Een nieuw genre uitgemolken?
Top-down shooters, je wordt er de laatste tijd mee dood gegooid. Games waarin je alleen maar hoeft te bewegen en skills hoeft te vergaren, en de rest gaat vanzelf. We zagen onlangs al andere games in hetzelfde genre voorbij komen, namelijk Mighty Mage, welke van dezelfde makers is als deze game, en Hero Survival. Het begon wat mij betreft echter met Remedium, dat eigenlijk het genre op de kaart zetten. Is dit dan ook een nieuwe rip-off? Of mogen we wat meer uitwerking verwachten?
Als je dit spel speelt voel je direct veel gelijkenissen met Mighty Mage. Je kiest echter in den beginnen een wapen naar keuze, welke je overigens vrij kunt spelen. Ik koos voor het schild maar laterna kun je ook voor zwaarden en speren kiezen bijvoorbeeld. Vervolgens heb je geld dat je kunt verdienen middels het vernietigen van vijanden. Na elke wave aan vijanden, wat overigens schattige diertjes als katten, tijgers en krokodilletjes zijn, kun je geld spenderen aan upgrades, waaronder het doen van extra damage, speciale abilities en extra health. De balans in de game is echter al vrij snel ver te zoeken. Nadat je wat verder komt zul je merken dat het geld niet op kan. Het kopen van upgrades is dan ook een no-brainer.
Simpeler kan niet
De bedoeling van het spel is dat je rond loopt om vijanden zoveel mogelijk te ontwijken. Je wapens hebben echter een bepaalde ‘reach’, waardoor je ook weer wat dichterbij moet komen om vijanden te raken. Je hebt health en armor welke je allemaal kan upgraden en aan het aantal waves lijkt geen einde te komen. Je kunt daarnaast ook dodgen en dat is het qua gameplay wel. Qua controls is het dus een doodeenvoudige game, maar ook qua uitdaging zul je niet heel veel uitgedaagd worden.
Platinum-for-free
Nadat ik wave 35 behaald had begon bij mij persoonlijk de moed wel in de schoenen te zakken. Ik had er simpelweg geen zin meer in. En dat na een drietal playthroughs. Dat is dus vrij snel, ook al kost het spel praktisch bijna niets. Het level-design van het spel verandert niet en is constant hetzelfde. Daarnaast voelt het echt alsof de developer een schilletje over Mighty Mage heeft gegooid en dat was het wel ongeveer. Het vrijspelen van alle wapens biedt dan ook geen enkele doel. Daarnaast is de audio ook vrij irritant bij het constante gekill van vijanden.
Gladiator’s Arena ziet er dan grafisch iets beter uit Mighty Mage, maar biedt verder totaal geen uitdaging. Je bent constant hordes aan het killen zonder enig doel voor ogen. De platinum heb je daarnaast al met een enkele playthrough al behaald, dus die lijkt men maar zo snel mogelijk weg te willen geven. Soms krijg je binnen 5 seconden zelfs 3 trophies toebedeeld. In Mighty Mage moet je daar nog wel ‘n uur of twee in steken. Gladiator’s Arena is dan ook zelfs voor haar bescheiden prijs niet de moeite waard. Kun je echter geen genoeg krijgen van het top-down shooter genre, dan kun je er wellicht nog ‘n uurtje of twee plezier aan beleven. Dat het spel qua gameplay op zich nog best redelijk in elkaar zit doet echter weinig af van het totaalplaatje.