Guild Wars 2 dev geeft antwoorden in interview

thumbnail

Een week geleden hebben een flinke lijst met vragen naar de makers van Guild Wars 2 gestuurd en we hebben nu eindelijk de antwoorden gekregen. Ze hebben helaas niet op alle vragen een antwoord kunnen geven, maar alsnog komen er een aantal erg interessante dingen naar voren, zowel over de game als over het boek Ghosts of Ascalon. Het volledige interview is hier onder te vinden.

1. Introduceer jezelf en je rol gedurende de productie van deze game voor onze lezers…

Jeff: Ik ben Jeff Grubb en ik ben game designer voor ArenaNet, verantwoordelijk voor de lore en continuïteit. Ik ben ook de coauteur, samen met Matt Forbeck, van Ghosts of Ascalon, het eerste boek omtrent Guild Wars.

Eric: Mijn naam is Eric Flannum en ik ben Lead Game Designer voor Guild Wars 2. Dat houdt in dat ik de leiding heb over het leiden en managen van het team dat het design van de game doet. Dat houdt dus ook in dat ik veel aanwezig ben op vergaderingen :P.

2. Na vier Guild Wars titels, de titel Guild Wars 2 geeft mogelijk aan dat dit een volledig nieuwe start is voor de franchise? Dachten jullie dat Guild Wars werkelijk een nieuwe start nodig had?

Eric: Ja, inderdaad. Toen we de, wat toen bekend stond als de vierde campaign (Guild Wars: Utopia), aan het maken waren, zagen we dat we veel dingen wilden doen die technisch moeilijk waren in onze huidige engine of te radicaal en game veranderend voor Guild Wars 1. We zijn een aantal jaren bezig geweest met Guild Wars 1 en we hadden een erg bedreven en team vol veteranen opgebouwd. We wisten dat we iets bijzonders konden bewerkstelligen als we een nieuw project startte en Guild Wars 2 is die game.

3. Na uren en uren in de Guild Wars games te hebben gestoken hoe zal Guild Wars 2 in verhouding staan met de andere Guild Wars titels? Kunnen we veel referenties naar de verhalen en personages in de eerdere games verwachten?

Jeff: Guild Wars 2 speelt zich af in Tyria, de setting van de eerste Guild Wars, maar 250 jaar later. In die 250 jaar is er veel gebeurd – nieuwe rassen zijn er bijgekomen, de mensheid is verjaagd uit zijn gebieden en de Elder Dragons zijn opgestaan en zijn over de gehele wereld uitgestreken. Het is nog steeds Tyria en de spelers die het originele spel al lang spelen zullen veel bekende plekken tegen komen en het resultaat van verhalen van de voorgaande 250 jaar zien.

4. Boeken en games zijn een totaal ander medium. Hoe hebben jullie deze mogelijke barrière overwonnen? En wat is de rol van de boeken in vergelijking met de games?

Jeff: Boeken hebben hun eigen krachten en uitdagingen. Mensen gaan anders om met boeken dan met een MMO, en met Ghosts of Ascalon wilde we een erg goed verhaal, een goed geschreven verhaal en het belangrijkste. Tyria is een grote wereld en de novel laat ons een verhaal vertellen dat mogelijk minder belang had gekregen in de game.

5. In Guild Wars het enige speelbare ras is de mens. Waarom hebben jullie gekozen voor de optie van meerdere rassen? Als een schrijver gaf dit je meer vrijheid om een interessant verhaal te maken? En zal je keuze van je ras effect hebben op de quests en het verhaal van de game?

Eric: We wilden meerdere rassen introduceren om de spelers meer variëteit in de look en feel van de beschikbare karakters te geven. Hoe ver je ook een mens dwingt, ze zullen nooit hetzelfde gevoel uitstralen als een Charr. We houden daarnaast ook erg veel van de personages die we in de afgelopen jaar hebben gemaakt en wilden een mogelijkheid om ze verder te ontdekken.

Jeff: Als een schrijver, het toenemen van het aantal speler karakter rassen was een geweldige kans om deze rassen uit te diepen en hun geschiedenis. In het bijzonder, het laat ons dezelfde historisch gebeurtenissen (zoals Foefire of de Legend van Gwen) uit te filteren door zowel de ogen van de mensen als de Charr. En te ontdekken dat ze beiden andere verhalen vertellen over hun geschiedenis. Je keuze van je ras zal het persoonlijke verhaal beïnvloeden, en ook een aantal andere keuzes.

6. Op de Guild Wars 2 website is er al een grote hoeveelheid informatie over de mechanieken in de game. Wat zijn enkele nieuwe mechanieken waar je echt trots op bent of echt van houdt?

Jeff: Ik houd erg van de ‘downed’ mechanieken die je de mogelijkheid geven om terug te komen uit verlies. Dat en het feit dat je iedereen kan reviven.

Eric: Ik houd echt van ons gebeurtenissen systeem. De manier dat het spelers gezamenlijke doelen geeft, laat de game sociaal en coöperatief aanvoelen op een level dat ik denk dat we nog niet hebben gezien in een huidige MMO.

7. Het vecht systeem in Guild Wars 2 zal dit een meer click en afwachten manier van spelen zijn of een meer actieve ren rond vecht systeem? Zal je positie uit maken in vergelijking met de vijanden en andere spelers? En kunnen we combo’s maken met andere beroepen? En was het verhaal door de gevechten beïnvloed of de gevechten beïnvloed door het verhaal in de game?

Eric: Het vechten in Guild Wars 2 is meer actief dan in je typische MMO en plaats een groot belang op de plaatsing. Naast de gebruikelijke combos die spelers verwachten zoals de mogelijkheid om spelers te reviven of te buffen, Guild Wars 2 zal ook sommige ad hoc beroepen combos kennen. Bijvoorbeeld een ranger die een whirling defense gebruikt in een firewall zal ervoor zorgen dat brandende pijlen in alle directies wegvliegen.

Jeff: De gevechten in GW2 is dynamisch en meeslepend en we wilden dit laten lijken op de gevechten in het boek. Matt heeft geweldige choreografie voor de gevechten gedaan en doet niks af aan het systeem.

8. Er is geen healing class. Een grote verbetering als je het mij vraagt, want het eindeloze wachten op healers was een groot minpunt van Guild Wars 1. Betekent dit dat iedereen kan healen en reviven? Of zijn er sommige classes of rassen beter in healing dan anderen?

Jeff: Alle beroepen en de meeste rassen hebben toegang tot hun eigen healing mogelijkheden, welke een toegewijde skill slot inneemt. Daarnaast alle karakters kunnen bondgenoten reviven. Hoewel sommige beroepen kunnen veel effectievere dingen doen door bepaalde utility skills.

9. Zijn er nieuwe systemen op het sociale gebied van de game? Nieuwe interessante manieren om te communiceren met elkaar of spelletjes die we kunnen spelen met ander spelers?

Eric: We hebben een aantal spannende dingen gepland voor het sociale systeem, maar we zijn nog niet gereed om er iets over te zeggen. We zullen meer naar buiten brengen in de komende maanden als we dingen meer kunnen implementeren.

10. Wanneer kunnen de novel Ghosts of Ascalon verwachten? Zal het vertaald worden naar het Nederlands?

Jeff: Ghosts of Ascalon is al uit in de Verenigde Staten, er zijn edities in het Duits, Italiaans en Frans gepland. Ik weet niet of er een Nederlandse editie in de maak is.

Dit was het gehele interview. Verwacht in de komende maanden nog veel meer informatie over Guild Wars 2 en we zullen zien wat er allemaal waar gemaakt wordt in de uiteindelijke release van de game!

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    2 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    4 jaren geleden

    Wil die game graag proberen

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    4 jaren geleden

    heel mooi interview was het


    Naar boven
    2
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx