Codemasters voert de in-house game engine op en onthult EGO GTE

thumbnail

Codemasters, ontwikkelaar en publisher van met prijzen onderscheiden videogames, kondigt vandaag de EGO Game Technology Engine aan als de kenmerkende nieuwe naam voor de gepatenteerde middleware van Codemasters Studios.

Met de nieuwe naam, die passend is voor zijn prestaties en toekomstige potentie, is de EGO Engine de evolutie van de Studios’ core-technologie. De eerste generatie daarvan, genaamd Neon, was de engine die werd gebruikt voor de bekroonde racer Colin McRae: DiRT.

De EGO Engine staat centraal bij de creatie van alle games bij Codemasters Studios en is een doorlopend multi-platform project dat al voordeel heeft behaald van bijna 3 jaar ontwikkeling binnen Codemasters’ Central Technology unit.

De verbeterde middleware wordt in navolging van de succesvolle implementatie van de basistechnologie in Colin McRae: DiRT, nu gebruikt bij de ontwikkeling van Race Driver: GRID. Deze stuurt de uiterst gedetailleerde nieuwe damage en physics systems aan alsmede de enorme omgevingen / slagvelden in Operation Flashpoint 2: Dragon Rising.

“Door de EGO Engine officiëel een naam te geven verandert het onze middleware van een projecttitel tot de wording van een techbrand.” vertelt Gavin Cheshire, VP bij Codemasters Studios.

“Het ontwikkelen van de engine, zelfs in de eerste fases, was een langdurige en ingrijpende investering voor Codemasters. Niet elke third-party bevindt zich in een positie om zoveel resources te wijden aan zo’n ambitieus project en toch te kunnen blijven concurreren. Bij Codemasters hebben we echter geïnvesteerd in de technologie en de support-infrastructuur om te verzekeren dat al onze titels een indrukwekkende en concurrerende voorsprong hebben.”

“Met de EGO Engine hebben we technologie die specifiek aan onze wensen voldoet en die ons niet dwingt tot concessies,” vertelde Bryan Marshall, Chief Technology Officer, Codemasters Studios. “Voornamelijk voor Operation Flashpoint 2 konden we simpelweg niet aan onze ambities voldoen met willekeurige kant-en-klare middleware. We vonden er geen, die ons kon laten ontwikkelen voor zowel de grote fifth generation consoles als voor de PC, in plaats van als een nakomertje.”

De aanhoudende ontwikkeling van de EGO Engine was deel van de £40,5 miljoen (€ 56,9 miljoen) die Codemasters investeerde in gamedesign en technische ontwikkeling in de fiscale periode van 12 maanden tot 30 juni 2007, een groei van meer dan 150% over het vorige jaar.

Dit zei Rod Cousens, CEO, Codemasters:
“We hebben belangrijke investeringen gedaan in ons eigen cross-platform, een oplossing voor multi-genre ontwikkeling, in afwachting van de overgang naar de next generation console. We zijn nu in een positie om volwassen middleware technologie zodanig te tunen dat we het maximale uit de hedendaagse toonaangevende game-systemen kunnen krijgen. De EGO Engine drukt nu al zijn stempel op de industrie met titels die prijzen winnen en vele miljoenen exemplaren verkopen.”

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx