Colin McRae: Dirt 2

thumbnail

Veel te vroeg overleden

De legendarische Rally coureur Colin McRae is natuurlijk veel te vroeg overleden. Het helikopter ongeluk dat hem het leven kostte, maakte een einde aan een mooie carrière. Helaas voor hem kan hij niet meer zien wat Dirt 2 voor een game is geworden. Niet dat ik als schrijver nu sentimenteel wil doen, maar een beetje aandacht over zijn overlijden kan geen kwaad. Codemasters heeft er namelijk goed aan gedaan de naam van het spel te behouden. Of dat ook echt voor resultaat heeft gezorgd? Dirt is nog steeds een spel van de bovenste plank, maar daar kon ik als racer nog wel kritiek hebben op de MP. De career van Dirt was echter wel lang en je had veel verschillende race mogelijkheden. Het spel zag er grafisch goed uit, was goed op Rally gericht en bood de fans meer dan voldoende spektakel. Is dit in Dirt 2 ook het geval of krijgen we met een totaal andere titel te maken? Ik kan jullie in elk geval wel vertellen dat ik het totaal niet eens ben met bepaalde andere meningen tot dusver.

Kleurrijk, maar herkenbaar

Grafisch ziet Dirt 2 er heel erg mooi uit. Het spel is scherper gemaakt, maar niet perse veel mooier dan voorheen. Hier en daar zijn de vlammende effecten toegevoegd aan de start- en finish lijn om wat meer vuurwerk in het spel te brengen. Spektakel is er genoeg, maar de AI reageert veel te agressief. Helaas is dit in het hele spel het geval. Wanneer je bijvoorbeeld een bocht maakt en een tegenstander pakt je van de andere kant, dan sta je heel snel achterste voren. Het lijkt wel een botsauto show op de kermis en dat is echt niet best. Oefening baart echter veel kunst, al wordt de gameplay soms wat opgeblazen overdreven. Het wordt echter wel heel goed in beeld gebracht en het ziet er prima uit; maar soms wil de camera nog wel eens moeilijk doen.

De in-car view is helemaal niet te doen, want je ziet geen steek en alles komt snel op je af. Rij maar eens door het water heen en je ziet wat ik bedoel. Het kan het realisme vergroten, maar met de magere AI is het voor de in-car view gewoon niet leuk. Voor de rest zien de omgevingen, wagens, NPC’s er wel allemaal goed uit. De grafische show is zeker aanwezig en het spel is gelukkig mooier. Toch vraag ik me echter een ding af. Hoe kun je een spel maken dat aardig veranderd is, maar toch minder lijkt dan zijn voorganger?

Zoals ik al zei ben ik het niet eens met het cijfer uit bepaalde magazines. Hoge cijfers voor een spel dat een korte career kent, en ik moet de replay vinden in het verbeteren van mijn tijden? Hier draait het natuurlijk niet om. Je moet niet alleen kijken naar je eigen passies, maar inspelen op het doel van het spel en het vermaak dat het toevoegt. Mij is namelijk geleerd dat je je product als een feit moet verkopen en niet als een mening. Je kunt een goede mening hebben over Rally, maar een slechte over een Rally spel. In dit geval zou je de reviews van anderen in het slechte kunnen plaatsen. Hoewel het verwijzen naar je concurrenten, in zekere zin, niet altijd juist is, mag er soms best vergeleken worden.

Online kwam ik er gewoon niet tussen. Op een gegeven moment had ik dan eindelijk een potje te pakken, maar ik werd er nog voor de 3e bocht al weer af getrapt. Ook de laadschermen online en offline zijn vrij lang. Over een aantal dingen ben ik wel tevreden. Er is nu een XP-systeem dat je laat meegroeien in het spel. Het is een goede zaak die Codemasters met dankbaar gebruik heeft toegevoegd aan de game. Wanneer je eerste wordt in een race verdien je XP die je levels laat stijgen. Je zou het een RPG element kunnen noemen, maar zo zit het niet.

Als je een level gestegen bent krijg je van je beroemde maten steeds meer dingen die je kunt gebruiken. Zo zijn er kleine eigenschappen en objecten die je kunt toevoegen aan het spel, zoals auto kleuren, nieuwe wagens, toevoegingen aan de tour en online mogelijkheden. Ook online, om terug te gaan, komt het level systeem van pas. Het is zeker dat je tot na level 30 door kunt spelen. Tijden verbeteren en stijgen op de leaderboards is een must in een race spel. Ik vrees echter wel dat dit beter van toepassing is op de grote concurrent Forza Motorsport 3. Ok, het is geen vergelijking, maar dat spel weet wel een relatief beter leaderboard systeem in elkaar te zetten. Ik begin gewoon een beetje te vrezen voor de Formule 1 titels die nog voor de Xbox 360 en PS3 uit moeten komen.

Geluid top; gameplay ok

Het geluid in Dirt 2 is wel weer helemaal top. Je hoort het scheuren en brommen van je motor overduidelijk. Hoewel sommige freaks alleen kicken op het racen, is het geluid van een motor een krachtige bijstand in een spel. Hier ben ik dan ook zeer tevreden over. Er mag verwacht worden dat dit onderdeel meer dan voldoende scoort; naast het grafische aspect van de game. Gameplay technisch ben ik minder tevreden. Het veranderen van je wagen is ok, maar de Rally tour is helaas erg kort. Eerder ging ik hier al op in. Wat wel erg mooi aan de gameplay is, dat is de omgeving waarin je al je races kiest. Neem je caravan, de omgeving waarin deze staat en je hebt een perfect begin. Ja, ik ben kritisch. Ik ben echter ook van mening dat Dirt, de grote voorganger, velen malen beter was. Het Rally gevoel komt daar gewoon veel meer naar voren. Om diezelfde reden blijf ik twijfels houden bij race vervolgen van Codemasters. Moet het altijd zo blijven of gaan we ook eens meer op simulatie tour. Rally kan dit wel zijn, maar van Codemasters kant moet er nu echt eens iets anders komen. Twijfels over het oordeel? Het zal meevallen, maar kritisch blijf ik wel.

Dirt en hoe verder

Dirt 2 is meer arcade geworden dan zijn voorganger. Het is zonde dat de AI zo agressief is, maar ik ben wel blij dat er een leveling systeem is. Grafisch is het spel wel beter geworden; wereldschokkend is het niet. Doordat het spel een korte career kent haal je een hoop van de replaywaarde af. Dirt 2 is bij lange na niet de game van het jaar, ook omdat ze de gameplay gewoon net zoals zijn voorganger hadden moeten houden. Hoewel de besturing gevoelig is, is het crashen vooral te danken aan de AI. Hier ben ik dan ook het minst over te spreken. Je kunt het een en ander customizen, maar veel dingen blijven gericht op de sport zelf en niet de lol van een game. Je kunt van Rally houden of niet, maar een Rally game moet ook lol kunnen bieden. Hoe ga je dan verder als je een derde deel op de markt zou willen brengen?

Meer carrière mogelijkheden, betere AI, betere online mogelijkheden, minder laadschermen en veel meer kunnen sleutelen aan je vaardigheden zouden wel fijne aspecten zijn. De menu’s komen ook te snel op je af, maar deze zijn niet bijzonder storend. Het spel is grotendeels veel te makkelijk, maar wordt moeilijk gemaakt door de AI. Codemasters moet met een Dirt 3, als die komt, meer luisteren naar de consument. Op enige andere manier zou ik weinig vertrouwen hebben voor een goede afloop inzake Formule 1. Dit spel krijgt wel een ruime voldoende, maar een gold award, of iets in die richting, vind ik het niet waard. De voorganger van dit spel was toch beter naar mijn mening. Is het een aanrader of niet? Leen hem eerst, dan kun je er zelf over oordelen.


  • Auteur: Eric Peter v/d Kooi | Genre: Racing | Release: 19-09-2009 | Uitgever: Codemasters | Ontwikkelaar: Codemasters
    Graphics: 8.8 | Geluid: 9.4 | Gameplay: 7.4 | Besturing: 7.6 | Replay: 7.8
    8.2
    + Geluid klinkt goed in de oren
    + Omgevingen
    + Grafisch goed
    - Gameplay
    - Besturing werkt moeilijk
    - AI & Replay

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx