Global Agenda

thumbnail

Na de zoveelste MMO te hebben gespeeld, begin je goed te begrijpen waarom er zoveel MMO’s niet genoeg mensen trekken om voor jaren achter elkaar gespeeld te worden. Elke MMO begint onderhand op elkaar te lijken en het is daarom interessant om te zien wat ontwikkelaars bedenken om het genre te herdefiniëren. Een nieuwe MMO moet namelijk erg goed zijn en op alle vlakken goed afgewerkt te zijn. Mensen worden kieskeurig als het gaat om dergelijke games, want je kunt ze niet allemaal even voor een paar uurtjes spelen. Je kiest een MMO en je gaat er volledig voor. Global Agenda is de nieuwste MMO in de stortvloed van massive multiplayer games en de eerste indrukken waren positief. Snelle third person shooter actie in futuristische werelden zorgde voor gameplay die er erg leuk uitzag, maar toen ik eenmaal de game zelf ging spelen, begon dat gevoel alweer snel weg te ebben.

Vier soorten gastjes

Voordat je aan de slag kunt gaan met de game kun je kiezen uit vier verschillende soorten classes. De vier classes zijn erg verschillend van elkaar en zorgen voor de nodige variatie maar ook voor interessante mogelijkheden op samenwerking gebied en competitief gebied. De Assault class is de tank of krijger van het stel die de beschikking heeft over een enorme machine geweer en een enorme hakbijl. De Recon is de class die draait om het sluipen en snipen. De Medic is hoe kan het ook anders de persoon die de levenspunten van de teamspelers in de plus moet houden. En de Robotics class is een gemiddelde krijger die de beschikking heeft tot drones, mijnen en verplaatsbare machine geweren. De vier classes zijn dus erg verschillend, maar de keuze heeft zo zijn min en pluspunten op de ervaring van de game. Zo zal iemand met de Assault class veel sneller door de PvE missies heen knallen en de Robotics of Medic zullen er veel meer moeite mee hebben waardoor de ervaring op het PvE onderdeel bepalend is door de class die jij kiest. Als beginneling zou ik dus aanraden om de Assault class te nemen en vervolgens te kiezen waar je daarna mee verder gaat als je eenmaal de basis van de game beheerst. Na de keuze van jouw class kun jij het uiterlijk (het gezicht) aanpassen en dit is erg uitgebreid, maar ik mistte wel de mogelijkheid om de rest aan te passen. Dit heeft zijn redenen natuurlijk, ze willen de classes herkenbaar maken, waardoor het silhouet zo goed als hetzelfde moet blijven. Dit zorgt wel voor weinig variatie in de personages en dat is jammer.

De inleiding van het verhaal van Global Agenda doet de game veel spannender lijken dan hij in werkelijkheid is. Eén overheid heeft in de toekomst de wereld volledig in zijn macht en zo ook de rijkdommen van de gehele wereld. Maar er zijn enkele facties die dit willen tegengaan en jij bent er daar eentje van. Jij zult veel weerstand vinden van de omgeving in de vorm van robots, de andere facties en legereenheid van de overheid. De eerste missie die jij speelt is solo, om jou het verhaal en de gameplay duidelijk te maken. Dit werkt erg goed en oogt heel spectaculair met cutscenes en filmpjes er tussen. Maar na deze missie is dit spectaculaire er ineens vanaf en begint de game op elke andere MMO te lijken die er op de markt is met het oneindige grinden. De game begon zo goed met de third person shooter actie die erg solide is, de jetpacks die het gebruik en misbruik van hoogtes aan de gameplay toevoegt en de hectische actie die de vijanden bieden. Het schieten en vechten werkt erg goed en heeft zelfs tactische elementen met het afwisselen van mêlee en geweer aanvallen en het gebruik maken van onderdelen die je bij je draagt. Dit gebeurt in een combinatie van muisknoppen en knoppen op je toetsenbord en werkt als je het eenmaal door hebt snel en solide. De actie in deze game is dus erg goed. Een MMO die veel dingen goed doet, maar helaas ook fout.

Beginnersfoutjes

De PvE missies die jij kunt doen, haal jij op bij diverse NPC’s in de wereld en jij krijgt door deze te voltooien ervaringspunten die jou in level laten stijgen. Deze missies zijn helaas zo simpel en zo onorigineel dat het stijgen in level een enorme hersendodende klus is. Dood zoveel vijanden, dood zoveel vijanden om zoveel onderdelen te verzamelen, verzamel zoveel dingen, dood die vijand en kijk naar zoveel onderdelen. Dat is de diversiteit die te vinden is en dat is toch echt te weinig de dag van vandaag. Zelfs de beloningen zijn erg minimaal dat deze klus niet interessant genoeg is. De grafische kant van de game is technisch zeker erg goed, maar de samenhang van alles zorgt voor een saaie wereld die niet genoeg uitstraling heeft om dit rondlopen en het oneindige grinden leuker te maken. Ook worden er enkele beginnersfoutjes gemaakt. Zo kun jij niet je hud zelf indelen, kun je niet meerdere missies tegelijk selecteren en zijn sommige knoppen raar toegewezen. Dit laatste kun je zelf natuurlijk ook aanpassen, maar het is raar dat de standaard configuratie zo afwijkt van de huidige standaard. Moet je erg vaak doorklikken om de missies te krijgen, wordt je wel erg vaak heen en weer gestuurd om missies uit te voeren en is de AI van de vijanden wel om te huilen. Een hoop foutjes die de game veel slechter maken dan hij in werkelijkheid zou kunnen zijn, maar de vraag is of dit allemaal nog aangepast gaat worden.

Het onderdeel waar de game juist zijn mannetje staat is het PvP onderdeel. Denk dan Team Fortress achtige gameplay die als een huis staat en erg tactisch en hectisch is. Je kunt als beginner ook gewoon meedoen met deze missies en is een goede manier om de game snel en goed te leren, maar ook mensen te leren kennen. Je hebt Scramble, Breach en Control, waarbij het draait om punten in een level in je bezit te houden. De Payload mode waar je een object op rails moet begeleiden en Demolition waar je een karretje met explosieven moet begeleiden. En hier zit de kracht juist van deze game en dit brengt eigenlijk ook meteen een grote vraag naar boven. Waarom wordt deze game op de PC uitgebracht, terwijl de game zich uitstekend leent voor een console titel. De gameplay en besturing is allemaal netjes op een controller te hangen en de actie zou zich voor een console uitstekend lenen. Maar helaas is dit niet het geval.

Global Agenda is hiermee niet de meest geweldige titel en de hoeveelheid tijd die je erin moet steken, loont niet voor de plezier en de mogelijkheden die je er uiteindelijk voor terugkrijgt. Het PvE onderdeel is erg saai en grafisch weet de game je ook niet te boeien. Maar het PvP onderdeel is juist weer geweldig en heeft veel potentie. Je haalt met die paar tientjes een game in huis met heel veel content en veel mogelijkheden. De vraag is alleen of jij door de PvE content heen kan komen om uiteindelijk in het PvP onderdeel te kunnen storten. Een game die ik graag op de consoles zou terug zien en toch wel een erg sterke titel is van een beginnende ontwikkelaar.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: MMO | Release: 12-09-2010 | Uitgever: Iceberg Interactive | Ontwikkelaar: Hi-Rez Studios
    Graphics: 8.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 7.5 | Replay: 5.0
    7.0
    + PvP is erg vermakelijk
    + Technisch een sterke titel
    + Oogt fun
    - Missies enorm saai
    - Grafisch niet interessant
    - Veel foutjes

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx