Column: Hersenloos rossen in oktober

thumbnail

Ik kan er niets aan doen mensen, neem het me gerust kwalijk, maar de maand oktober doet mij alleen maar aan Serious Sam 2 denken. Even helemaal weg uit die Xbox 360, Revolution en PS3 euforie.
Geen Quake IV, Age of Empires III, F.E.A.R. en Black & White 2. Even helemaal wat anders. Sam Stone spookt traumatiserend al lange tijd in mijn hersenen rond en ik krijg het er niet uit! Wat is er toch zo geweldig aan zoiets zal je eerste vraag zijn…

Ik hoor iedereen al zeggen dat de demo gemengde gevoelens met zich mee heeft bracht. Al direct een patch en een ietwat tegenvallende engine zorgden voor veel oproer en afkering van de game. In principe lijkt het ook wel logisch, het is althans echt een spel dat voor de diehard fans bedoeld is, de slashers die de muren eens willen verven met bloed voor de verandering.
Het verhaal is vrij simpel dan ook na te lezen in de preview van Evilgamerz, maar dat boeit niet. Waar het om gaat is de manier van spelen, het spel brengt een combinatie van rust en tegelijkertijd een grote chaos over en lijkt toch ook frustratie bij de gamer weg te halen.
Je kunt je eens even snel flink uitleven op ontelbare aantallen beesten die als een magneet naar je toe getrokken lijken te worden. De gun doet verder zijn werk wel en van aim is verder geen sprake. Persoonlijk vind ik zoiets heerlijk, even helemaal nergens aan denken, de verstandsswitch op min en ontspannen en lachen tegelijkertijd.

Als je wilt ontspannen, speel dan Deerhunter! Klopt, maar het is toch wat anders, je moet houden van no-story-games die verder helemaal geen inhoud bieden.
Het verschil tussen rusteloos mikken en het om je heen afvuren van rockets is een heel ander gevoel dat door de meeste als ‘doelloos’ gezien wordt. Een vergelijking is Quake III, het spel bevat totaal geen storyline, is bloederig en is een leuk tussendoortje om even weer tot jezelf te kunnen komen. Ik zie dan ook totaal niet het nut ervan in om Quake IV naar de Doom stijl te brengen.
Wat was er zo verkeerd aan het voorgaande deel? Ontkennen dat versie 3 een mismakend vervolg was lijkt me vrijwel geen constructieve bijdrage tot een sappige discussie, Quake III ownde gewoon! Men wil de draad verder op pakken daar waar Quake II eindigde. Originele kwestie van de mannen van ID en Raven, maar of het ook daadwerkelijke zal slagen?

Realisme is ook een belangrijke factor bij menigeen. Een rocket-jump is toch gewoon te onrealistisch voor woorden!? One shot, one kill, dat is pas realisme! Het leuke van dergelijke concepten als Quake III en Serious Sam is gewoon het onrealisme dat het bezit. Futuristische en onmogelijke gebeurtenissen zijn er om zelf te realiseren in games. Dat het weinig angst en belangstelling opeist is echter een teleurstellend ander verhaal. SWAT en CounterStrike Source zijn een van de meest realistische spellen om maar 2 voorbeelden snel op te sommen, maar is het ook niet leuk soms eens de zombie mod uit te proberen, just to have some fun in bloedserieuze spelletjes.
Dat fungehalte, dat heb je alleen in dergelijke onzinnige games. Het opvoeren van skills en het verhogen van een rankings boeit me dan ook verder geen ene fuck, toch iets wat voor vele juist wel een afhankelijk iets is. Persoonlijk heb ik altijd het voornemen gehad nooit ‘te’ (!!!) serieus te gaan gamen, het betreden van een clan is dan ook zeker geen potentiële optie meer voor mij. Pressie en gedwongenheid is een combinatie die hard botst in mijn speelwijze. Ik speel wanneer ik dat wil, en ik speel hetgeen wat ik wil, gevarieerd dus.

Niet alles hoeft altijd maar ingewikkeld en doordacht te zijn. Het hoeft niet te steunen op een goed plot, een schitterende engine en een originele gameplay. Games die ik dan ook bekritiseer om hun non-originaliteit zijn dan ook echte probeersels die het in zich willen hebben om iets origineels te kunnen betekenen voor ons. Serious Sam is dat totaal niet, het is erop gebaseerd om op niets uit te draaien, laat staan dat men bij Croteam zijn best gaat doen om er ook maar iets spectaculairs van te maken.
Bepaalde dingen moet je niet altijd waarderen op de vernieuwingsfactor, sommige games zijn er gewoon om hersenloos uit te kunnen spelen, en dat is wat ik in de maand oktober verwacht en krijg verdomme. Als dat niet zo is, dan mogen jullie in ieder geval over enkele dagen een grootse afslachting (in de vorm van een artikel verwachten) waar zelfs onze Sam jaloers op zou mogen zijn. Stay Tuned!

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx