F1 23

thumbnail

Braking Point is terug!

Het Formule 1-seizoen is weer los gegaan in de afgelopen maanden. Ferrari kent een slechte start en Max is alweer bijna kampioen als het zo door gaat. Daarnaast lijken de Mercedis-coureurs ook eindelijk weer een prominente rol te gaan spelen in het seizoen. Tijd dus ook om rond de zomer een nieuwe F1-game te lanceren. Codemasters pakt ditmaal weer uit met de verhaalmodus die zijn herintrede doet. Het gevecht binnen het team gaat verder… Wie weet hoe dat allemaal weer uitpakt.

De meest hete feature in deze release is de terugkeer van Braking Point. Je neemt plaats in het team van Butler. De zoon van teambaas Butler krijgt een streepje voor en jij hebt vooral te maken met veel pech aan de wagen. Echter wordt jij weer midden in races gegooid om deze tot een goed einde te brengen. Het leuke hieraan is, vind ik persoonlijk, dat je in een speelveld terecht komt waarin je lekker naar voren kunt racen. In een normaal raceweekend kwalificeer je meestal toch wel redelijk vooraan, als je het niet TE uitdagend wilt maken, en rijd je al snel op koppositie. Hier echter wordt je middenin het veld gedropt en moet je jezelf naar voren zien te rijden. Hierbij heb je opvolgende targets waaraan je kunt voldoen, bijvoorbeeld: Haal je teamgenoot in voor het eind van de race, opgevolgd door: Eindig in de top 10 voor Bottas. Je zult wel de lastigere circuits ook voor je kiezen krijgen, waardoor je wel verplicht bent om deze uit te rijden, al zal ieder zo zijn eigen favorieten hebben. Persoonlijk bijvoorbeeld, houd ik erg van Bahrein, Montreal, Australië en beide Italiaanse circuits, maar in Braking Point kreeg ik al direct te maken met circuits als Miami, Japan en Hongarije. Het is echter totaal geen minpunt, want het hoort er gewoon bij. Daarnaast rijd je ook weer in de F2, als vrouw weliswaar, prima hoor. Daarmee zul je dus het leven volgen van verschillende rijders, al probeert men vooral de variatie te brengen door te switchen tussen de verschillende klassen en karakters binnen het team. Leuk is daarnaast dat je ook tasks krijgt als het verdedigen van je positie onder moeilijke omstandigheden. Het brengt dus verschillende skills van jezelf naar boven. De balans is wel ‘n beetje zoek. Ik dacht rustig te beginnen qua niveau door gewoon de normal mode te kiezen, maar met een klein beetje ervaring zoef je iedereen zo voorbij en sta je vaak al na 2 rondes op de nummer 1 positie. Men had deze dus wel wat pittiger kunnen maken wat dat betreft, of deze (her)instelbaar kunnen maken via het optie-menu door middel van bijvoorbeeld de percentages qua moeilijkheid zoals in de andere modes. Je kunt echter wel de uitdaging groter maken door de moeilijkheidsgraad 1 of 2 niveau’s hoger te zetten, maar dan zul je merken dat de stap direct een stuk forser omhoog zal gaan, in plaats van geleidelijk. Echter is het uitdagende niveau nog wel prima te doen, al zul je de doelen net met wat meer moeite zult behalen.

Over slecht ingesproken gesproken!

Wat toch wel een minpunt is, zijn de acteerprestaties in vooral het Nederlands. De voice-over’s die zijn gedaan lijken ingesproken te zijn door een stel kinderen en zelfs Olav Mol komt in de races over als een puber die nog weinig pap heeft gegeten van Formule 1. Het komt allemaal weinig overtuigend over, om nog met enige mate te spreken. Na de races kun je mailtjes lezen en nieuws lezen, wat verder weinig toevoegt, en je kunt de pers te woord staan, wat weer goed of slecht voor de moraal van het team of je eigen reputatie doorwerkt. Naast de cinematics, die overigens wel prima eruit zien, zul je echter weinig echte beleving en feature vinden binnen Braking Point. Er had misschien dan ook net wat meer in gezeten, aangezien het nu puur draait om de filmpjes en jouw prestaties, en daarnaast eigenlijk inhoudelijk niet zoveel te beleven valt in deze modus.

Wat verder opvalt is dat de quick race mode en de time trial weg gehaald lijken te zijn. Ik kon ze in ieder geval niet via het hoofdmenu vinden. Toen ik echter naar F1 World afdaalde kon ik ineens deze modi weer terug vinden. Het leek mij een minpunt waarvan ik later alsnog af moest zien, gelukkig maar, want ik vind het zo nu en dan best leuk om een quick race te doen. F1 World bevat diverse game modi in één en bevat een leuke set aan uitdagingen, waaronder het rijden op verschillende locaties in Series. Je kunt hierbij kiezen tussen verschillende serie uitdagingen op diverse tracks die je moet zien te voltooien. Het is een klein beetje als de verhaalmodus, maar dan simpelweg op zichzelf losstaande uitdagingen waarin je volledige, korte races rijdt. Je begint in Oostenrijk, de betrekkelijk makkelijkste baan in de F1, en werkt je zo door naar verschillende andere uitdagingen. Verder heb je in F1 World ook de mogelijkheid om veel te customizen, waaronder het maken van een eigen bolide of het vullen van je prijzenkast. F1 World bevat daarnaast zowel solo- als multiplayer-ervaringen en een progressiesysteem. Daarnaast komt er wekelijks nieuwe content voor vrij en kun je meedoen aan (online) events.

De career mode maakt het weer mogelijk om alleen of met 2 spelers een team op te zetten of simpelweg je carrière op te zetten in de F2 of F1. Je kunt weer de standaard dingetjes doen, waaronder de research van betere onderdelen, de persmomenten doen en je liverage aanpassen. Veel nieuwe toevoegingen zijn er echter niet, waardoor deze modus eigenlijk zo goed als hetzelfde blijft. Naast deze modus zijn er nog de cross-platform online mogelijkheden, lichte microtransacties en de Racenet-toevoegingen. Daarnaast valt er genoeg vrij te spelen in F1 World, waarmee je dus genoeg content en vooral veel uitdagingen zult hebben in de game. F1 23 is daarmee niet veel grootser geworden qua bestaande features, maar biedt met F1 World en Braking Point 2 wel uitermate goede content, die wat meer zorgt voor variatie ten opzichte van het standaard rondjes rijden.

Overstuur en glijden als ‘n malle

Wat allereerst opvalt aan de gameplay is de totale controle die je weg bent tijdens het instappen van de game. Daar waar je in het verleden redelijk wat controle gewend bent, zul je nu merken dat je een stuk meer onderstuur hebt. Hierdoor moet je vaak bij het uitkomen van een bocht corrigeren, iets wat je ook vaak in het echt ziet, door tegen te sturen en weer terug gaan naar de gewenste positie van het stuur. Dit werkt op zich in het begin zeer frustrerend, maar went al vrij snel, waardoor je al meer het gevoel zult krijgen dat je misschien wat minder snel op het gas moet, of juist even het gas moet los laten als onderstuur dreigt te gebeuren. Ook bandendegradatie zul je al snel merken bij het in- en uitkomen van de bocht. Snel op het gas wanneer je de bocht uit komt, zal je laten slippen en zoeken naar grip. Het is op zich een prima aanpassing, maar is wel aardig wennen, vooral voor nieuwelingen.

Verder werkt de gameplay als vanouds goed. Er is barweinig veranderd aan het schakelen (wat ik altijd manual doe), de DRS en ook het racen zelf is voor 95% weer hetzelfde gebleven, met hier en daar dus net wat lichte aanpassingen. De bandenstrategie wordt echter wel steeds belangrijker in de game. Vooral door bovengenoemde aanpassing met betrekking tot het hebben van grip, zul je merken dat je met een soft al snel tot beperkingen zult komen wanneer je lange stints rijdt. In de onderstaande video zien je mij dan ook even wennen wat dat betreft, al gaat het elke race weer ‘n stukje beter.

Kwalitatief was F1 altijd al een goede game en dat is nu niet anders. De hitte van het asfalt en de steentjes zijn tot in de precisie afgewerkt en ook de banen zijn van een hoogstaand niveau. Ook de blaren op banden worden uitermate goed weergegeven en laten je eigenlijk al aardig zien hoe het ervoor staat met de levensduur. De nieuwe track van Las Vegas oogt ook geweldig, al is de baan vind ik persoonlijk wat minder, maar dat heb ik met alle stratencircuits. De hoofdmenu’s in de game lijken wat drukker te zijn geworden en ogen ‘n beetje ala FIFA met allerlei leuke effecten, kleurtjes en lichtflitsen. Echt overzichtelijk blijft het gelukkig wel, waarmee ik op zich de metamorfose wel kan waarderen. Qua audio is de game daarnaast net zo goed als eerder al het geval was, met uitzondering van het barslechte commentaar en acteerwerk dus. De DualSense-features waaronder de adaptive triggers en feedback werkt daarnaast als vanouds immersive (de tegendruk van de triggers bijvoorbeeld bij het intensief remmen), waarmee het spel kwalitatief wel weer wat groene vinkjes mag afvinken.

Het is elk jaar maar weer de vraag hoe goed F1 weer is geworden maar ook dit jaar weet men zich weer verder te overtreffen bij Codemasters. Het spel kent wat vernieuwing door de wat veranderde interface, de terugkeer van de verhaalmodus en de toevoeging van F1 World. F1 World brengt vooral veel uitdagingen waardoor je meer zin zult krijgen om terug te keren. De career mode brengt echter barweinig nieuwe features, maar staat nog altijd als een huis. De gameplay-wijzigingen zoals het overmatige overstuur is even wennen, maar brengt uiteindelijk een stuk meer realisme. De slechte acteerprestaties en voice-overs neem ik voor lief, maar brengen een wel wat kinderachtig karakter naar de game. Echter is F1 23 wederom een goede stap vooruit en met vooral de vele uitdagingen die zijn toegevoegd veel waar voor je geld.


  • Jeroen Janssen / Race / 16-06-2023 / EA / Codemasters
    Graphics: 9.0 Audio: 9.0 Gameplay: 9.2 Controls: 9.0 Replay: 8.0
    8.7
    + F1 World is goede toevoeging
    + Nieuwe tracks en verhaalmodus
    + Gameplay blijft gewoon magistraal
    - Vele overstuur is even wennen
    - Superslechte voice-over's
    - Balans qua niveau in verhaalmodus is wat zoek

    5 2 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx