Dark Souls: Prepare to Die Edition

thumbnail

Vorig jaar konden console gamers zich uitleven (of sterven) met Dark Souls. Nadat 92.000 mensen een petitie hebben getekend om Dark Souls naar de PC te krijgen is het eindelijk nu zover. From Software heeft de PC versie eindelijk uitgebracht met extra content. Zullen de fans, die zoveel ‘moeite’ hebben gedaan om die petities te ondertekenen, rijkelijk beloond worden of zullen ze de makers vervloeken tot een pijnlijke dood zoals hun spelers dat in Dark Souls zullen ervaren?

Waar gaat dit over?!?!?!?

Na een paar uur te hebben gespeeld, heb ik nog steeds geen flauw benul waar het verhaal over gaat. Wat ik eruit heb kunnen herleiden is dat je speelt met een undead die uit the Northern Undead Asylum moet ontsnappen en wordt geconfronteerd met een zogenaamde prophecy. Deze zegt dat er een uitverkoren undead op bedevaart zal gaan vanuit the Northern Undead Asylum naar the Land of the Ancient Lords, Lordran. Diepgaand, niet? Voor de mensen die onbekend zijn met Dark Souls, dit spel is een actie-RPG waarbij het beloningssysteem het belangrijkst is. Met beloning bedoel ik niet de loot die je krijgt van lijken of equipment en gear die je verzamelt, maar het pure overwinningsgevoel, die waarschijnlijk alleen de wat oudere gamers zullen herkennen wanneer zij weer een millimeter verder in het spel zijn nadat zetientallen keren dood zijn gegaan.

DIE MADAFAKAH!!!

Qua gameplay heeft Dark Souls een recht-toe-recht-aan-actie-RPG-stijl. Je kan slaan, blokken en ontwijken. Potions en magie behoren ook tot je arsenaal. Meer dan dat heb je toch niet nodig om een can-of-whoopass te openen? De mensen die het spel proberen te trotseren met button bashing a ̀ la ̀ God of war komen van een koude kermis thuis. Elke, maar dan ook elke vijand die je tegen zult komen zal jou kunnen doden als je gung ho op hem afstormt als een kip zonder kop. Je zult je hoofd koel moeten houden en je vijand(en) moeten analyseren.Timing is of the essence! Er zullen zich situaties voordoen wanneer het onmogelijk is om je vijand of een groep daarvan te verslaan. Je kan dan nog een keer proberen, en dan nog en keer en nog een keer. Na 20 keer dood te gaan op hetzelfde stuk zullen de meeste mensen een nieuwe tactiek bedenken (of het spel doormidden breken en verbranden).Dat is dus hetgene waarom ik Dark Souls zo verslavend vind.Verder zijn het niet alleen monsters en demonen die je moet verslaan. De omgeving “leeft” ook. Je zult vallen tegenkomen waar je, als je je hoofd niet koel houdt, ook heel vaak dood kan gaan. De multiplayer komt in de vorm van drop-in-drop-out tot en met 4-player co-op waarbij het “single player” gevoel wel bovenaan staat. Je kan het vergelijken met de multiplayerin Diablo 3.

New Content

Terwijl de console versies van Dark Souls tot de winter zullen moeten wachten op de content “The Artorian of the Abyss”, zit deze al in de Prepare to Die edition van Dark Souls waardoor er nog een extra 10 uren aan het spel worden toegevoegd. Tevens zijn er nieuwe gebieden te verkennen, nieuwe NPC’s om te spreken en nieuwe gear om te verzamelen.

Je kan merken dat Dark Souls – Prepare to Die edition een regelrechte port van de console is. From Software heeft problemen gehad met de PC als platform en dat is te merken. Je start het spel via Games for Windows Live. Een heel groot minpunt is dat je met een wat lagere resolutie moet spelen. Ondanks dat je een high-end PC hebt die dit spel met 5 handen in z’n neus met gemak moet kunnen draaien zal het spel er niet zo mooi uit zien. Dit komt door een resolutiecap die erop gezet is (Waarom? Nobody knows). Dit probleem heeft een user door middel van een mod vrijwel meteen na launch opgelost. Ook zal je, als je geen gamepad tot je beschikking hebt voor de PC een groot probleem hebben. Er zullen regelmatig een aantal toetsverwijzingen komen die worden weergeven als de knoppen van een gamepad, terwijl die nog niet eens aangesloten is. Ik heb dus mijn Xbox 360 controller aangesloten en toetsenbord niet meer aangeraakt, so problem solved! Dit zijn dus wel aandachtspunten voor de toekomst. Ondanks dat de PC versie een aantal hick-ups heeft, is dit een prachtspel. De hick-ups zullen, neem ik aan, door middel van patches wel verholpen worden.


  • Auteur: Andy van Langeraad | Genre: Actie | Release: 03-09-2012 | Uitgever: Namco Bandai | Ontwikkelaar: From Software
    Graphics: 6.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 7.0 | Replay: 9.0
    8.0
    + Uitdagend
    + Hoge replay value
    +
    - Grafisch niet goed voor een PC game
    - Moeilijk speelbaar met muis en keyboard
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx