Halo 4

thumbnail

De Halo games werden altijd in één adem genoemd met Bungie, Xbox en Microsoft. Maar voor Halo 4 heeft Bungie afscheid genomen van de serie en de druk op de schouders van 343 Industries geplaatst. De verwachtingen zijn hoog en verandering is bij een grote franchise als Halo een risico. Kan een nieuwe ontwikkelaar het Halo gevoel overbrengen en behouden. Want ondanks al het shooter geweld heeft Halo altijd een eigen smoel gehad en zich kunnen onderscheiden van de rest. Gelukkig kunnen we nu zeggen dat 343 Industries een geweldige game heeft afgeleverd, mogelijk zelfs de beste in de serie.

Mens of machine

Halo 4 heeft een campaign die weer teruggaat naar de sfeer van de eerdere delen. Er wordt nu veel meer met emotie gespeeld, waardoor de personages meer uitgediept worden en er eerder een band gecreëerd wordt. Voor veel mensen die Master Chief een karakterloos personage vinden, wordt hier veel meer informatie gegeven en wordt er ook gekeken naar hem als persoon. Er wordt zelfs met de vraag gespeeld of Master Chief meer in een robot verandert en dat Cortana steeds meer menselijke trekjes begint te krijgen. Een hele slimme insteek, waarmee de focus tussen al het geweld door toch ligt op de relatie tussen de twee. De game speelt zich een paar jaar na Halo 3 af en Master Chief heeft die jaren weggeslapen in cryosleep. Cortana maakt je wakker en meteen wordt je in de actie gegooid. De Covenant is wederom aanwezig en valt de mensheid aan. Maar al snel blijken dit niet de enige spelers, een nieuwe ras, de forerunners en de nieuwe vijand de prometheans maken al snel hun opkomst en jij bent de uitgekozen persoon om wederom de mensheid van zijn ondergang te redden. In acht missies wordt het verhaal verteld, die op een hogere moeilijkheidsgraad wat langer duren, maar aan de korte kant is. Als je een fanatieke Halo speler bent is het dan ook aan te raden om meteen op een hogere moeilijkheidsgraad te starten. Het verhaal is één van de betere in de serie en er worden enorm veel connecties gemaakt met de voorgaande delen. Als je nieuw bent met de serie zul je deze connecties missen en kan het verhaal erg snel op je afkomen. Ik heb enorm genoten van de campaign, maar toch zijn er enkele kleine aantekeningen. De game gaat terug naar het echte overleven en kleinere groepen vijanden. De ammunitie is schaars en je zult al snel op zoek moeten gaan naar nieuwe wapens. Het vechten door de kleinere groepen vijanden gaf me soms het gevoel alsof er meer zou moeten zijn, terwijl dat niet het geval was. De campaign voelt hierdoor kleiner aan, dan hij werkelijk is. Ook de variaties in gameplay zoals het besturen van voertuigen en het rondvliegen in een ruimteschip zijn hier een stuk kleiner dan we in Reach gewend waren. Maar het verhaal en de connectie tussen Cortana en Chief maken dit meerdere malen goed. De campaign is wederom met vier man in coop te spelen en de skulls zijn aan het begin al beschikbaar zodat je de campaign nog moeilijker kan maken met leuke effecten.

343 Industries heeft gelukkig geprobeerd risico’s te nemen, waarmee de complete visuele make-over de grootste overwinning is. De game ziet er zoveel beter uit dan zijn voorgangers op hetzelfde platform en dat is toch een enorme prestatie. De omgevingen hebben meer details, de vijanden hebben meer details en de wapens zien er nog strakker uit. Ook het geluid is verbeterd, waardoor de geweren nu echt heerlijk klinken, wat goed te merken is bij bijvoorbeeld de assault rifle. Neil Davidge van Massive Attack is verantwoordelijk voor de muziek en deze klinkt ook weer lekker en er is iets meer diversiteit. Er wordt iets minder de nadruk gelegd op de herkenbare Halo theme, maar gelukkig ontbreekt deze niet. De nieuwe vijand, de Prometheans, zorgen voor nieuwe strategieën en voelen echt bad-ass aan. Het kost je dan ook zeker veel moeite om ze uit te schakelen. De AI is hier ook weer enorm goed, want als je respawnt lopen de vijanden andere paden en zoeken ze de ene keer de aanval op, terwijl ze andere keer achter een muurtje blijven staan. De nieuwe vijanden brengen ook weer hun eigen wapens mee. Deze wapens zijn variaties op de wapens die we al kennen, zoals een shotgun, sniper rifle en handgun. Maar ze verschillen net genoeg om voor verschillende voorkeuren te zorgen. Het ontwerp van de wapens is ijzersterk, het uit elkaar zweven voor het herladen ziet er enorm iconisch uit. Ik had graag nieuwe vormen van wapens gezien, maar dit had mogelijk voor balans problemen kunnen zorgen. Een nieuwe mech, de Mantis, speelt in de campaign een kleine rol, maar je zult hem vaker tegenkomen in de multiplayer. En hier is het werkelijk een goede toevoeging. De weg van gadgets die in Reach ook al was ingegaan, komt hier ook weer terug, waardoor we nu ook een schietende bal kunnen oproepen en door muren kunnen kijken. Er is dus genoeg nieuws te vinden zonder dat er afgeweken wordt van het Halo gevoel.

Infinity, spartan ops en wargames

Maar dit is nog lang niet alles, als we dan eenmaal klaar zijn met de campaign, kunnen we aan de slag met de verschillende missies van Spartan ops. Dit zijn extra episodes die elk vijf nieuwe missies bieden aangekleed met een filmpje met nieuwe achtergrondinformatie. Deze missies staan al op de disc en worden langzamerhand vrijgegeven. Er zijn in totaal 50 extra missies, waarmee we een hele hoop extra content hebben. Een missie duurt meestal iets langer dan tien minuten, dus reken je winst maar uit. Deze missies zijn leuk, maar de extra achtergrondinformatie is karig. Verwacht er dus op verhaal gebied niet al te veel van. Het mooie aan deze missies is dat je xp verdient en dus ook al langzamerhand je spartan richting level 50 helpt. Want op dit gebied zijn er weer enkele nieuwe toevoegingen en extra’s, waardoor Halo zelfs in de multiplayer vernieuwingen kent.

In het eerste geval lijkt er namelijk weinig te zijn verandert in de multiplayer, die hier war games heet. De standaard modi zijn aanwezig, waarbij het opvalt dat de meeste modi nu alleen in teams zijn. Later zullen er nog solo varianten van diverse game modi worden toegevoegd. Er zijn genoeg nieuwe levels, zowel nieuwe als oude bekende die voorbij komen. Je verdient op elk vlak ervaringspunten die je Spartan tot level 50 krijgen. Tijdens je weg naar level 50 zul je nieuwe wapens kunnen aanschaffen, granaten en tactische eigenschappen. Hierdoor kan iedereen zijn Spartan naar zijn eigen speelstijl aanpassen. Als je eenmaal level 50 bent kun je een specialisatie kiezen die extra voordelen geven en waarmee je lang moet spelen om weer extra’s te unlocken. Je zult de specialisatie eerst af moeten maken voordat je een nieuwe kunt kiezen. Er zijn acht specialisaties, waarbij de acht voor de Limited editie eigenaren al meteen beschikbaar zijn en de “gewone” edities spelers het met twee specialisaties moeten doen in het begin. Deze specialisaties lijken erg op perks, maar geven je voornamelijk in speciale gevallen een klein extraatje. Het lijkt erop dat de balans tussen de specialisaties erg goed is en je hoeft niet bang te zijn voor oneerlijke toestanden. Maar de grootste toevoeging zijn de extra’s die je verdient door kills te maken. Hierdoor vult er een meter waarmee je een ordnance drop kan aanvragen. Je kunt dan uit 3 dingen kiezen. Dit lijkt dus op het Killstreak systeem, maar doordat je kan kiezen, zorgt dit voor meer toepassingen en een eerlijkere ervaring.

Al deze onderdelen zijn terug te vinden op het schip Infinity en hier kun je dus ook het uiterlijk van je Spartan veranderen, want er is weer genoeg te verdienen op cosmetisch gebied. Ook vinden we weer dagelijkse en wekelijkse uitdagingen in de verschillende modi waarmee je extra xp kunt verdienen. Speel een bepaald level in de campaign uit met een bepaalde skull aan of maak 70 headshots in team slayer, het is allemaal mogelijk en zorgt er regelmatig voor dat je ook andere game modi gaat spelen. Waypoint is een onderdeel wat terugkeert, maar voor sommige mensen weinig betekenis zal hebben. Waypoint is de locatie waar je meer informatie kunt krijgen over de game, game modi of de webserie “Forward unto Dawn” kunt bekijken. Hier kun je ook alle filmpjes terug vinden die mensen zelf hebben gemaakt en plaatsen de makers regelmatig updates over wat er gaat gebeuren met de game. De game wordt flink actief ondersteund door de makers, waardoor er genoeg te vinden is. Maar zoals ik al eerder zei, als je alleen een potje wilt spelen zal je dit weinig gebruiken.

Halo 4 is hiermee in mijn ogen de meest complete en beste Halo game in de serie. Sommige gebieden zijn hetzelfde gebleven, maar er zijn alsnog genoeg toevoegingen en extra’s te vinden waardoor je alle redenen hebt om over te stappen naar Halo 4. Grafisch ziet de game er werkelijk schitterend uit en de audio is van een hoge kwaliteit. De campaign is dan wel aan de korte kant, maar het verhaal en de extra spartan ops missies laten je dit snel vergeten. De multiplayer is ijzersterk en ook voor de fanatieke spelers is er genoeg te unlocken en te verdienen om je een hele tijd bezig te houden. Kortom de shooter van het jaar op de Xbox 360!


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: FPS | Release: 22-11-2012 | Uitgever: Microsoft | Ontwikkelaar: 343 Industries
    Graphics: 9.5 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 9.5 | Besturing: 9.0 | Replay: 9.0
    9.2
    + Focus op de relatie tussen Chief en Cortana
    + Veel kleine toevoegingen
    + 343 Industries heeft risico
    - Campaign aan de korte kant
    - Voertuigen minder van belang
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx