Gaat XBOX zich meer richten op mobiele games dan op consoles?

thumbnail

De laatste tijd zien we een verschuiving binnen de game-branche. De manier waarop Microsoft de overname van Activision Blizzard wil aanpakken is daar een voorbeeld van. De focus ligt meer op mobiel gamen en minder op blockbuster titels zoals Call of Duty, wat een opwindende verandering van koers betekent.

Inzichten van Phil Spencer

Phil Spencer, CEO van Microsoft Gaming, liet vorig jaar zijn licht schijnen over deze overgang. Dat was in een gesprek op de Decoder podcast van The Verge, een Amerikaanse technologienieuwswebsite. Volgens hem heeft mobiel gamen een aanzienlijk hogere groei doorgemaakt dan console- of pc gaming. Op dit moment is de mobiele aanwezigheid van Xbox vrij minimaal.

“We moeten klanten bereiken waar ze willen gamen, en steeds vaker is mobiel de plek waar mensen willen gamen,” zei Spencer. De noodzaak om consumenten te bereiken op hun smartphone, of welk scherm dan ook, wordt een dringende zaak voor Microsoft. Als het bedrijf dit niet doet, lopen ze het risico dat het tot een niche van de gamemarkt wordt verwezen.

De ontwikkeling van mobiel gamen

Het mobiele gaming landschap is sinds het begin drastisch veranderd. De eerste spelletjes, zoals ‘Snake’, waren ooit het summum van mobiel entertainment. Vandaag de dag is het aanbod van mobiele games ongelooflijk divers. Het varieert van strategie- en rollenspellen tot tijdloze favorieten zoals ‘bingo‘.

In het huidige tijdperk zijn mobiele games niet alleen een eenvoudig tijdverdrijf, maar bieden ze ook rijke verhaallijnen, verbluffende beelden en interactieve gameplay. Deze verschuiving weerspiegelt de grote technologische vooruitgang die we in de loop der tijd hebben geboekt.

Als we naar de toekomst kijken, is de belofte van wat mobiele games kunnen worden opwindend. De sector is voortdurend in ontwikkeling en we kijken reikhalzend uit naar wat de komende jaren zullen brengen, dit vooral als grote actoren zoals Microsoft zich erop gaan concentreren.

Mobiel gamen: Een noodzaak, geen optie

Mobiel gamen is volgens Spencer “het grootste gameplatform op aarde”. Zo’n sterke uitspraak weerspiegelt het huidige gamelandschap. Veel prominente bedrijven, zoals Electronic Arts, Take-Two Interactive en Sony, hebben de afgelopen jaren ambitieuze plannen gemaakt rond mobiel gamen. Deze strategieën omvatten vaak strategische overnames en investeringen in bedrijfsmodellen die gericht zijn op mobiele apparaten.

De trend wordt gevoed door de toenemende mogelijkheden en kracht van mobiele apparaten, samen met de progressieve evolutie van mobiel gamen. Dennis Yeh, gaming insights lead bij het mobiele analyse bedrijf Sensor Tower, heeft verklaard: “Cross-platform of multiplatform spelen wordt steeds haalbaarder en wenselijker.”

De wereldwijde gaming kloof verkleinen

Mobiel gamen is volgens diezelfde Yeh een pionier geweest op het gebied van free-to-play monetization en live-operaties. Eigenschappen die nu tot de dagelijkse normen van het gamen horen. Bovendien biedt mobiel gamen toegang tot een breder publiek, vooral voor mensen die geen console of pc kunnen kopen of geen stabiele bandbreedte hebben. Dit geldt vooral voor opkomende markten zoals Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië.

In ontwikkelde markten zoals de VS en West-Europa zijn consumenten bereid om geld uit te geven aan mobiele games. Dit benadrukt een cruciaal aspect: mobiel gamen is niet alleen een manier om aanzienlijke inkomsten te genereren.

Microsofts missie voor mobiel gamen

De concurrenten van Microsoft hebben al vooruitgang geboekt in de sector voor mobiele games. Electronic Arts heeft bijvoorbeeld bijna 4 miljard dollar uitgegeven aan de aankoop van mobiele studio’s, terwijl Take-Two bijna 13 miljard dollar heeft neergeteld voor de aankoop van FarmVille ontwikkelaar Zynga.

Maar Microsoft wil op lange termijn toegang krijgen met Activision Blizzard tot spelers op de populairste platforms. “Gaming is de grootste vorm van monetization op mobiel, en we zijn een gaming bedrijf,” bevestigde Spencer.

Conclusie

Mobiel spelen biedt mogelijkheden om inkomstenbronnen te verspreiden in een snel veranderende branche. Het heeft ervoor gezorgd dat mobiel gamen een belangrijk onderdeel is geworden van de overlevingsstrategie voor gamebedrijven zoals Microsoft en Xbox. Naarmate het gamelandschap verder verandert, zal het belang van mobiele platforms alleen maar toenemen. We kijken er naar uit om deel uit te maken van deze spannende evolutie.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx