Feature: Half-Life 2: Lost Coast

thumbnail

Iedereen die in het bezit is van Steam heeft er al lange tijd op gewacht. Na vele malen aangekondigd te hebben bijna klaar te zijn met de modificatie die meer gezien mag worden als een show-off is het er dan eindelijk van gekomen: Half-Life 2: Lost Coast is uitgekomen en downloadbaar (gratis) van de Valve servers. Vooraf was al bekend dat de nieuwe features zouden zorgen voor een hogere belasting, dat was vooral te zien in onderstaande benchmark die op sites als GGMania verscheen:

Daarnaast werd beweerd dat een mid-range videokaart (vergelijkbaar met een X700/GF6600) net voldoende bleken te zijn voor een resolutie van slechts 800×600, niet mis dus… Waardoor komt dit allemaal? Dat komt (zoals je ook in de benchmark ziet) door een nieuwe technologie die HDR wordt genoemd. HDR is de afkorting van High Dynamic Range Rendering. Sinds AA (Anti Aliasing) wordt deze gezien als het nieuwste snufje in de technologische wereld van graphics. HDR moet zorgen voor meer diepte en contrast. Maar de hoofdfunctie is het verschil zien te maken tussen donkere en lichte vlaktes. De nieuwe feature is niet alleen te vinden in games als Half-Life 2 (al is het wel een van de eerste games die het ondersteunt naast DOD) maar wordt ook gebruikt in andere vormen. In feite zorgt HDR ervoor dat het verschil op een beeldscherm tussen de lichtste en de donkerste pixel een stuk verbreed wordt. In HL2: Lost Coast wordt dan ook diep in gegaan op hoe zoiets in zijn werk gaat. Water bijvoorbeeld wordt niet, zoals normaal, één keer gerenderd maar wordt tot 3 keer verwerkt. 1 keer wordt bekeken wat zich afspeelt boven het water, daarnaast wordt gekeken naar de events onder het water en tot slot wordt het beeld van de speler gecombineerd in één enkele scène die vervolgens op je beeld getoond wordt. Dit valt ook goed te zien in de kerk, daar waar bepaalde lichtinvallen op schitterende wijze worden weergegeven.
Ook wordt voordat je de kerk binnentreedt, laten zien hoe donkere en lichte punten in een grafiekvorm opgeslagen worden. Spelers kunnen door het commentary systeem dat standaard ingeschakeld staat en geactiveerd kan worden door het gebruiken van de ‘use button’ precies nagaan hoe deze nieuwe technologie in zijn werk gaat. In feite lijkt het vaak net alsof alles een stuk feller in beeld komt en alsof je zelf verblind wordt door de zon.

Veel gamers hadden een compleet nieuwe expansion verwacht waarbij je weer lange uren achter een singleplayermode gekluisterd zat. Helaas is dat niet het geval, het gaat in dit stukje game om een geplande Highway 17 chapter uit Half-Life 2.
Je bent na een kleine 10 minuten alweer uitgespeeld, moeite om een quick done movie te maken hoeft dan ook zeker niet gedaan te worden want dan ben je na een luttele 3 minuten waarschijnlijk al door het hele spel heen gespurt. Hetgeen waar het om gaat is de nieuwe HDR-technologie en de features die Valve heeft weten te realiseren, zo wordt overigens ook ingegaan op de nieuwe interactie bij de lift in de kerk. Wel jammer zijn de aanwezige bugs die inmiddels al door vele erkent worden, zo wil het spel nogal eens crashen. Al met al is het een schitterende show die men je voorschotelt, het is dan ook zeker de moeite waard het pakket even binnen te halen en te bekijken, zo werp je niet alleen een blik op de toekomst, maar zul je de nieuwste snufjes ook al in werking zien treden.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx