Defense Technica

thumbnail

Het verdedigen van torens is een thema wat we heel vaak tegenkomen in mobiele games en het is dan ook een grote uitdaging om op te vallen tussen de honderden games die allemaal beweren het beste te brengen op het gebied van tower defense. Defense Technica is een futuristische tower defense game waarvan het origineel op mobiele platformen is verschenen. De game is nu overgezet naar de PC en te verkrijgen via Steam. Hebben we hier te maken met dat ene pareltje of is het een één-in-een-dozijn game? Het antwoord vindt je in deze review.

Verdedig je kern!

In Defense Technica is de basis nog steeds hetzelfde als elk andere tower defense game. Je moet je kern verdedigen tegen een grote diversiteit aan vijanden. Er zijn twee verschillende buitenaardse rassen die proberen de mensheid uit te roeien en jij hebt de opdracht om stand te houden en het voortbestaan van de mensheid veilig te stellen. Het verhaal doet hier natuurlijk weinig toe en het is dan ook erg vervelend dat we elke keer de introductie te zien krijgen wanneer we het spel opstarten. Maar als we eenmaal het eerste level starten hebben we hier toch echt met een hardcore tower defense game te maken. De speler wordt totaal niet gespaard en je zult dan ook snel de basisbeginselen moeten oppikken. Want hoewel de game in de basis hetzelfde is zijn er enkele veranderingen die deze game net iets interessanter maakt dan de rest.

Elke missie geeft je een andere omgeving waarin jij op van te voren bepaalde punten diverse torens kunt bouwen. In het begin hebben we te maken met twee soorten torens: een machine geweer en een ‘stabber’. Het machine geweer is geschikt voor langere afstanden en kan lucht en land vijanden aanvallen, de stabber doet meer schade aan land vijanden en kan juist weer geen luchtvijanden aanvallen. Naarmate je het spel verder speelt zul je diverse medailles vrijspelen. Deze medailles geven de speler de mogelijkheid om diverse torens te upgraden of nieuwe torens aan te schaffen. Er zijn een klein aantal basistorens, maar door de upgrades die soms de speelstijl compleet veranderen, bevat de game een handjevol diverse torens die net genoeg diversiteit aan de game geven. Op dit gebied hoef je niet veel spectaculairs te verwachten. Maar de manier hoe de vijanden door een level geleid worden, zorgt ervoor dat goed nadenken echt nodig is. Het pad dat de vijanden nemen wordt namelijk met een rode lijn aangegeven en het is mogelijk om dit pad aan te passen door blokkades of torens te bouwen, zodat de vijand een andere route moet nemen. Er zijn als je eenmaal een paar levels verder bent in de game diverse paden en diverse mogelijkheden en er is er altijd maar één de meest effectieve. Herstarten van een level is dan ook regelmatig nodig, omdat je langzamerhand ontdekt wat de beste aanpak is. Dit in combinatie met de diverse weersomstandigheden die invloed hebben op bereik van bepaalde torens en schade zorgt er voor dat de eerste twee uur erg vermakelijk zijn, maar dan beginnen er toch een paar dingen irriteren.

Camera bewegen en blokjes verzamelen

De overgang van telefoon naar PC is voor een groot gedeelte goed gelukt. De game ziet er aardig uit, maar weet niet te verbazen. Maar bij de besturing werkt het toch niet helemaal lekker. De camera staat erg dicht op de omgeving, waardoor het noodzakelijk is om veel te schuiven met de camera. Dit gaat hier zo traag en onhandig dat dit vaak het spel in de weg zit. En dan hebben we ook nog het verzamelen van het geld in het spel. Een deel wordt automatisch aan de speler gegeven wanneer je een vijand verslaat, maar elke vijand laat ook een blokje vallen die je met de muis moet oppakken. In het begin is dit goed te doen, omdat je dan genoeg tijd hebt om rustig de blokjes te verzamelen. De moeilijkheidsgraad schiet na een paar levels zo hard omhoog dat je haast geen tijd hebt om de blokjes te verzamelen en je daardoor cruciale muntstukken verliest. Deze combinatie van matige besturing en enorme stijging in moeilijkheid zal voor veel spelers het punt zijn waar ze afhaken. Helaas lukt het de game niet de speler lang genoeg te motiveren om verder te spelen.

Defense Technica heeft leuke mogelijkheden, ziet er degelijk uit voor een mobiele game die omgezet is naar een PC versie en bevat genoeg content om een speler voor een lange tijd zoet te houden. Maar de game laat cruciale punten vallen bij de besturing en de moeilijkheidsgraad, die ervoor zorgt dat je erg vaak een missie moet herstarten. Het is leuk voor een paar korte potjes, maar na een tijdje zul je snel je interesse verliezen. De game is net teveel van hetzelfde van wat we al kennen en ondanks dat het grootste gedeelte degelijk is en met het padensysteem als hoogtepunt, is dit niet een game waar je lang in blijft rondhangen.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Strategie | Release: 28-10-2013 | Uitgever: Devolver Digital | Ontwikkelaar: Kuno Interactive
    Graphics: 7.0 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 6.5 | Besturing: 5.0 | Replay: 6.0
    6.5
    + De controle over de paden voegt echt wat toe
    + Ziet er goed uit voor een mobiele port
    +
    - De moeilijkheid schiet te snel omhoog
    - De besturing is erg rommelig
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx