Epic Mickey 2: The Power of Two

thumbnail

Disney’s historie uitgebreid

Na het succesvolle eerste deel kon deel 2 niet uitblijven. Ik heb het over Epic Mickey, welke een nieuwe reeks in het boek der games heeft gezet. Dit jaar is het zover, Epic Mickey 2: The Power of Two, is dan ook de opvolger die de unieke aspecten van deel 1 weer waar moet zien te maken, en hopelijk ook uit weet te breiden.

In dit nieuwe avontuur is direct een belangrijke feature toegevoegd. Het is nu namelijk mogelijk om met Oswald the Lucky Rabbit te spelen. Oswald is het eerste karakter dat Walt Disney ooit tekende en heeft daarmee dan ook een nostalgische betekenis. Je kunt zowel als Oswald als met Mickey Mouse spelen. De game speelt zich af in Wasteland, een alternatieve wereld vol met vergeten Disney-karakters. De wereld is een kleurloos geheel wat jij weer kleur moet geven met je magische kwast. Oswald is daarnaast de meest over elektriciteit. Hij moet diverse malen optreden om apparaten in te schakelen en te voorzien van dat extra beetje wattage. Daarnaast heb je je collega ook diverse malen nodig om op of over platform obstakels heen te komen. Op elk moment kan een tweede speler instappen in het verhaal, waarmee co-op dus erg belangrijk is geworden in de game. Hoewel het spelen als Mickey Mouse wat mij betreft nog altijd de voorkeur geniet, is de co-op functie wel een belangrijk aspect geworden, en dan ook zeker een toegevoegde waarde.

3D en 2D gameplay is een trend

Het lijkt tegenwoordig een nieuwe trend: 3D-platforming combineren met 2D-platforming. We zagen het al in games als Alice en LEGO: Harry Potter en ook in deze game wordt 3D diverse malen gevarieerd met 2D-platforming. Op zich is dit zeker een leuk aspect en wat dat betreft heeft men het beter gedaan dan in genoemde games. Het lijkt ’n beetje op LittleBigPlanet, waarin ook veel omgevingselementen veelvuldig gebruikt kunnen worden. De game is verdeeld over sectoren waarin je kunt kiezen om naar nieuwe omgevingen te gaan, wat soms voor verwarring kan zorgen, maar al met al loopt het spel vrij lineair door waardoor je veelal vanzelf kunt zien welke omgeving je moet binnengaan en welke je al bezocht hebt. Hierdoor kun je altijd terug gaan naar bepaalde plekken om daar nog een en ander te ontdekken. In de game zul je veel mogelijkheden zien in de omgevingen gecombineerd met de karakters die je zo nu en dan wat missies geven, al zul je daar lang niet allemaal bij de eerste walkthrough mee te maken krijgen. Daarmee hoopt men dan ook dat spelers het spel nogmaals over zullen spelen.

De gameplay in de game verloopt goed. Natuurlijk heb je in platformgames altijd wel stukken waarin je net niet goed genoeg op een object springt of waarbij je ineens mis springt waar je schuin op een blok had willen staan. Dat soort kleine foutjes komen ook in dit spel diverse malen voor. Al met al is de gameplay verder prima. Het creëren en laten verdwijnen van objecten, het springen en het gebruik van de platformelementen werkt over het algemeen prima, ook met Move. Dit is echt zo’n game waarbij Move eindelijk eens van pas kan komen. Het gebruik van je kwast met Move werkt prima, waarmee we eindelijk ’n game hebben die een meerwaarde kan bieden MET PlayStation Move. En daar zijn er niet veel van tot dusver.

Grafisch nog wat onder de maat

Daar waar de Nintendo 3DS-versie van de game er bijna magnifiek uit ziet, daar is de console-versie, in dit geval de PS3-editie, toch een let-down. De game oogt vrij kleurrijk, maar karakters en vooral de omgevingen zijn erg matig vormgegeven, waardoor we eerder te maken lijken te hebben met een first-gen game. Grafisch is deze game niet voor de hardcore, veeleisende gamers bedoeld en dat valt dan ook uit te lezen in het grafische opzicht. Qua audio doet de game ook weinig bijzonders. De echte Disney-sfeer ontbreekt dan ook ’n beetje, daar waar je toch wel wat meer plezier zou verwachten met alle Disney-characters.

Na het eerste deel is deel 2 zeker een verbetering, maar met de verhaalmodus ben je er eigenlijk al. De game biedt weliswaar een co-op maar echte grootse vernieuwingen naast dat bezit de game niet. Kwalitatief kan het spel zowel grafisch als qua audio nog wel een stuk vooruit en ook het platformen mag wel wat gevarieerder worden. Epic Mickey 2 borduurt voort op het succes van deel 1 en doet daarnaast helaas te weinig nieuws. In de game krijg je weliswaar enkele nieuwe abilities waaronder jezelf verbergen met onzichtbaarmakende verf en nog enkele andere mogelijkheden maar de drang om de game helemaal uit te spelen ontbreekt echter na de nodige uurtjes spelen. Je zult dus echt jezelf er toe moeten zetten om de game in zijn geheel uit te spelen en waarschijnlijk is dat co-op nog wel aardig te doen. Als singleplayer game is het spel daarvoor toch wat te eenzijdig. Grijp dus allebei een Move-controller en ga met z’n tweeën op avontuur in de wereld van Mickey!


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Actie/Platform | Release: 16-11-2012 | Uitgever: Disney Interactive Studios | Ontwikkelaar: Junction Point Studios
    Graphics: 5.5 | Geluid: 6.0 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 7.5 | Replay: 7.0
    7.0
    + Co-op brengt plezier voor twee
    + 2D platforming brengt goede variatie
    +
    - Grafisch toch vrij onder de maat
    - Soms onnodig ingewikkeld
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx