F1 2021

thumbnail

Formule 1 – The Bold and the Beautiful

Het was natuurlijk een aardige verrassing toen Codemasters bekend maakte dat het overgenomen was door Electronic Arts. In de vroegen jaren van deze eeuw maakte Electronic Arts nog zelf haar Formule 1 games, maar met weinig succes. Sony probeerde het later ook weer maar tevergeefs. De rechten kwamen uiteindelijk bij Codemasters terecht, en dat leek een gouden greep. Codemasters is een meester in het maken van goede race-games, maar ook in het maken van professionele racing games die meer de simulatie-kant op gaan. Echter, de overname door EA kan ervoor zorgen dat de game wellicht een wat andere kant op kan gaan. Zien we hier dit jaar al iets van terug?

De Formule 1 is nu leuker dan ooit nu Max Verstappen het uitermate goed doet. We zien echter al direct een verandering in de vorm van een toevoeging die wellicht EA als idee heeft aangebracht. Het betreft de Braking Point mode, een soort van verhaalmodus waarin je één van de wat lager geplaatste teams kiest. Je duikt als speler in de auto als zijnde Aiden Jackson, die moeite heeft met zijn rivaal en tevens teamgenoot. Hij moet het opnemen tegen rivaliteit, maar ook andere teams zetten de boel onder flinke spanning door je op te naaien als nieuweling. Wie geloof je en hoe reageer je bij de persmomenten? Het doet er allemaal niet zozeer toe, maar het is wel leuk dat de gameplay van deze modus zeer gevarieerd is. Het maakt het spelletje een stuk anders dan de standaard Championship en Team modi. Zo word je middenin races gegooid, moet je met je auto de pitstraat zien te bereiken om vervolgens nog een bepaald doel te behalen, of moet je simpelweg tijdens een gehele race proberen om de HAAS-coureurs achter je te krijgen. Het zijn leuke momenten en uitdagingen, die goed zijn te doen overigens, maar wel lekker motiverend werken. De race op SPA bijvoorbeeld, waarbij het tijdens de race gaat regenen, stelt je tactiek op de proef. Neem je het advies van je team over, of rijd je stug door in de regen in de hoop dat deze later stopt? Ga je na de intermediates toch voor de slicks, of waag je het erop? In weer een andere race verlies je ineens je zevende versnelling, en dus moet je wat snelheid weggeven op de rechte stukken bij het optrekken. Het zijn uitdagingen die je moet halen, en welke erg goed te doen zijn, en soms zelfs net iets te simpel zijn, maar goed, het neemt de pret niet weg. Het soap-gehalte van het verhaal is wel vrij hoog. De manier waarop je teambaas reageert, de ruzies binnen het team, de kinderachtige conversaties tussen verschillende teammembers, het lijkt een beetje op een slecht geacteerde act, maar toch is het idee subliem. Het is dan ook wat mij betreft een modus die een uitstekende toevoeging is, en ongeveer 5 uurtjes in beslag neemt, meer dan genoeg om een verhaal op zich te vormen.

Naast de standaard Championship mode, is er ook de Team Mode weer. Deze modus werd vorig jaar gelanceerd en dit was een goede zet van Codemasters. Hierin beheer je zelf het team en rijd je als coureur de races. Veel is in deze modus niet veranderd. Echter is het Research & Development-systeem wel iets aangepast en wat simplistisch gemaakt. Je kunt ontwikkelingen sneller forceren, maar dit brengt ook meer risico’s met zich mee. Verder worden statistieken van coureurs gemeten met de realiteit binnen de Formule 1. Daarnaast kun je ook wat simpele beslissingen nemen bij tussentijdse events die plaatsvinden. Wil je bijvoorbeeld wel dat je teamgenoot binnen je team een persmoment heeft? Of wil je dat hij zich richt op andere zaken? Echt heel veel invloed heeft het niet, maar je kunt wel deze keuzes maken. Veel andere wijzigingen zijn er helaas niet, maar deze modus is vooralsnog ook nog wel uitgebreid genoeg om ermee uit de voeten te kunnen.

Als we het toch hebben over de vernieuwingen, dan kunnen we ook melden dat er nieuwe instellingen mogelijk zijn. Daar waar ik persoonlijk me meer richt op de driving aids die je kunt instellen (zelf schakelen, hulp bij pitstops, zelf sturen etc.), daar is er nu de mogelijkheid om te kiezen voor ‘Casual’, ‘Standaard’ en ‘Expert’. Het mogen duidelijk zijn dat de Casual-moeilijkheid meer geschikt is voor beginners, en de Expert-setting voor de ervaren spelers bedoeld is. Maar ook de menu’s in de game en de UI passen zich hierop aan door bepaalde settings te verbergen. Experts kunnen echter weer fine-tuning opties unlocken bijvoorbeeld. Verder kent de game ook een 2-speler career mode, waarin 2 vrienden online samen aan de gang kunnen in de modus. Je kunt samen in hetzelfde team plaatsnemen, maar het ook tegen elkaar opnemen in verschillende teams. Het brengt een extra dimensie in de modus, waardoor het wat minder eenzaam en solo aanvoelt allemaal. Het spel kent verder ook een split-screen mode, en je kunt trainingen laten simuleren door zelf targets te kiezen en deze in te delen in de trainingen. Verder qua controls, is er nu gebruik gemaakt van de adaptive triggers. Bij hoge snelheden geven de triggers wat meer weerstand om te remmen, iets wat zeker wat toevoegt aan het realisme. Het is daarnaast ook zeker niet storend tijdens het racen, en de intensiteit ervan kun je ook instellen waar nodig. Verder brengt de haptic feedback net wat meer realisme door de trillingen wat gevoeliger door te geven aan de speler. Ook komt het commentaar van de pit-crew via je controller, al had het volume hiervan wel wat lager gemogen. Ook is het geluid van je auto wat veranderd. Zo hoor je het vermogen van de batterij, of wat het ook exact mogen zijn, door je speakers galmen bij het optrekken, iets dat op zich erg realistisch is, maar misschien een tikje te ver is doorgeschoten.

Fors verbeterde laadtijden, overweldigende cinematics en prima adaptive trigger-ondersteuning

Natuurlijk zijn er ook features die wat minder bijzonder in het oog springen, maar nog altijd noemenswaardig zijn, zowel in positief opzicht als in negatief opzicht. Zo is het commentaar van Olav Mol nog altijd zeer matig, en hoor je alleen voor en na de race wat simpele anekdotes naar voren komen. Qua user interface is dit nog altijd één van de beste games out there, en ziet alles er zeer overzichtelijk en strak uit. De gameplay zelf is verder niet al te veel veranderd, en wat dat betreft mag je een F1 2021.01 verwachten. De gameplay is op zichzelf al geweldig, en lijkt iets toegankelijker, en makkelijk te zijn bijgesteld. Wel zijn de laadtijden fors verkort, daar waar deze in F1 2020 nog tergend lang waren, ook op de PlayStation 5. Het is dan ook zeker een upgrade wat dat betreft en nu is echt goed gebruik gemaakt van de SSD van de console. Ook lijkt de AI van computergestuurde coureurs beter te zijn. Ze beuken niet als kippen zonder kop op je in, en passen zich aan waar nodig door zichzelf te beschermen en soms wat minder risico te nemen. Daarnaast geven ze je ook niet te veel ruimte, zodat ze het je ook niet te makkelijk proberen te maken. Grafisch is het spel verder al jarenlang subliem, maar met de Braking Point modus komt daar nog een extra laag overheen. De cinematics in deze modus en de overstap van cinematic naar ingame racen is naadloos. Het ziet er gewoon geweldig uit, en lijkt soms zelfs een groot contrast als je dan ineens weer die lelijke character models ziet bij de (pers)interviews. Het lijkt een mix van nieuw en oudere concepten die al jarenlang gebruikt worden, en daar is nog wat verfijning in mogelijk, aangezien hier echt stappen mogelijk zijn om de game naar een echt levendige race-ervaring te brengen. Je echt de nieuwe Max Verstappen voelen is daarbij van belangrijk, en dat mist nog een klein beetje op dit moment door de lichte slordigheden hier en daar, maar men gaat wel stappen hierin vooruit gelukkig. De Nederlandstalige voice-overs helpen daar overigens ook niet echt bij, aangezien ze wat kinderachtig overkomen. Maar Braking Point moet zeker een vervolg gaan krijgen als het zich op deze manier verder blijft door ontwikkelen.

Over het algemeen is F1 2021 geen baanbrekende verandering ten opzichte van F1 2020. Toch zijn de noemenswaardige veranderingen wel zeker het geld waard. De nieuwe Braking Point-modus is zeker een afwisselende toevoeging, de laadtijden zijn opmerkelijk kort (zeg maar gerust niet aanwezig), de 2-speler career is een prima toevoeging voor mensen die graag met een vriend willen spelen en de AI lijkt ook wat beter dan voorheen te zijn. Ja, het verhaal voelt een beetje over-the-top aan, het Nederlandse acteerwerk is niet best, en de oude elementen combineren nog niet geweldig met de nieuwe elementen in de game, maar over het algemeen brengt de nieuwe Braking Point-modus vooral veel meer variatie naar de game toe met erg leuke uitdagingen, naast de toch al vrij standaard modi. F1 2021 is daarmee een echte next-gen game geworden die op de PlayStation 5, in dit geval, zeker forse verbeteringen met zich meebrengt ten opzichte van zijn voorganger. In dat opzicht lijkt de nieuwe samenwerking tussen EA en Codemasters al direct z’n vruchten af te werpen.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Race | Release: 13-07-2021 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: Codemasters
    Graphics: 9.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 9.0 | Replay: 8.5
    9.0
    + Braking Point is een prima toevoeging
    + Kortere laadtijden, geweldige graphics, Adaptive triggers
    + AI licht verbeterd
    - Verder niet heel veel uitgebreid
    - Commentaar van Olav nog altijd magertjes
    - Verhaal Braking Point voelt als een soap aan

    5 2 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    2 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    2 jaren geleden

    Lekker als Max rijden. Must have voor mij dit jaar.

    loeder001
    Lid
    2105
    2 jaren geleden

    Ziet er erg mooi uit.


    Naar boven
    2
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx