WRC8
WRC8 is een significante upgrade ten opzichte van haar voorgangers. Dynamisch weer, realistischere handling, meer locaties, meer tracks, challenges en een careermodus die totaal niet meer lijkt op die van de voorgaande delen. Een volledige skilltree is nu onderdeel van deze modus en er is een team dat onderhouden dient te worden. Trainingssessies zijn nu te vergelijken met het behalen van je driver’s license in Gran Turismo. Met opdrachten die binnen een bepaald tijdsbestek voltooid moeten worden. De careermodus is dan weer meer te vergelijken met wat we gewend zijn van games in het genre met raceweekenden. Uniek element is dat bepaalde dagen op de kalender vrij in te delen zijn met trainingen of rustdagen. Die nodig zullen zijn om je team optimaal te laten presteren tijdens een raceweekend.
Is het toegankelijker geworden? Nee, zeker niet. WRC is altijd een racer geweest met de nadruk op realisme. Het racen vergt dus nog steeds het opperste van je concentratie en zweet van je voorhoofd. Het is nu alleen allemaal nog meer, nog beter en nog realistischer.
The Outer Worlds
Uit de stallen van Obsidian en de hoofden van de makers van de eerste Fallout games. The Outer Worlds lijkt de ruimte science fiction RPG te worden waarvan we niet wisten dat we hem nodig hebben. Eerlijk is eerlijk de vergelijking met Fallout is makkelijk te maken. Gezien het feit dat dezelfde humor en sfeer direct opvalt. The Outer Worlds lijkt echter verder te gaan met originelere wapens, een veel gevarieerdere omgeving door ruimtevaart en een diepgaander plot waarbij een alternatieve toekomst centraal staat. Je speelt als een eigen gemaakt karakter die gestrand is in de ruimte tijdens een reis naar een verre kolonie. De grotere bedrijven zouden je in principe op kunnen halen. Deze hebben echter besloten dat het teveel geld kost en laten jou en je ploeg over aan je lot. Aan jou de keus om je ploeg te helpen of volledig te vernietigen. Alles aan de hand van de keuzes die je onderweg maakt. Helaas hebben we hem nog niet kunnen spelen, maar ieder stukje informatie en trailer smaakt naar meer, veel meer.
CD Project RED moet wel gekeken hebben naar The Witcher III en gedacht hebben: “We gaan het even helemaal anders doen.” Cyberpunk 2077 is de game waar vrijwel iedereen op zat te wachten. We hebben al zoveel gezien en toch is het nog steeds maar een klein beetje van het geheel. De demo die getoond werd laat dat nog maar eens zien. Met een focus op één missie en meerdere speelstijlen werd het publiek geleid door een oud winkelpand dat was overgenomen door een groep mensen die niet echt vriendelijk waren. Eén speelstijl was vooral gebaseerd op stealth plus hacken en de ander op brute kracht met een vleugje schietgeweld. Beide stijlen waren zichtbaar anders. Met hacken worden deuren remote open gemaakt, vijanden van een afstand overgenomen en turrets worden eigen gemaakt. Dat wil niet zeggen dat je niet met brute kracht een deur open kan forceren. Het tegendeel is meerdere malen bewezen en een sleutel is niet nodig als je deze met je blote handen kan openbreken. Turrets? Sloop ze gewoon van hun standaard af en gebruik hem als een mobiele mini-gun. Het resultaat van de missie is hetzelfde, de route is alleen totaal anders. Mocht deze variatie in het hele spel zitten dan heeft CD Project RED hier een nieuwe klassieker in handen.