Column: Ook ongenaakbare franchises kunnen kleurloos verdwijnen

thumbnail

De maand is bijna afgelopen. Eindelijk, die verschrikkelijke gamemaand maart, waarin je het ene na het andere spel oppakt. Het leven van een redacteur is verschrikkelijk, al dat gamen, je wordt er bijna moe van, zeg ik met ’n big smile. In ieder geval is het niet zo dat ik me verveeld heb met tergend saaie en kwalitatief slechte games. Ik noem God of War III, Final Fantasy XIII, Just Cause 2, en dan heb ik het nog niet over de rest van de redactie, die inmiddels flink in de weer is of was met games als Metro 2033, Red Steel 2, Dawn of War II, Resonance of Fate, Prison Break, Dragon Age Awakening en Battlefield: Bad Company 2. Ook niet mis dus. Maar helaas zijn er altijd weer van die spelbrekers die de hele maand weten te verneuken.

Je hebt namelijk van die bedrijven die weten hoe je franchises kapot kunt krijgen. Ik heb het hier onder andere over ’n concern dat Westwood Studio’s over heeft genomen, al heb ik alle respect voor het overige wat ze produceren hoor, begrijp me niet verkeerd. Een slimme zet misschien om aan Westwood te zitten, aangezien de makers van Command & Conquer niet de minste developers zijn, maar als vervolgens een leegloop een feit blijkt, is de franchise gedoemd te mislukken. Na prachtige games als Command & Conquer, Red Alert, Tiberian Sun en de Dune franchise, heeft EA games gebracht die zeer teleurstelde als het gaat om de genoemde reeks. Ik citeer games als Red Alert 3, die vele malen minder is dan Red Alert 2, die ik nog steeds veel speel. Command & Conquer 3, die ook niet echt bracht wat ervan verwacht werd, en natuurlijk het splinternieuwe en laatste deel in de reeks, Command & Conquer 4. Wat ik me dan afvraag: Wie heeft het in zijn of haar hoofd gehaald om de franchise eens helemaal om te gooien in het laatste deel? Het basisprincipe van basebuilding is helemaal van boord gegooid en vervangen door een aardig nieuw concept, maar daarmee steek je de aloude C&C-fans natuurlijk wel met een scherp mes in de rug. En dat moet je nu net niet doen wil je het spel goed kunnen verkopen op het PC-platform.

En dan heb ik het nog niet gehad over de verschrikkelijke fout die voluit ‘het ontbreken van LAN-ondersteuning’ heet. Vroegah, toen ik nog een jongetje van puberale leeftijd was, hield ik me altijd bezig met LAN-activiteiten als het ging om Command & Conquer, en nu ineens vindt EA dat het allemaal maar online moet gebeuren? Het LAN-tijdperk wordt keihard afgesloten door EA en vervangen door alternatieve mogelijkheden waar niemand op zit te wachten. Gezellig gamen in een grote kamer vol met tafels en desktop PC’s is er niet meer bij. Een doorn in het oog als je het mij vraagt, en het doet me veel pijn dat een altijd waardige franchise op deze manier moet afsluiten. Een ware tragedie waar je bijna tranen van in de ogen krijgt als fan zijnde. Ik heb medelijden met de oud-Westwood medewerkers die zien wat er is gebeurd met hetgeen zij geschapen hebben. En wat is er trouwens gebeurd met Dune? Of Tiberian Sun? Die mochten blijkbaar vergeten worden, maar hebben C&C uiteindelijk gebracht waar het tot het einde van het Westwood-tijdperk naar uitgegroeid is.

En zo zijn er meer van die franchises waartegen we waarschijnlijk eeuwig vaarwel hebben gezegd. Zo speelde ik met pijn in m’n ogen Soldier of Fortune 3 en was Medal of Honor met Airborne ook lang niet meer hetgeen waarvan we in het begin zo konden genieten. Verder heb je ook nog reeksen als die van Carmageddon, die verneukt werd door het vrij matige TDR, Driver, waar we ook weinig goeds meer van hebben gezien sinds het geweldige eerste deel, Duke Nukem, waarover we alleen maar konden lezen en horen tegenwoordig en die inmiddels zelfs heen is gegaan. En natuurlijk Manhunt, Theme Hospital, Quake, RollerCoaster Tycoon, Serious Sam, Sonic, Tony Hawk, Vietcong en Wolfenstein. Het is jammer dat zo’n namen waarschijnlijk alleen nog maar in de geschiedenisboeken beschreven worden als ‘ooit geweldige franchises’, enwaarschijnlijk niet meer terug zullen komen, met uitzonderingen daar gelaten, door mensen die eraan wilde sleutelen met een ramp als resultaat.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    8 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Sja, wat betreft EA. Ze hebben toch een aantal dingen juist goed gedaan de laatste jaren. Goede titels, op zoek naar nieuwe mogelijkheden en modes. Ze hebben niet stilgezeten, maar bij C&C hadden ze misschien iets meer het oude aan moeten houden. Heb de games (C&C4, C&C3) nog niet gespeeld, denk ook niet dat dat gaat gebeuren. Vroeger Red Alert 2 en Tiberian Sun wel helemaal kapot gespeeld. 🙂

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Goeie column. Uitmelken van een produkt is voor de ware liefhebber natuurlijk een doodzonde. Maar ik begrijp wel, dat er ook geld verdiend moet worden. Het is aan de recensenten om dit aan kritisch te beoordelen. Dat bespaart veel gamers een miskoop. Aan C&C heb ik me ooit gewaagd (na goeie recensie :(), maar dat kon me niet boeien.

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Nice column weer 🙂 Ik zelf heb van begin af aan niks aan C&C gevonden, dus daar begin ik ook niet over. 

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden
    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Voor mij is Crash Bandicoot een serie die ik diep in mijn hart gesloten heb, maar die helaas lang niet meer de kwaliteit van vroeger haalt. Crash wist het gewoon goed te doen als platformer en ook geweldig, misschien wel beter, als racer. Man, man, man, wat heb ik die games graag gespeeld back in the old days. Die serie moet gewoon terug naar Naughty Dog voor een revamp om mij en ongetwijfeld veel met mij weer blij te maken met een goede Crash (Team Racer). Ja, oke, Uncharted is ook wel goed, maar Crash… *zucht* best game ever.

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Mooie column. Vind het enorm jammer wat EA heeft gedaan. En zoals Jeroen aanhaalt, een potje gezellig gamen zit er de laatste tijd niet meer in. Ook het fenomeen DRM zit me niet enorm lekker. Vele Nederlandse leden zullen mij hierin tegenspreken maar als je onstabiele internet hebt is dit enorm lastig. Mocht je dan geluk hebben en je hebt stabiele internet dan mag je ook hopen dat de servers niet down zijn. DRM is een goede manier om piraterij tegen te gaan maar voor mensen met onstabiele internet is dit een doorn in het oog. Ik begrijp ook wel… Lees verder »

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    De eerste twee C&C’s helemaal kapot gespeeld, daarna vond ik er geen reet meer aan. Nu nog steeds is red alert het beste deel van allemaal. Heb goede hoop trouwens dat medal of honour met het komende deel weer een goede start gaat maken. In tegenstelling tot de COD franchise. Ik denk dat die over een paar jaar de kant op gaat van wat medal of honour overkwam. Activision is nu het EA van vroeger en dat is nooit goed voor goed lopende franchises. Zie maar wat ze met de Guitar hero franchise afgelopen jaar hebben gedaan. Uitmelken en niemand… Lees verder »

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Interessante Column. Ik vond persoonlijk Soldier of Fortune 3 wel een aardige titel, heb me er uitstekend mee vermaakt. Wat betreft C&C ben ik het wel mee eens, jammer dat EA het op die manier gedaan heeft.


    Naar boven
    8
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx