst naar Dartmoor, zul je zien dat de verschillen groot zijn. In Dubai zien objecten, muren en omgevingen er net wat minder strak en inspiratieloos uit, en heerst vooral herhaling, daar waar je in Dartmoor getrakteerd wordt op wat uniekere elementen die meer sfeervol ogen. Daarnaast zijn er geregeld nog wat hoekige objecten die net wat strakker hadden gekund wat mij betreft. Hitman III-spelers kunnen locaties uit de vorige games in de trilogie importeren om alle 20+ locaties op één plaats te verzamelen. Alle verbeteringen aan rendering, animatie en AI die met Hitman III worden geïntroduceerd, kunnen in alle drie de games worden toegepast, waardoor Hitman III de ultieme plek is om de hele World of Assassination-trilogie te spelen. Qua audio zijn ook de cinematics erg sterk. Op een hoog volume met 5.1-geluid klinkt het allemaal magisch. Ingame is het echter een stuk rustiger. Daar zul je vooral je pistool met demper horen, hier en daar wat dialogen en omgevingsgeluiden.
Daar waar de laadtijden gigantisch kort zijn, daar is er helaas wat minder gebruik gemaakt van de DualSense-technieken. De haptic feedback wordt praktisch niet gebruikt, en de adaptive triggers heb ik vooralsnog enkel bij het schieten en enkel interactie gebruikt zien worden. Leuk is wel dat je bij het overhalen van de trigger wat weerstand krijgt, zoals je dat ook zult hebben bij een echt geweer. Verder is het helaas wat teleurstellend dat men niet verdere opties heeft toegepast, zoals wanneer je covert, dat je wellicht een zenuwachtige hartslag zult voelen die overgebracht wordt via de controller. Ik denk dat deze game zich juist best goed had geleend voor dit soort extra opties. Ook bij regen was haptic feedback wel welkom geweest om je net dat extra beetje sfeer te geven, iets wat eigenlijk noodzakelijk is in een stealth-game.
Hitman III is een game met 2 gezichten. Aan de ene kant is het eigenlijk een best karige game, maar aan de andere kant zit het spel bomvol content, daar waar Hitman 1 en 2 locaties ook gespeeld kunnen worden als je die erbij aanschaft. Aan de ene kant is het verhaal vrij zwakjes en voelt het aan alsof je van de ene naar de andere locatie gegooid wordt, maar aan de andere kant zijn die locaties wel weer uniek op zichzelf. Aan de ene kant ziet het spel er next-gen uit, en aan de andere kant ook weer erg wisselvallig. Van de ene kant is de gameplay best wel vrij, en kun je creatief te werk gaan, aan de andere kant voelt het ook weer lineair aan omdat je meestal toch een aardig rode draad volgt in de gebeurtenissen en scripting van de NPC’s en targets. Al met al is Hitman III weer eens wat anders. Een game die je de kriebels geeft om niet gepakt te worden. Ok, de AI is niet altijd wat het had moeten zijn, aangezien je vaak bij het wisselen van een pak alweer kunt ontsnappen aan ‘klopjachten’, maar toch heb ik het nodige plezier beleefd in de verschillende locaties. Hitman III zal voor de fans dan ook een welkome verrassing zijn, die ze ongetwijfeld zal vermaken, en ook nog eens de nostalgie brengt van de vorige delen. Een mooie afsluiting en wellicht het startpunt van een nieuwe trilogie.
Leuke review 🙂 Ik ga hem zeker halen als fan van het genre 😉