Dragon Quest: Builders

thumbnail

Kom op, bouwen

Daar is die dan, de Steam versie van Dragon Quest: Builders. Die schattige bouw en survival game van Dragon Quest. Wel met enige vertraging, want het spel is op andere platformen al te spelen vanaf 2016. Misschien een beetje erg laat, aangezien deel twee zelfs al een tijdje beschikbaar is. Is het dan te laat voor deze game om nog uit te komen op Steam? Nee, de Switch bewees al dat dit de perfecte game is voor onderweg. Kan een game nog perfecter (is dat überhaupt een woord?) zijn? Ja, door uit te komen op Steam.

Voor wie onbekend is met de game. Dragon Quest: Builders is een soort Minecraft spin-off van het stokoude Dragon Quest. Je ontwaakt als ’s werelds enige bouwer in Alefgard. Een wereld bezweken onder duisternis en waar creativiteit niet meer bestaat. Jij bent de enige die dat terug de wereld in kan helpen door het koninkrijk opnieuw uit de as te laten herrijzen. Dat doe je door, je raadt het al, te bouwen, heel veel te bouwen.

Bouwen is echter niet het enige wat je zal doen. Er zit een flinterdun verhaal in de game om je nieuwsgierig te houden over wat er is gebeurd, wie wat gedaan heeft en waar jij als bouwer nou daadwerkelijk vandaan komt. Je start met een dorpje met één ander personage, maar met behulp van quests groeit dit al snel uit tot een grotere gemeenschap. Nieuwe personages geven je weer nieuwe quests en zo wordt je arsenaal uitgebreid met nieuwe dingen om te bouwen en locaties om te onderzoeken. Ondanks dat hier niet veel diepgang inzit, blijft het door de charme van de game wel leuk om te doen. Verzamel dit, sloop een paar van dat, zoek dit even op, etc. dat soort zaken. Het zijn de beloningen en de vrienden die je maakt tijdens die quests die je voort zullen duwen om te blijven bouwen en dat zijn er legio.

Wat bouwen we vanavond?

Dragon Quest: Builders werkt met recepten en blauwdrukken. Vrijwel ieder nieuw item dat je vindt geeft de bouwer een idee om een voorwerp te maken. Vind je bijvoorbeeld een simpele steen, dan heb je ineens een recept voor het maken van een stenen zwaard, een stenen trap, een stenen schild en allerlei andere objecten die je kan maken van steen. Vervolgens is het aan jezelf om te bepalen of je de overige ingrediënten wilt gaan zoeken om daadwerkelijk te gaan bouwen. De stroom aan nieuwe ideeën is snel en eindeloos waardoor het nooit gaat vervelen om wat nieuws uit te proberen.

Het bouwen zelf is vrij eenvoudig in de uitvoering, ondanks dat de camera wel eens behoorlijk tegen wilt werken, je slaat een paar blokken grond kapot, stapelt ze twee hoog, gooi er een bed in, verlicht de boel met een fakkel en je hebt een kamer. Doe hetzelfde met een vuurtje en je hebt een keuken. Sla dat vuurtje weer kapot en deze wordt weer toegevoegd aan je beschikbare opties om weer iets anders te bouwen. Dat allemaal in een paar luttele seconden, omdat je creativiteit zo ongeveer als enige limiet kan dienen.

Ik noem deze combinaties natuurlijk niet voor niets. Hetgeen wat je bouwt moet aan een aantal voorwaarden voldoen, voordat ze worden gezien als iets structureels. Die kamer met bed en fakkel? Breek die fakkel af of gooi het bed door het raam en je wordt direct gekort op je statistieken. Deze voorwaarden zijn redelijk logisch, maar je moet ze wel onthouden, opschrijven of opzoeken, want dat gaat de game niet voor je doen.

Wat eten we vanavond?

Het is wel aan te raden om rekening te houden met een gedegen verdediging. Hoewel Dragon Quest: Builders meer een game is waar je in moet bouwen, zijn er ook nog monsters om te verslaan. Het zou anders geen Dragon Quest game zijn. Sporadisch wordt je aangevallen door groepen monsters die zo veel mogelijk van je bouwwerken met de grond gelijk willen maken. Combat zit vrij simpel in elkaar. Je hebt één knop om aan te vallen en een paar speciale aanvallen die je niet echt hoeft te gebruiken. Althans, ik heb ze nooit echt nodig gehad. Simpelweg op die aanvalsknop rammen is meer dan voldoende. Net zoals in de meeste RPG’s kan je je uitrusting beter maken, maar dat zorgt alleen voor wat hogere statistieken en een andere uitstraling van je karakter. Het is ook niet per se erg dat combat zo eenvoudig is. Het is een leuke afleiding, voordat je weer verder kan met de hoofdmaaltijd (het bouwen). De monsters geven je wel weer nieuwe ingrediënten om in gerechten of blauwdrukken te gebruiken.

Dat is zowat de hoofdmoot van de game. Vrijwel alles is wat versimpeld om het bouwstukje te ondersteunen. De game is wat aan de eenvoudige kant, omdat er niet echt iets is wat je stopt om te bouwen. Er is enkel een honger meter die je bij moet houden. Is die leeg, dan dump je een vuurtje ergens in de bossen, rooster je wat en je kan er weer een tijdje tegenaan. Slapen kan, maar is nooit echt nodig. Dat maakt het een heerlijke ontspannende game om onderweg of liggend op de bank even te spelen en weer weg te leggen.

Naar verwachting zit alle DLC inbegrepen in de zeer aangename prijs en kan je alle zaken terugvinden die je van een PC port kan verwachten. De resolutie en framerate kunnen flink hoger dan de vorige versies en met een veel grotere draw distance is dit de definitieve versie van Dragon Quest: Builders die je aan kan schaffen. Deze port is weliswaar een beetje laat, maar het is wel een zeer goede port van een game die nog steeds leuk is.


  • Auteur: Peter Derks | Genre: Adventure | Release: 13-02-2024 | Uitgever: Square-Enix | Ontwikkelaar: Square-Enix
    Graphics: 6.8 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 9.2 | Besturing: 9.0 | Replay: 9.5
    8.5
    + Charme van Dragon Quest
    + Goede constante stroom van content
    + Vrijwel oneindige replay
    - Grafisch niet veel bijzonders
    - Camera kan wel eens tegenwerken
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx