Een week geleden hadden wij de mogelijkheid om de makers van de Facebook game Dungeons and Dragons Heroes of Neverwinter te interviewen. De makers willen met deze game de meest authentieke papieren versie van D&D maken en dat is iets wat zeker door D&D spelers alleen maar wordt toegejuicht. Deze game is op dit moment in de beta fase, maar je kunt hem nu al proberen. Bezoek dan ook snel de website van facebook.com/HeroesOfNeverwinter om het spel uit te proberen. Beneden vind je het interview met Ed Del Castillo, directeur van Liguid Entertainment:
Ten eerste leg eens wat meer uit over uzelf en uw rol tijdens de productie van deze game?
Hi, Ik ben Ed Del Castillo. Ik ben de directeur van Liguid Entertainment. Ik ben zowel de creative hoofd van het project als hoofd van het economisch beleid voor de game.
Een Dungeons and Dragons game voor Facebook is totaal iets anders, wat was de inspiratie om een (social) game te creëren voor op Facebook?
Ik ben opgegroeid met D&D. Ik heb meer uren besteed aan het spelen van D&D dan welke andere game die ik ooit gespeeld heb. Wanneer ik ouder werd en een baan kreeg, een vrouw, en een kind, werd het vinden van de tijd om het papieren spel te spelen steeds moeilijker en moeilijker, nog moeilijker was het vinden van 5 andere mensen die ook de tijd ervoor vrij konden maken. Jaren hebben games dit gat gevuld, daarna MMO’s, maar altijd was er iets dat mistte. Ze waren allemaal D&D-achtige ervaringen, maar geen was D&D. Ongeveer drie jaar geleden tijdens een inspiratie momentje schreef ik “IK WIL D&D OP FACEBOOK” in mijn ideeën boekje. Ik begon er over na te denken en eraan te werken tijdens mijn vrije tijd en hier zijn we dan. Ik weet nog steeds niet zeker hoe we hier zijn gekomen, maar hier zijn we dan. Ik wil de meest authentieke papieren D&D ervaring online maken, zodat de wereld altijd D&D kan spelen, overal. Het begint op Facebook, maar waar het heengaat vandaar, is aan de fans.
Dungeons and Dragons is een enorme game met heel veel elementen, sommigen makkelijker, anderen moeilijker om te implementeren. Hoe is het jullie gelukt om alles te implementeren?
Een simpel antwoord hier is “liefde voor het spel”. Heel veel mensen werken met de D&D licentie, maar zij zien alleen maar karakters en omgevingen. Ze begrijpen niet helemaal wat de regels proberen te doen, omdat ze het spel nog nooit gespeeld hebben. We hebben… alle versies (van de game). Wanneer we iets moeten stroomlijnen of iets eruit moeten laten, begrijpen we de intentie en doen we ons best om deze intentie te reproduceren. Naar mijn mening leidt dit tot een meer authentieke ervaring.
De character creator is erg gelimiteerd, kunnen we meer rassen, meer classes en meer visuele opties verwachten?
Ja, ja en ja. Ik ben er helemaal voor om de spelers alle keuzes te geven die ze in de volledige game hebben. Het is een kwestie van tijd en steun van de fans. We zijn al bezig met een nieuwe extra ras.
De game draait erg goed, zeker voor een beta. Wat waren enkele grote problemen tijdens het ontwikkelen van de game?
Ik denk dat het enige grote probleem de enorme grote hoeveelheid gelijktijdige spelers was. We hebben een gezonde hoeveelheid spelers en we waren daarop voorbereid. Wat ons heeft verrast was de tabel brekende hoeveelheid spelers, die op hetzelfde moment aan het spelen waren. Ons onderzoek gaf een lager getal aan, maar onze aantallen zijn erg hoog op dit gedeelte. We hebben een grote hoeveelheid werk verzet om dit geen probleem te maken en we gaan verder met het verbeteren van de stabiliteit.
Microtransacties zijn een cruciaal onderdeel voor de game ontwikkelaar, maar de game is nog steeds speelbaar zonder betalingen. Kunnen we de game uitspelen zonder betalingen en hoe zit het met de balans met mensen die een enorme hoeveelheid geld aan alles uitgeven?
Transacties zijn cruciaal voor het leven van de game. In principe geven we de game gratis weg en hopen we dat mensen het leuk genoeg vinden om voor het doel te doneren. Hoe meer donaties we ontvangen, hoe meer we kunnen doen voor de speler. Het is mogelijk om helemaal de game zonder betalingen te spelen en dat zal niet veranderen, maar we zullen verder gaan om dingen aan te bieden om de speler te verleiden om het spel te ondersteunen en de rest van de ontwikkeling. Als spelers ons steunen door dingen in de game te kopen, zullen wij ze belonen met een altijd groeiende en evoluerende game.
Het maken van je eigen avonturen, wanneer je level 10 haalt, klinkt indrukwekkend. Wat kunnen we verwachten in de toekomst van dit onderdeel?
Mijn droom is om een volledige set Dungeon Master gereedschappen te ontwikkelen dat het spelers mogelijk maakt een volledige campaign van start tot finish te maken. Het wordt frickin’ awesome!
Wat is uw favoriete onderdeel, gedeelte of kenmerk van de game?
Ik houdt van de tactische turn based actie. Ik ben een enorme fan van turn based games, voornamelijk de tactics games zoals Rebelstar Tactical Command, Final Fantasy Tactics en Ogre Tactics. Ze laten je denken, ze vragen geen zieke hoeveelheid handvaardigheid en je kan het neerleggen, de telefoon pakken of weg gaan voor een week en dan makkelijk er terug instappen.
Welke ras en class speelt u?
Mens en Halfling Rogues. 🙂
Tenslotte wat is jouw nummer 1 tip voor de mensen die beginnen met het spelen van de game?
Luck potions. Ze zijn goedkoop en ze verbeteren de buit die je krijgt van een dungeon. Het geeft jou de mogelijkheid om de speeltijd te maximaliseren.
Dit was het alweer. We hebben weer een aantal leuke antwoorden gekregen en de makers zijn enorm enthousiast over het spel. Dit moet de game alleen maar ten goede komen.
Ben niet zo van die Facebook spelletjes maar ziet er op zich wel goed uit.