De games van Bethesda staan meestal bekend om hun geweldige verhaallijnen en dat is nu zeker weer het geval. Het is 200 jaar na de globale atoomoorlog van het jaar 2077 en de complete wereld is zo goed als vernietigd. Jij bent één van de overlevende die zich nu succesvol voor 200 jaar hebben gevestigd in Vault 101. Vault 101 is een veilige plek waar je geen last hebt van de gevaren van buiten. Enorme insecten, Raiders, Slavers en zelfs Super Mutanten hebben geen kans tegen het superieure Vault-Tec systeem. Maar op een bepaalde ochtend kom je erachter dat je vader om onbekende redenen er vandoor is gegaan naar de buitenwereld, Capital Wasteland genaamd. Jij als speler gaat natuurlijk op zoek naar je vader, voor niet alleen hem, maar ook voor de waarheid. Oftewel een verhaal om van te smullen. Zeker het feit dat dit iets is wat we nog niet echt vaak gezien hebben in een game zorgt ervoor dat het erg goed aanvoelt. Met het verhaal zit het dus zeker wel goed.
Qua gameplay zal de game wederom nieuwe technieken en mogelijkheden gaan bieden. Want het eerste wat opvalt is V.A.T.S. Want Vault-Tec Assisted Targeting Systeem zal je namelijk helpen in de moeilijkste tijden van de strijd. Dit systeem maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een tijd te pauzeren tijdens gevechten, je schoten te richten op bepaalde lichaamsdelen van je vijanden en om je aanvallen van te voren in te stellen. Dit klinkt niet compleet vernieuwend, maar we hebben het zeker niet vaak gezien in een RPG. Want dit is misschien ook wel het grootste verschil met Oblivion, de setting van de game en de gameplay die dat met zich meebrengt. In Oblivion was het namelijk de gewoonte om alles te lijf te gaan met zwaarden, bogen en magie, maar nu zal dat voornamelijk met hightech wapens gebeuren. We zullen dus, plasma geweren, granaten en dergelijke tegenkomen tijdens het avontuur. Hoe dit dan zal gaan werken zal vergelijkbaar zijn met Oblivion. Je zult in first-person en in third-person je personage besturen en zo de aanvallen uitvoeren. Hoewel we nog weinig gezien hebben van echte gameplay, moet er toch wel gezegd worden dat het schieten met een geweer en slaan met een zwaard toch wel verschillende dingen zijn. Schieten vraagt om exactere besturing, zeker als het raken van verschillende onderdelen van vijanden mee gaat tellen. Dus dit is iets waar we nog op moeten wachten om te beoordelen of dit net zo goed gaat werken als dat bij Oblivion het geval was. Naast de actieonderdelen moet een RPG ook de nodige aanpassingsmogelijkheden bevatten. Bethesda belooft dit keer nog meer mogelijkheden te geven om je eigen personage in elkaar te zetten. Oftewel; verwacht honderden mogelijkheden om je uiterlijk aan te passen, maar ook genoeg mogelijkheden qua vaardigheden, actieve en passieve en items.