Gamescom 2022 – Isonzo

thumbnail

Isonzo

Isonzo was de eerste game die we mochten spelen. ’s Morgens vroeg 9:00 uur waren we de allereerste bij de stand van de Nederlandse studio Blackmill Games. De ontwikkelaar van de populaire eerste wereld oorlog shooters Verdun en Tannenberg. Lang voordat de grote studios er iets mee deden. Beide games waren het bewijs dat met een goede focus en setting een tactisch en actievolle veldslag neergezet kan worden die zich tijdens eerste wereld oorlog afspeelt. Isonzo werpt je de Alpen en de Isonzo-riviervallei in. Gezien de naam zit die rivier er natuurlijk in.

Wat doe je zodra je tot je enkels in de rivier staat? Je drukt op de knop om te gaan liggen en meteen duikt een bericht op dat je aan het verzuipen bent. Nou, hebben we dat gehad en de toon is gezet, want bij Blackmill hadden ze natuurlijk al in de gaten dat een dwaas zoals ik dat meteen zou proberen.

In tegenstelling tot andere shooters is Isonzo wat kleiner in opzet. Minder maps, een bescheiden aantal klasses en wel wat customization dat past bij de tijdsgeest. Geen gekke hoedjes of iets dergelijks dus. Wil je een sigaar of een snor? Prima. Wil je een volledig ander pak? Daar is deze game niet voor bedoeld.

De maps in Isonzo bestaan uit meerdere gebieden waar een aanvallende partij bijvoorbeeld een bom moet laten ontploffen en de verdedigende partij moet dat natuurlijk voorkomen. Lukt het de aanvallende partij om zoiets uit te voeren, dan rukt het hele feestje verder de linies van de verdediging op, totdat het hele gebied is overwonnen. Opdrachten veranderen per map en zelfs per gebied. Het is daardoor niet zo dat je op een map alleen maar torens aan het opblazen bent. De variatie blijft lekker en de tactiek eromheen is niet statisch.

Wat mij zelf zeer aanspreekt is de nadruk op realisme. Een basis rushen is niet verstandig, want ieder schot kan al dodelijk zijn. De trucjes die wel in een gemiddelde Call of Duty zit zijn hier niet te vinden. Wapens herladen voordat die leeg zijn kan bijvoorbeeld al vaak genoeg niet. Die strip met kogels moet er toch echt vanzelf uitspringen, zodat je er een hele nieuwe strip in kan stoppen. De zware mitrailleurs zijn onhandelbaar tenzij je tactisch op een plek gaat liggen. Net zoals toen het in de eerste wereld oorlog was.

Isonzo lijkt net als zijn voorgangers een uitstekende game squad based shooter te worden. De tragere gameplay is wat minder intens, maar daardoor minder hectisch en meer bedoeld voor gamers die eens een keer een realistische shooter willen spelen.

De release is 13 september voor de PC (Steam en Epic Game Store) en de PS4/PS5. De Xbox zal de game op een latere datum ontvangen. Mocht je geïnteresseerd zijn in grotere veldslagen dan is het aan te raden om de PC versie in de gaten te houden. Die ondersteunt 48 spelers terwijl de console gelimiteerd is tot 40.


  • Auteur: Peter Derks | Genre: Gamescom | Release: | Uitgever: M2H | Ontwikkelaar:
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx