Elden Ring – Hands on

thumbnail

Eén van de Playstation 5 launch games vorig jaar was Demon’s Souls, een prachtige remake van de Playstation 3 titel door Bluepoint Games en niet de oorspronkelijke makers FromSoftware . Voor veel Dark Souls fans was dit een teleurstelling, omdat dit simpelweg een oude game was in een nieuw jasje. De reden hiervoor is natuurlijk dat de makers, FromSoftware, druk bezig zijn met hun nieuwste game, Elden Ring. Elden Ring is geen vervolg op Dark Souls, Sekiro of Bloodborne, en dit zorgt er meteen voor door dat iedereen met spanning zit te wachten wat de studio nu weer weet te bedenken. Gelukkig stond afgelopen week volledig in het teken van onze eerste kans om met een deel van deze game aan de slag te gaan. En dit is wat wij hebben geleerd.

Meer Dark Souls in een grote open wereld

Spelers die ervaring hebben met de diverse Souls titels zullen meteen aan de slag kunnen gaan met Elden Ring. De interface lijkt angstvallig veel op de voorgaande titels en dit zorgt er dan ook meteen voor dat je direct op ontdekking uit kunt gaan. In de demo start je in een kerker, maar na het openen van je eerste deur stap je naar buiten. Je ziet een enorm kasteel in de verte, een boom opgebouwd uit licht, een grote kustlijn en vele andere interessante locaties om te bezoeken. De demo weet op deze manier direct aan alle spelers het grootste verschil te laten zien. De wereld die je in Elden Ring kunt ontdekken is enorm, open en volledig gevuld met diverse geheimen. In veel gevallen als we een demo van een game voorgeschoteld krijgen, praten we meestal over een uurtje gameplay. Maar in dit geval is de demo een klein deel van de volledige wereld. Volgens schatting een tiende van het uiteindelijk spel en na meer dan tien uur te hebben rondgelopen heb ik nog maar een klein deel van de demo ontdekt. Elden Ring is hiermee zoveel groter dan voorgaande games dat het overweldigend kan zijn wat je nou eerst moet doen. Gelukkig weet de game je op meerdere manieren op weg te helpen en dit laat nog meer zien dat er meer verschillen zijn dan eerst gedacht.

De Dark Souls games zijn tot in de detail ontworpen en gebalanceerd om spelers langs een vast pad met diverse aftakkingen te leiden. Moeilijkheid is hier altijd een groot onderdeel geweest om spelers te laten weten of ze de goede kant op gaan. In een open wereld zorgt dit ervoor dat spelers veel sneller de verkeerde kant op kunnen gaan en het verschil sneller niet weten tussen een erg moeilijke vijand of een onmogelijke vijand. De grote oplichtende punten geven de speler een hint wat een goed punt is om eerst te bekijken. En hoewel Elden Ring zeker geen makkelijke game is, voelt het wel aan alsof de speler meer mogelijkheden heeft gekregen om de game te verslaan. Zo kom je al veel sneller diverse kampvuren tegen waar je op terug kunt vallen als een vijand te moeilijk blijkt te zijn. De toevoeging van fasttravel is nieuw, maar zorgt er totaal niet voor dat de speler gemakkelijk delen van de wereld kan overslaan. Het zorgt er zelfs voor dat de speler eerder terugkeert naar gebieden om het nog een keertje te proberen of een vijand te verslaan met een nieuwe tactiek of nieuw wapen. Je kunt zelfs op je kaart markers plaatsen om punten aan te geven om terug te keren of vijanden te markeren. De wereld is een stuk toegankelijker en voelt daardoor ook veel interessanter om te verkennen.

Maar waar de demo voor een deel teleurstelt is op visueel vlak. Het ontwerp van de vijanden en de wereld is super uniek en kenmerkend aan FromSoftware. Met de visuele upgrade van Demon’s Souls vorig jaar, valt Elden Ring toch een beetje tegen. Het kan zijn dat de game nog flink wat visuele verbeteringen zal krijgen, maar het lijkt eerder op een Playstation 4 titel dan een echte Playstation 5 titel. Ook zullen fans vijanden, patronen en animaties herkennen uit de andere delen. Dit kan natuurlijk een tijdelijke oplossing zijn voor nu, maar het was een groter percentage dan gedacht. Ook de audio kwam een beetje eentonig over.

Een warrior of een mage?

De game bevat vijf verschillende klasses, die dit keer een nog grotere impact hebben op hoe je de game speelt. De keuze van een klasse in de Souls serie heeft altijd al een grote impact gehad op mogelijkheden en ook de initiële uitdaging aan het begin. Probeer je de game volledig aan te pakken als een Dark Souls game dan merk je ineens dat sommige vijanden makkelijker zouden kunnen zijn met een lange afstand aanval of meer afleiding met grote groepen vijanden. Hard inhakken op vijanden blijkt al snel niet altijd de beste tactiek te zijn. Magie, artefacten en geesten maken het nu mogelijk om veel meer schade te doen aan vijanden voordat ze ook maar in de buurt komen. Magie was meestal niet de eerste speelstijl voor een nieuwe Dark Souls titel. Maar hier loont het enorm als je wat meer verdiept in al deze mogelijkheden. Vooral het oproepen van geesten is super handig. Dit zorgt ervoor dat een vijand is afgeleid en je minder snel schade oploopt. Ook het combineren van skills en voorwerpen op je wapens zorgen ervoor dat je nu al veel sneller ineens bijvoorbeeld bliksemschade doet op vijanden of een sneller aanval kunt uitvoeren. De Enchanted Knight klasse is hiermee dan ook ineens de meest interessante en makkelijkste klasse. Er zijn een grote hoeveelheid interessante magische aanvallen en in een open wereld van veraf wat vuurballen op een vijand afschieten kan een goede tactiek zijn. De game weet hiermee spelers ook veel meer te belonen door goed op te letten of te experimenteren. Zo kwam ik bijvoorbeeld erachter dat een vijand gevoelig was voor vuur en deze kennis maakte de ontmoeting veel plezieriger.

Het verkennen van de wereld zou natuurlijk niet compleet zijn zonder een paard. En waar veel RPG’s een paard alleen toevoegen als vervoersmiddel, is je paard hier meteen ook een wapen en stuk gereedschap om op gebieden te komen waar je normaal niet zou kunnen lopen. Je kunt zelfs vechten vanaf je paard en dit kan zeker met magische aanvallen nog een beetje lastig zijn. Je merkt dat dit voor de ontwikkelaar nog iets erg nieuws is en ze nog de tijd moeten nemen om het te perfectioneren. Aan de andere kant de wereld hier bevat enorm veel verticaliteit. Zo kun je honderden meters omhoogvliegen via je paard in een luchtstroom en kun je ook zonder schade van grote hoogtes naar beneden springen. En als een paard niet genoeg hulp is, kun je hier wederom met een paar vrienden samen een vijand proberen te verslaan. Dit werkt nog gemakkelijker dan in voorgaande delen en met een enorme wereld is het super interessant om samen de wereld te verkennen.

Grote verwachtingen voor volgend jaar

De eerste indruk van Elden Ring is erg positief. De game is enorm groot en dit zal uiteindelijk heel veel Dark Souls betekenen. De wereld schreeuwt om ontdekt te worden en de extra toegankelijkheid zal er zeker voor zorgen dat de game voor meer spelers interessant zal zijn volgend jaar. De game weet wonderbaarlijk veel nieuwe dingen te doen en meer af te stappen van het Dark Souls principe. Het lijkt er dan ook meer op dat dit een mix is van de beste elementen van Sekiro, Bloodborne en Dark Souls met een extra dosis RPG elementen. Het vinden van voorwerpen, outfits en wapens en het uitbouwen van al je wapens was in de demo nog niet volledig mogelijk en we zijn dan ook erg benieuwd naar hoeveel je daadwerkelijk kunt vinden en verzamelen. Het is voor een deel meer van hetzelfde en dit is dan ook het grootste risico van Elden Ring. De acties die je als speler uitvoert lijken erg veel op wat je in voorgaande games al eens eerder hebt gedaan. De afwisseling in de wereld moet de speler geïnteresseerd houden. Als de maker veel elementen recyclet dan kan dit nog wel eens tegen gaan staan. FromSoftware is er zeker nog niet en zal de tijd zeker nodig hebben om de vele schoonheidsfoutjes eruit te poetsen en grafisch de game een extra duw te geven. Maar als de game ook maar in de buurt komt van de afwerking van de voorgaande delen dan kan dit volgend jaar nog wel eens de game van het jaar worden.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: RPG | Release: 25-02-2021 | Uitgever: Bandai Namco | Ontwikkelaar: FromSoftware
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    4.5 2 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Punker
    Gast
    Anoniem
    2 jaren geleden

    Awesome!


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx