F1 2010

thumbnail

De comeback van Michael… F1

Ja Schumacher mag dan wel terug zijn, maar het draait om de F1 game die deze week is uitgekomen. Jaren hebben we er op moeten wachten, maar nu is er dan eindelijk onder een nieuwe eigenaar een nieuwe F1 game. Codemasters heeft de licentie van Sony overgenomen. Men begon tijdens de ontwikkeling van de game zich toch dingen af te vragen. Krijgen we een echte sim racer of moeten we toch arcade gaan racen? Men vergelijkt F1 2010 al snel met titels als Grid en Dirt 2. Aan de ene kant terecht, maar nu ik de game heb gespeeld klopt een heleboel er al niet meer van. Men heeft een hoop dingen gedaan die niet aan arcade zijn toe te schrijven, maar aan realisme. Het is een wel ontwikkelde game geworden, met een vleugje arcade. Als ik dan dieper kijk naar de game, dan komen we tot de volgende verwoording en beoordeling…

90% realisme, 10% arcade

Wanneer de F1 2010 zich voor het eerst toont, moet je meteen aan de bak. Je krijgt bij het opstarten van het spel direct al te maken met een persconferentie. Deze zijn overigens maar heel kort en je komt snel genoeg aan racen toe. De setup is hier bijna hetzelfde als in Dirt 2. Hier heb je dus een mooie luxe stacaravan voor jezelf. En belangrijker: Een mooie Francoise met een sexy stem die je agent blijkt te zijn. Heerlijk is dat! Zij geeft je af en toe een update over je vooruitgang in het seizoen. Je kunt namelijk aan het begin van het spel kiezen of je 3 of 7 jaar wilt racen in een career. Dit draagt een beetje bij aan het realisme. Vanuit je mobiele thuis kun je ook kiezen om online te gaan of een time trial te doen. Het belangrijkste in F1 2010 is de career die voor een race game als deze redelijk uitgebreid is. Je kunt hogere ranks verdienen, zowel offline als online, en je komt voortdurend in contact met nieuwe mogelijkheden. Dit is vooral in het begin van de game goed te merken. Je maakt een personage aan, kiest een nationaliteit, en je selecteert een standaard helm. Je kunt dus als Nederlander op de grid verschijnen, maar gek genoeg kun je geen Nederlandse gekleurde helm kiezen. Wel een Belgische; WTF!. Daar is helaas niks aan te doen, maar later in het spel speel je meerdere dingen vrij.

Als je dan uiteindelijk klaar bent met de setup van je career, ga je aan de slag. Je kunt er voor kiezen een geheel race weekend te doen, met 3 kwalificatie sessies op zaterdag, de practice op vrijdag en uiteraard de race op zondag. Voor het voltooien van een geheel race weekend krijg je op de Xbox 360 ook een achievement. Wanneer je dus begint aan een race (het beschrijven van een heel weekend is wat overbodig), krijg je het realisme waar je als F1 fan lang op hebt zitten wachten. Het is nu namelijk niet meer zo dat je boven in beeld de lichten aan en uit ziet gaan. Nee, die tijd is voorbij. Nu moet je als een echte F1 coureur gewoon de echte lichten boven de baan in de gaten houden. Hierdoor zul je lang niet altijd een goede start hebben, zeker niet als je ergens in het midden of achteraan staat. Het is een heerlijk gevoel van realisme, want bij eerdere F1 games werd je nogal aan het lijntje gehouden. Persoonlijk vond ik dat niet zo heel erg, maar wat Codemasters in haar eerste F1 heeft gedaan is zeer goed uitgewerkt.

Als de lichten uit zijn en je kan eindelijk rijden, dan merk je meteen hoeveel druk er op je schouders ligt. Je moet altijd mensen ontwijken en inhalen of achter je houden. Je kunt overigens wel een racelijn instellen en een rem assistent optie, maar dit is zeker niet aan te raden. Als je dan de eerste bocht neemt word je erbij geholpen. Neem maar van mij aan dat het veel leuker is om zelf alles te regelen. In deze game althans. Als je in die bocht namelijk te wild over de curbstones gaat, dan kun je wild heen en weer geslingerd worden. Ook dit is weer een bijzonder detail van realisme, want je hebt als fan vast vaak genoeg gezien dat er dan wat fout kan gaan. Ook het snelheidsgevoel doet een zeer, zeer goede duit in het zakje. Ik heb zelden of nooit zo’n realistisch snelheid gevoel gezien in een game. Je hebt echt het gevoel dat je met 320 over de baan vliegt. Ik weet niet hoe ze het bij Codemasters voor elkaar gekregen hebben, maar knap is het wel. Alleen snelheid draagt natuurlijk niet bij aan het gevoel van realisme. Grafisch gezien ben ik vergeten uit te leggen hoe het met de game zit. Sorry, maar deze game heeft me goed te pakken op moment.

Diamonds are forever!

Als Codemasters het volgend jaar voor elkaar krijgt de game mooier te maken, dan maak ik me nergens druk om. Niet dat ik dat nu doe, maar de tijd en eisen veranderen natuurlijk snel. De game ziet er nu al uit alsof je naar een echte race zit te kijken. Er is niets, maar dan ook niets aan te merken op de grafische kant van de game. Soms kom je een lichte frame drop tegen, maar dat is maar minimaal. Het haalt bijna niets af van de grafische waarde die deze game laat zien. Een oude titel van een James Bond film gaat als volgt: Diamonds are Forever. Ik kan je verzekeren dat als je een op graphics geilend mannetje bent, deze game meer dan een handbeweging of twee waard is. Holy hell wat ziet het er mooi uit op het scherm. Echt aan alles is gedacht. De details van de wagens, omgevingen, schade en zeker ook de kleinere punten. Spin maar eens door het gras of over een grind pad. Je zult een paar honderd meter of langer flink last hebben van steentjes op je banden. Steentjes? Hoor ik dat goed? Details in deze game zijn er meer dan in Dirt I en II en misschien zelfs wel Grid en Dirt II bij elkaar. Lastig te vergelijken als je die games niet kent. Ze zijn veel meer arcade dan F1 2010. Het realisme in grafisch opzicht is ook te merken aan het snelheid gevoel en fysieke kracht waar ik het eerder over had.

Je moet echt constant je koppie erbij houden om niet van de baan te vliegen. Waar je in F1 2006 op de PS3 nog lekker kon beuken, word je hier zwaar gestraft. Er word weliswaar wat snel met een zwart/gele vlag gestrooid, maar die ben je een paar honderd meter verder op al weer kwijt. De snelheid waarmee je over de baan vliegt is totaal geen belemmering voor de game. Deze doet dat nagenoeg vlekkeloos en laat de game echt helemaal kapot van het racen achter. Na 1,5 uur racen ben je echt helemaal afgemat. Hoewel ik altijd voor kortere races kies, zul je echt bij elke race lengte vastgeplakt worden aan je stoel. De adrenaline zal echt door je lijf scheuren. Er is een klein dingetje wat we niet realistisch mogen noemen. Je kan met deze F1 game namelijk achteruit rijden. Een Formule 1 wagen kan namelijk niet achter uit rijden. Neem trouwens maar van mij aan dat het beter is een Alesi-achtige spin te maken dan achteruit rijden. Het kost veel minder tijd. Ik krijg het al benauwd als ik straks weer verder ga spelen, maar het is wel van gezonde mate. Online is dat een ander verhaal.

Beuken en beuken en nog eens beuken

Online is het nogal beuken tot je erbij neervalt. Helaas gebeurt dat nogal snel. Ik heb nu even online geracet en schiet gauw weer terug naar de career. Online zit alles wel goed in elkaar, maar het zijn gestoorde 12 jarige jochies die het leuk vinden veel te vroeg te remmen en hun maatje voorop willen laten winnen. Als je in een vriendengroepje terecht komt, zoals ik, dan kun je er donder op zeggen. Je kunt overigens, wat in de hele game het geval is, wel een idioot hoop instellingen veranderen. Van banden, tot regels en tot alles wat maar denkbaar is. Je pit crew regelt dat zowel online als offline. Het mooie er aan is dat je een videoscherm voor je neus hebt in de pits. Als je wilt racen word je lager gezet, scherm verwijderd en je rijdt de pits uit. De bocht uit je eigen paddock hoef je niet te maken, maar daarna is het geheel aan jezelf. Online wordt natuurlijk een hoop overgeslagen, maar dat is logisch. Je kunt het leuk vinden of niet online, maar ik denk dat de meesten terug zullen grijpen naar offline. Overigens is online ook niet het meest ideale. In het maximale race je met 12 echte en 12 computergestuurde wagens. Waarom hiervoor gekozen is weet ik niet, maar als ik naar het beukfeest online kijk is dat helemaal niet erg.

A.I. & Besturing zijn uitstekend

De A.I van je tegenstanders is uitstekend te noemen, net als de besturing. Vooral op de hogere standen en moeilijkere instellingen is dat te merken. Je tegenstanders zullen wraak nemen als jij hun hebt ingehaald of te grof rijdt. Je moet altijd je ogen en oren de kost geven, anders eindig je nooit vooraan. Niet dat dat snel gebeurt, want de A.I is zo ingesteld dat de betere teams ook zullen winnen. Dit geldt voor alle mogelijke standen die er in de game zitten. Reed je in vorige games nog met een Minardi naar het podium; nu rijd je met een Virgin op zijn best naar de 12e plek. Dit gebeurt overigens ook zelden of nooit. Als het neerkomt op hoe het er in het echt aan toegaat, dan lopen realiteit en deze game naadloos in elkaar over. Er zitten maar sporadisch vlekjes arcade in, maximaal 10%. Lees wel dat dit mijn ervaring is. Als ik eerlijk ben zijn alle andere F1 games die we ooit van Sony gehad hebben veel, maar dan ook veel meer arcade gericht. Ik kreeg min of meer het verzoek naar de A.I te kijken. Ik kan vertellen dat je nog nooit zo’n realistische hebt gezien in een F1 game. Ik heb het dan nog niet eens over de besturing gehad.

Die is nagenoeg perfect, op het achteruit rijden van de wagens na. De besturing voelt aan zoals wij de coureurs over de baan zien gaan op zondag. Details zijn hier ook weer in overvloed. Je coureur zal ook echt schakelen als jij daar voor kiest met je controller. Weer realisme mensen! Eigenlijk valt er weinig op aan te merken. De besturing is zoals je die mag verwachten van een goede race game, maar dan aangepast naar F1 standaard waarden. Het voelt lekker, rijdt lekker en is lekker. Goed, beter, het beste zou je kunnen zeggen. Neem maar van mij aan dat dit wel snor zit, al moet je natuurlijk wel voor jezelf bepalen of je dit allemaal wilt of niet.

Sprakeloos!

Zoals jullie wel hebben kunnen lezen ben ik zeer enthousiast over deze eerste F1 game van Codemasters. Wat zeg ik: Ik ben sprakeloos in optima forma. Wel in de goede zin van het woord uiteraard. Alles werkt zoals het moet werken. Misschien een enkele probleempje in de framerate, maar zoals ik eerder als zei is dat zeer minimaal. Volgens mij heeft Codemasters diep in de buidel moeten tasten om alle rechten voor de hun ideale F1 game te kunnen kopen. Je kunt hier zeker een jaar mee vooruit en misschien nog wel langer ook. Ik moet hier zeer eerbiedig mijn petje voor af doen hoor. Ik kan je echter nog een laatste zin meegeven: Na deze game wil je niet meer naar een echte GP!


  • Auteur: Eric Peter v/d Kooi | Genre: Racing | Release: 23-09-2010 | Uitgever: Codemasters | Ontwikkelaar: Codemasters
    Graphics: 9.6 | Geluid: 9.4 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 9.0 | Replay: 9.2
    9.0
    + Snelheidgevoel
    + Realisme
    + Mooi; verdomde mooi zelfs
    - Minimale framerate
    - Online beuken
    - Achteruit rijden

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx