Column: Halo 3 – De feiten

thumbnail

Begin deze week hebben jullie een column kunnen lezen over Halo 3. In die column behandelde ik voornamelijk de release van de game; en het bijbehorende spektakel van een dergelijke toptitel. Nu zei collega Bastiaan Knol (Jakfire) deze week iets anders tegen mij. Kun je niet nog een column doen over Halo 3? Ik zei dat ik niet wist wat ik er in vredesnaam in moest verwerken, zonder het bijvoorbeeld te laten lijken op een review van een game die nog niet uit is. Hij kwam met het voorstel om vooral de feiten en geruchten te doen; waarvan eigenlijks alleen de feiten nu behandeld zullen worden. Geruchten zijn eigenlijks niet meer zo belangrijk, aangezien het meeste over Halo 3 al lang en breed bekend is. Neem bijvoorbeeld de releasedatum van de game, 26 september. Het is al een tijd lang bekend dat we de game op die datum mogen verwachten. Voor het echter die tijd is, zal ik proberen de belangrijkste feiten in een column te verwerken, zonder al teveel op een review te gaan lijken. De review die jullie overigens ook van mij krijgen voorgeschoteld eind september/begin oktober.

Feiten overal in de gamewereld

Halo 3 heeft in de loop der tijd steeds meer feiten over zichzelf naar buiten gebracht. Enigen tijd geleden speelden we nog de Halo 3 bèta, nu zijn er al mensen die het eerste level van Halo 3 hebben gespeeld in de singleplayer. Het eerste level is volgens de kenners bijzonder, mooi en leuk om te spelen. De grafische kant van Halo moet mooi zijn, maar zal niet revolutionair worden zoals bij een dergelijke game als Crysis misschien het geval is. Het design is veelzijdig, veranderd veel en zou, het is nog niet bekend, niet lineair zijn zoals bij Call of Duty 2 of een dergelijke game in het genre. We mogen van Halo 3 dan ook veel verwachten, maar een revolutie zoals in het begin van de serie is weer een ander verhaal. De makers van Halo 3, Bungie, hebben ook beloofd dat de game een normaal einde zal krijgen. Halo 2 heeft volgens veel mensen een abrupt einde, iets waar ik me als schrijver van dit artikel nooit aan gestoord heb. Zie het voordeel er maar van in, want nu kun je meteen weer in het diepe worden gegooid als je aan Halo 3 begint. Het is dan ook te hopen, nog niet bekend overigens, dat Halo 3 begint waar Halo 2 ook echt ophield. Dat laatste is één van de weinige dingen die ik jullie niet zou kunnen meegeven. Ik probeer deze column dan ook zo aan te passen dat ik niet teveel op een dwaalspoor terecht kom. Ik kan jullie dan ook nog wel het één en ander vertellen over bijvoorbeeld de multiplayer, voor zover het bekend is, zoals in mijn verhaaltje over de singleplayer. Ik zal niet te lang doorzagen, anders komen jullie misschien te laat op school of te laat op werk.

Multiplayer zoals we die in Halo 2 kennen

Bungie heeft naar eigen zeggen alles gedaan om de multiplayer van Halo 3 net zo goed te maken als die van Halo 2. Enkele maanden geleden werd de bèta gereleased van de game, waar enkele duizenden aan mee konden doen. Iedereen die Crackdown had gekocht, of iedereen die een download garantie had gekregen van Microsoft of Bungie. We mochten dan ook al redelijk veel verwachten; en men beloofde het eindresultaat naar de bèta bevindingen te zullen aanpassen. Echter, men had wel redelijk veel kritiek over de game. Zo heb ik enkele mensen gesproken die zomaar in eens van de server afvielen, anderen die het level systeem niet vonden deugen, en weer anderen die vooral kritiek hadden op het grafische aspect, de ietwat standaard gameplay en de platforms die een speler tientallen meters ver de lucht inschoten. Nou is dat laatste voor sommige een punt van kritiek, maar dat je dan ook nog eens een veel te makkelijk doelwit werd voor sluipschutters is weer een heel ander punt waar nog aan gewerkt moest worden. Wederom moet ik jullie meedelen dat het nog niet bekend is of Bungie hier iets aan gedaan heeft, of dat het überhaupt iets van plan was er iets aan te gaan doen. De multiplayer krijgt ook nog steeds veel lof en dat geld ook voor Halo 3. Laten we dan maar hopen dat niet teveel mensen luisteren naar wat anderen zeggen, en dat ze de game gewoon kopen naar geheel eigen inzicht.

Gameplay en iets van een conclusie

De gameplay zal daarentegen wel redelijk standaard worden, en daar kunnen wij helemaal niks meer aan doen. De Halo serie is een typisch voorbeeld van klassieke gameplay, en daar zou Halo 3 niks in kunnen veranderen. Ik kan wel een uitgebreid verhaal gaan houden over de gameplay, maar dat heeft ook weinig zin. De nieuwe wapens voegen wel iets toe aan de gameplay, maar veranderen het niet veel. Naast een enkele vlammenwerper, een paar nieuwe granaten en niet één balkje, maar 4 balkjes om je granaatvoorraad te bekijken, is Halo 3 niet echt veel veranderd. De goden mogen bedankt worden dat Bungie de Assault Rifle wel weer terug in het spel gestopt heeft, daar waar ik chagrijnig werd van het gemis van het wapen in Halo 2. Gelukkig hoeven we daar niet bang voor te zijn, want we mogen al deze dingen verwachten zonder dat we bedrogen worden. Toch blijf ik het idee hebben dat deze column wel is gaan lijken op een review; daarom laat ik de letterlijke conclusie ook maar achterwege. Ik wens iedereen heel veel speelplezier en misschien kom ik jullie als Yellow 13 NL wel een keertje tegen op Zanzibar of iets in die richting.

  • 1 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx