Ghost of Tsushima Director’s Cut

thumbnail

Het is nog allemaal tegenvallend wat betreft aanbod van nieuwe games op de next-gen consoles. Wij gamers moeten het op dit moment vooral doen met remakes en gratis next-gen updates van last-gen spellen. Open wereld samoerai game Ghost of Tsushima, dat vorig jaar meer dan goed ontvangen werd door het publiek, is hier geen uitzondering op. Ghost of Tsushima speelt zich af in het oude Japan wanneer de legers van Mongolïe het eiland Tsushima aanvallen. Het doel van hun is om Japan binnen te vallen en toevallig is dit eiland de eerste die de Mongolen tegenkomen. Tijdens de eerste veldslag wordt er verloren door de Japanners en wordt de oom van de samoerai Jin gevangen genomen. Dit is niet zomaar een oom maar een zeer belangrijk persoon voor de inwoners van Tsushima. Vanaf hier begint het avontuur met Jin om een nieuw leger te vormen, je oom te bevrijden en uiteindelijk de Mongoliërs te verdrijven uit jouw land.

Genoeg verbeteringen

Waar het nieuwe spel van studio Sucker Punch grafisch gezien al op de Playstation 4 voor veel open monden zorgde willen ze met de Director’s Cut op de Playstation 5 hier nog een schepje bovenop doen. Uiteraard is de Director’s Cut ook op de vorige console van Sony te spelen maar om van alle pracht en praal te genieten gingen wij aan de slag met de Playstation 5 versie. Gelukkig is deze nieuwe uitgave van Ghost of Tsushima niet alleen een simpele upgrade naar een 4k resolutie en een stabiele framerate maar brengt het nog veel meer verbeteringen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om nu gebruik te maken van een target lock optie en het toevoegen van een lip-sync voor de Japanse voice-overs. De ondersteuning voor de nieuwe DuelSense controller is ook zeer prettig want dit zorgt voor net nog wat meer immersie in de toch al prachtige wereld van het oude Japan. De allergrootste toevoeging is natuurlijk wel het toevoegen van de nieuwe DLC Iki Island. Dit nieuwe eiland kan het spel verlengen met zo’n 10 tot 15 uur, wat een behoorlijk aantal is voor een toch al grote game. Buiten de verhaallijn waarin je veel meer te weten komt over het verleden van het hoofdpersonage Jin voegt dit eiland ook andere activiteiten toe waardoor je toch weer de nodige uurtjes kan doorbrengen in Ghost of Tsushima. Sucker Punch heeft naast het haiku’s schrijven en mediteren ook zaken toegevoegd zoals uitdagingen voor boogschutters en het aaien van diverse dieren. Dit zijn maar kleine variaties op de al bestaande formule maar deze zorgen er wel voor dat je echt het idee hebt dat je ergens anders bent dan op het hoofdeiland. Het nadeel van Iki Island is dat deze pas toegankelijk wordt nadat Act 1 uitgespeeld is en eigenlijk is het qua verhaal het beste om pas aan de DLC te beginnen als je de hoofdgame eerst uitspeelt. Wanneer je zo ver bent om het nieuwe eiland te betreden kom je het kleurrijke figuur The Eagle tegen die je via een vergif laat hallucineren. Door de hallucinaties kan Sucker Punch flashbacks laten zien om het verhaal te vertellen. Dit vergif zorgt er ook voor dat de Sjamanen met een soort magie de mogelijkheid hebben om tegenstanders een stuk sterk te maken. Wat dan ook opvalt is dat de moeilijkheidsgraad op Iki Island aanzienlijk hoger ligt dan op Tsushima, dus van te voren goed oefenen is zeker een aanrader.

Een duur grapje

Deze moeilijkheidsgraad lijkt Sony ook overgenomen te hebben met de verschillende cross-gen versies van Ghost. Het is een behoorlijke vreemde, en prijzige, constructie waarop de Director’s Cut wordt verkocht aan de fans. Om te beginnen is er de volledige game die te kopen is voor nieuwe spelers, je betaalt 69 euro voor de Playstation 4 versie en 79 euro voor de Playstation 5 versie. Ook al krijg je bij de next-gen versie genoeg extra’s, uiteindelijk ben je wel 10 euro extra kwijt voor wat upgrades die bij de meeste spellen gewoon gratis zijn. Wanneer je het originele spel al hebt kan je de Director’s Cut als uitbreiding kopen voor 20 euro en daarnaast kan je ook nog de PS4 versie upgraden naar de PS5 versie. Dat kost je alleen wel nog een keer 10 euro. Als laatste heb je ook de keuze om jouw PS4 versie meteen te upgraden naar de Director’s Cut én naar de PS5 versie voor een luttele 30 euro. Komt er ook nog bij dat het overzetten van jouw oude Playstation 4 save game ook niet vanzelf gaat. Het is mogelijk om je oude avontuur over te zetten maar dit moet dan wel handmatig gebeuren door de savegame op je nieuwe console te zetten. Het kan ook via de Cloud functie van Playstation Plus maar dat is een betaalde optie die lang niet iedereen wilt of heeft. Het is een zeer omslachtig systeem en onnodig moeilijk voor mensen die gewoon zo snel mogelijk door willen met hun avontuur.

De vraag is dan ook of deze Director’s Cut de moeite en het beste forse bedrag waard is. Als je puur kijkt naar de kwaliteit van het spel dan wordt de prijs gerechtvaardigd. Je kan met gemak tientallen uren doorbrengen op het hoofdeiland en met de komst van Iki komen daar nog zeker 10 uur bij. Het is een absoluut genot om door de winderige velden en besneeuwde bergtoppen te reizen. Het landschap van het nieuwe Iki Island doet daar nog een schepje bovenop met voor het gevoel nog gedetailleerde omgevingen en prachtige horizonnen. Wat daardoor wel extra opvalt is dat zelfs in deze verbeterde versie de animaties van iedereen, behalve Jin, nogal houterig overkomen. Regelmatig kom je situaties tegen waarin twee NPC’s tegelijkertijd van hun paard stappen met exact dezelfde animatie, wat erg knullig overkomt. Ook wanneer je een groepje hulpeloze Japanners naar veiligheid moet brengen is het soms erg pijnlijk om te zien hoe deze zich door het landschap bewegen. De missie structuur laat vaak ook wel te wensen over, de game wordt verder ook niet voor niks gekscherend “Assassin’s Creed in Japan” genoemd. Het is overduidelijk dat er naar deze serie is gekeken tijdens de ontwikkeling van Ghost of Tsushima want ook dit spel blinkt uit in herhaling. Uiteindelijk ben je ook steeds kampjes aan het bevrijden, voorwerpen aan het collecten of de zoveelste missie aan het doen omdat er wéér iemand gevangen is genomen door de Mongolen. Iki Island zorgt gelukkig wel voor wat extra variatie maar het is niet genoeg om de herhaling helemaal te camoufleren. Het zorgt er absoluut niet voor dat het een straf is om te spelen maar wel voor het gevoel dat er nog zoveel méér in had gezeten. Uiteindelijk heeft Sucker Punch met deze Director’s Cut een al prachtige game verder verbeterd en waarin je je nog vele uren kan verliezen.


  • Auteur: Daan Nijboer | Genre: Action/Adventure | Release: 20-08-2021 | Uitgever: Sony Interactive Entertainment | Ontwikkelaar: Sucker Punch
    Graphics: 9 | Geluid: 8 | Gameplay: 7 | Besturing: 7 | Replay: 7
    8.0
    + Prachtige omgevingen
    + Iki Island
    + Veel verbeteringen
    - Animaties nog steeds matig
    - Een hele dure upgrade
    - Blijft herhalend

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Griever
    Lid
    2772
    2 jaren geleden

    Mooi dat ze deze nog hebben weten verbeteren,Maar weet niet of het het waard is als je hem al kapot gespeeld hebt.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx