Concord – Beta

thumbnail

Een hero-shooter in het jaar 2024, het is niet echt een origineel concept meer. Met teams van 5 of 6 personages nemen spelers het tegen elkaar op met unieke powers. In 2016 kwam Blizzard met misschien wel de bekendste van allemaal, Overwatch. Daarna volgde er nog vele en het is opvallend dat Sony en Firewalk Studios nu met Concord op de proppen komt. Er lijkt van verschillende hero-shooters te zijn afgekeken, met vooral Overwatch en Destiny als belangrijkste voorbeelden. Zijn we intussen niet hero-shooter moe of kan Concord toch nog voor een grote verrassing zorgen?

Wat meteen opvalt bij het opstarten van Concord is de uitgebreide cutscene. Firewalk Studios lijkt een verhaallijn erin te willen bouwen om het universum van Concord interessant te maken. Het is dan wel raar dat dit, in ieder geval in de beta, totaal niet terugkomt in de gameplay. Is Concord eerst ontwikkeld als een singleplayer spel en daarna omgetoverd in alleen multiplayer? We zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen, maar opvallend is het zeker.

Bekende speelmodi

De beta is nog vrij karig qua content en er zijn maar twee verschillende modi te spelen. De eerste is Trophy Hunt waarbij tegenstanders een object laten vallen zodra ze dood zijn. Jouw team dient deze op te pakken en wie het eerst bij de 30 is wint het potje. Eigenlijk is dit gewoon Kill Confirmed van Call of Duty. Zodra je genoeg ervaringspunten bij elkaar hebt gespeeld en jouw level hoog genoeg is komt de ‘Rivalry’ mode vrij. Dit is een tactische mode waarbij je ook niet kan respawnen zodra je dood bent, je dient het potje dan dus uit te kijken totdat deze voorbij is. Bij Rivalry moet je bijvoorbeeld Cargo in een bepaalde zone planten en deze vervolgens verdedigen. Dit waren op dat moment de enige speelbare modi, maar uiteraard zal met de volledige release meer te kiezen zijn. Wat deze modi verder inhouden is nog niet bekend, daar moeten we nog even op wachten.

Wat wel genoeg te kiezen is, zijn de aantal Freegunners. De Freegunners zijn de hero’s en in totaal zijn er hier 17 van. Waar bij Overwatch de hero’s stuk voor stuk interessant waren met een opvallend uiterlijk, achtergrondverhaal en skills is dat helaas bij Concord een stuk minder. De meeste Freegunners zien er generiek uit en ook hun vaardigheden zijn weinig spannend. Tijdens onze speelsessies waren wel een aantal personages die de voorkeur hadden, maar bij geen enkele was het gevoel: deze móet ik spelen. En dat is toch wel een probleem als je een hero-shooter aan de man wil brengen.

Elke Freegunner is ingedeeld in een rol en heeft twee vaardigheden om te gebruiken. De rollen zijn Ranger, Warden, Haunt, Breacher, Anchor en Tactician. Rangers zijn neutraal en te gebruiken in alle situaties, Haunt zijn personages die het moeten hebben van het verrassingselement en zijn heel mobiel. De rollen zijn belangrijk voor het maken van je eigen Crew. Waar je in eerste instantie de standaard Crew hebt waar alle personages te kiezen zijn krijg je op hogere levels de mogelijkheid om deze zelf samen te stellen. Het voordeel zit hem hier in het toevoegen van Variants, oftewel duplicaten van een Freerunner. Elke Variant heeft zijn eigen passieve bonus. Lennox is de eerste waar je een Variant van krijgt, en in plaats van een directe reload na een dodge krijg je nu meer kogels in je magazijn van je wapens als je deze Variant toevoegt aan je team. Op deze manier creëer jij jouw eigen Crew welke past bij jouw speelstijl of gamemode. Of je echt een groot voordeel gaat krijgen hierdoor is nog te bezien, maar interessant is het absoluut.

Weinig spannende progressie

Het is de bedoeling dat spelers Concord een lange tijd moeten gaan spelen en aan het games as a service model ontkom je dan ook niet. Progressie is belangrijk en met verschillende opdrachten, genaamd Jobs, verdien je een hoop ervaringspunten. Deze Jobs zijn onderverdeeld in dagelijkse, wekelijkse of opdrachten waar je het hele seizoen over mag doen. Deze kosten natuurlijk meer tijd om te voltooien dan de dagelijkse of wekelijkse maar zullen wel veel meer ervaringspunten opleveren. Het is dan ook hier weer jammer dat de opdrachten over weinig creativiteit beschikken. Je komt vooral zaken tegen zoals ‘doe x aantal schade in een potje’ of ‘heal zoveel punten in een potje’. Ook de beloningen die hier verder bij horen zijn niet om over naar huis te schrijven. In de beta waren het wat cosmetische items zoals handschoenen, oorbellen en dat soort zaken. Wel was al te zien dat je straks onder andere Outfits, wapen skins en victory poses kan vrijspelen, en vast en zeker ook kan gaan kopen. De progressie van Concord schreeuwt om microtransacties, ook al zijn deze alleen maar cosmetisch.

Het is overduidelijk dat op deze manier geld verdient moet gaan worden maar dat is lastig te rijmen met de aanschafprijs van maar liefst €40. Sony en Firewalk Studios lijken zich hiermee flink de markt uit te prijzen. Concord lijkt een aardig spel te worden, het is niet slecht maar het is ook niet baanbrekend goed. Dit geldt ook voor de Freegunners en hun vaardigheden. Je kan prima plezier hebben met een paar potjes maar dat is niet genoeg voor spelers om zoveel geld ervoor neer te leggen. Zeker als je weet dat Overwatch gewoon gratis te spelen is, en zelfs dat spel heeft moeite om spelers te behouden. Grafisch ziet het spel er goed uit en ook de animaties van de Freegunners zijn opvallend goed, maar op geen enkele manier weet Concord zich te onderscheiden van de rest. Het is nog even afwachten wat er allemaal toegevoegd wordt met de volledige release maar vooralsnog lijkt dit voor Sony niet het multiplayer succes te worden wat Helldivers 2 wel is.

  • 5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx