Darkest Dungeon II

thumbnail

Overweldigend op meerdere vlakken

Je hebt lastige RPG’s, en uitdagende RPG’s. Darkest Dungeon II is zo’n game. Het eerste deel vaarde een totaal andere koers dan dit tweede deel, maar de uitdaging is nog altijd overweldigend in deze reeks. Het is niet voor niets dat de intro begint met een waarschuwing: “Gij zult dood gaan, veel dood gaan, maar zij zult niet opgeven en gewoon opnieuw beginnen…” En zo geschieden. Met deel twee die eerder al op de PC verscheen, is het nu de beurt aan de consoles. Wij kregen de mogelijkheid om deze zeer complexe roguelike RPG op de PlayStation 5 te spelen en reviewen. Ons verdict is wellicht net zo ingewikkeld als de game zelf!

Het verhaal van Darkest Dungeon 2 bouwt voort op de sombere, duistere sfeer van zijn voorganger. De wereld wordt geteisterd door apocalyptische krachten en het is aan de spelers om een manier te vinden om de naderende ondergang af te wenden. De tocht naar de top van een vervloekte berg vormt het centrale narratief, waarbij elke stap dichter bij de piek nieuwe onthullingen en uitdagingen biedt. De achtergrondverhalen van de helden en de interacties tussen hen voegen diepte toe aan het verhaal, waardoor spelers niet alleen vechten voor hun overleving, maar ook betrokken raken bij de persoonlijke lotgevallen van hun teamleden.

Turn-based Roguelike Gothic Actie Stress Grinding Role Playing Game

Darkest Dungeon II is een uitdagende roguelike game waarin spelers een groep van vier avonturiers door een grimmige, gotische wereld leiden. De gameplay richt zich op strategische turn-based gevechten waarbij positionering en vaardigheden van groot belang zijn. Elke missie brengt de groep dichter bij hun einddoel, maar ook dichter bij de rand van waanzin. Het stressmechanisme uit de eerste game keert terug, waarbij helden onder druk kunnen bezwijken, wat hun prestaties beïnvloedt en een meltdown krijgen. Spelers moeten hun team zorgvuldig beheren, niet alleen om vijanden te verslaan, maar ook om de mentale gezondheid van de helden te behouden. De ene held kan dodgen, de andere heeft goede aanvallen en hoge DMG en weer een ander kan healen of magie toepassen.

De RPG-elementen in Darkest Dungeon II zijn diepgaand en complex, en vooral uitgebreid in detail. Elke held heeft unieke vaardigheden en statistieken die door ervaring en upgrades kunnen worden verbeterd. Daarnaast kunnen helden speciale relics en uitrusting verzamelen die hun kracht en mogelijkheden uitbreiden. Het spel introduceert ook een nieuw progressiesysteem dat werkt over meerdere runs, waarbij spelers permanente verbeteringen en unlockables kunnen verkrijgen die toekomstige pogingen vergemakkelijken. De interactie tussen de teamleden is van groot belang, omdat vriendschappen en rivaliteiten hun prestaties in gevechten kunnen beïnvloeden. Je kunt ze ook verschillend plaatsen, waaronder de melee-characters vooraan en de magic-characters bijvoorbeeld achteraan. Dit heeft impact op de reach en aanvallen van opponenten op jou als team. De tutorial alleen al bestaat uit een Wikipedia van korte artikelen en uitleg van de mechanics. Je rijdt met een koets door verschillende wegen, waarbij je in feite altijd naar boven rijdt door 5 verschillende levels, maar je kunt kiezen of je links of rechts af slaat. Je koets dient upgrades en verbeteringen te ontvangen om te kunnen overleven, maar ook gedurende je weg kom je situaties tegen waarin je anderen te hulp kunt schieten, of lekker kunt overslaan. Je characters kunnen hierop verschillend anticiperen en verschillend handelen wat weer impact op de moraal heeft. Afhankelijk van je keuzes kun je ongeschonden verder, of juist resources grinden om jezelf in de run te verbeteren. Alleen al de tokens die alle buffs, debuffs, stealth en Special abilities laten zien zijn mind-blowing. Zodra je kar of team uitgeroeid zijn begint direct een nieuwe run waarbij je via de crossroads weer grotendeels een zelfde, nieuwe weg zult begaan. Dit voelt soms wat lineair en van hetzelfde aan. Daarnaast is het spel exclusief offline speelbaar, waarmee je dus niet een team met online medespelers aan kunt gaan, al is dat op zich verre van een nadeel.

Je kunt in de game zo diep duiken als je wilt. Soms moet dat ook wel om gevechten te kunnen overleven. Je kunt abilities tot in detail zien maar ook de stats van de karakters. In totaal zijn er meer dan 10 verschillende characters met elk hun krachten en zwakten. Grafisch ziet dit er allemaal erg gelikt uit, maar qua controls is het soms een kriem om goed te navigeren. Het ene menu wordt zo geopend, het andere zus, vervolgens wil je rechts iets selecteren maar staat de selectie weer ergens anders, het is soms even klooien om te komen waar je wilt. Grafisch ziet alles er degelijk en cel-shaded uit en ook de animaties zijn indrukwekkend te noemen. De duistere sfeer en de opzet van de gevechten is prima vormgegeven en vooral strak en bewust donker. Alles ziet er artwork-achtig uit en tot in de puntjes afgewerkt. Ook de audio maakt het gevoel van een epische verhaallijn rond. De zware, bombastische stem van de commentator en storyteller is zeer sfeervol en geeft je echt een gevoel van betrokkenheid. Ook de hoge volumes die uit de DualSense galmen geven je een echt klassiek en episch gevoel van magie en duisterheid. Audiovisueel zit Darkest Dungeon II dan ook tegen top-notch aan.

Darkest Dungeon II is een game met letterlijk en figuurlijk een flinke handleiding. Het spel is geen pick-up-and-play titel net als deel 1 en brengt een flinke instapdrempel met zich mee. Ja, je komt best wel een eindje als je maar wat doet, maar als je echt alles uit het spel en de eindbazen wilt verslaan, dan zul je je toch echt moeten verdiepen in de materie. Het spel voelt qua ambiance ontzettend sfeervol aan en wat dat betreft is er dus weinig mis met deze turn based RPG. Echter, qua controls en navigatie is het soms een struggle op de console om alles goed en overzichtelijk te kunnen assignen en toepassen. Deze uitgebreide RPG is dan ook vooral bedoeld voor de fanatieke RPG’ers. Ben je zo iemand die vele, vele uren erin wilt steken, dan kun je je geluk met deze titel niet op.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Roguelike RPG | Release: 15-07-2024 | Uitgever: Red Hook Studios | Ontwikkelaar: Red Hook Studios
    Graphics: 8.8 | Geluid: 8.5 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 5.5 | Replay: 7.0
    8.0
    + Ontzettend diepgaande RPG-elementen
    + Geweldige audiovisuele sfeer
    + Erg gedetailleerd, te gedetailleerd?
    - Zeer hoge instapdrempel
    - Controls werken geregeld tegen je
    - Runs voelen lang en veel van hetzelfde

    4 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx