De start van seizoen 6 hebben we net achter de rug, maar intussen is Activision al bezig met de volgende Call of Duty. Dit wordt het derde deel in de reboot van de Modern Warfare reeks, zeer verrassend genaamd Modern Warfare 3. Dit jaar mag Sledgehammer Games weer aan de slag met het nieuwe deel en dat is toch wel spannend voor de fans. Hun vorige deel, Vanguard, werd namelijk niet al te best ontvangen. Gelukkig voor Sledgehammer zijn de fans op het moment ook echt niet blij met de staat van Modern Warfare 2 en Warzone. Aan de ontwikkelaar de taak om dit sentiment om te draaien. Wij konden in ieder geval al een weekend aan de slag met de multiplayer beta op de Playstation 5 van Modern Warfare 3.
Modern Warfare 2.5
Laten we gelijk met de deur in huis vallen: Modern Warfare 3 lijkt in enorm veel aspecten op de vorige twee spellen. Het is overduidelijk dat ze de basis van deel 2 hebben gebruikt om verder op te borduren. De graphics zijn nagenoeg hetzelfde, de interface is bijna één op één overgenomen en de game modes in de beta zijn geen verrassing. Toch zijn er kleine subtiele veranderingen toegepast waardoor dit deel toch weer meer richting het echte Call of Duty gevoel moet gaan. Modern Warfare 1 en 2 waren aanzienlijk langzamer en tactischer dan wat we gewend waren van de run and gun gameplay, en dat is in deel 3 wat minder. Het tempo van de potjes ligt hoger. Dat komt deels doordat iedereen begint met 150 levenspunten in plaats van 100 levenspunten. Hierdoor ligt de TTK (time to kill) een stuk lager waardoor je meer risico kan nemen. Maar het tempo ligt ook hoger omdat het weer mogelijk is om te slide cancellen. Kort gezegd houdt dat in dat je tijdens het glijden over de grond de animaties kan annuleren waardoor de cooldown van het sprinten wordt gereset. Daardoor kan je weer opnieuw sprinten. Je zal dus weer merken dat mensen als een gek door het level aan het rennen en glijden zijn. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om de reload animatie te cancellen. Wie kent het niet dat je net bezig bent met het herladen van je wapen en er weer net iemand om de hoek kon zetten. Doordat je nu de animatie kan annuleren kan je misschien net die laatste dodelijke kogel toch afvuren.
De terugkeer van de rode stip op de mini-map is ook een belangrijke wijziging. Zodra je een wapen afvuurt zonder demper zal je zichtbaar zijn op de mini-map. Het afvuren van wapens is overigens ook wat aangepakt. De daadwerkelijke recoil van wapens is namelijk een stuk teruggeschroeft. Hierdoor is het makkelijker om je wapens te controleren en vijanden te raken. Ook hebben ze iets gedaan aan de klachten over de visuele recoil. Bij de vorige delen was het tijdens het wapen vuren soms lastig om de tegenstander nog te zien omdat je wapen zo tekeer ging en er een bak met rook uit kwam. Dit is nu een stuk opgeschoond waardoor je de tegenstander ten alle tijden makkelijk kan zien. Deze veranderingen zorgen ervoor dat deel 3 weer een stuk arcady aanvoelt. Voor de mensen die fan zijn van de snelle Black Ops gameplay is dit een zegen, voor de gamers die juist de voorkeur gaven aan de langzamere en tactische gameplay van de voorgaande delen is dat wat minder leuk.
Daarnaast zijn er nog wat andere kleine veranderingen gemaakt die niet zozeer invloed hebben op het daadwerkelijk spelen van het spel, maar toch bijdragen aan het gevoel dat het niet alleen maar een Modern Warfare 2 DLC is. De perks zijn namelijk in een iets andere vorm gegoten, namelijk tactische gear. Dit is onderverdeeld in handschoenen, een vest en laarzen. De welbekende perk Scavenger, waarbij je ammo van de grond kan pakken, is nu beschikbaar in de handschoenen van je gear. Op deze manier stel je alsnog je eigen perks samen maar voelt het wat logischer dat het nu in je gear zit.
Met de nostalgie zit het wel goed
Gameplay technisch is het er dus wel het één en ander aangepast om ervoor te zorgen dat het wel voelt als een volwaardig nieuw deel. Hier zijn ze deels in geslaagd gelukkig. Maar tegelijkertijd gaan ze wel de mist in met de beschikbare maps. Tijdens de beta had je toegang tot Favela, Rust, Estate en Skidrow. Voor de wat oudere fans onder ons zullen deze namen je bekend in de oren klinken, want dit zijn allemaal maps uit het originele Modern Warfare 2 uit 2009. De maps zijn natuurlijk wel grafisch gezien geüpdate en er zijn wat moderne aanpassingen gedaan, maar grotendeels zijn ze precies hetzelfde. Dat zou normaal gesproken niet zo erg zijn als er wel gewoon een hele zwik aan nieuws maps bij zaten, maar dat is niet het geval. Er is al aangekondigd dat in de volledige versie er wel nieuwe maps geïntroduceerd gaan worden met de verschillende seizoenen, maar het is een vreemde keuze om mensen nu alleen nog maar gerecyclede maps te laten spelen. Het hele spel voelt al aan als een DLC van het vorige deel, dit maakt het er niet beter op helaas. Neemt overigens niet weg dat de maps niet leuk zijn. Favela is een map met allemaal kleine steegjes en veel gebouwen, Rust is de zeer populaire kleine map waarbij je geen seconde “rust” hebt. Het lijkt alleen allemaal nog niet iets te makkelijk, hopelijk wordt het tegendeel straks in november bewezen.
Zoals gezegd waren ook de game modi van de beta weer wat we gewend waren. In de beta kon je kiezen tussen twee lijsten: Mosh Pit en Ground War. Mosh pit is een afspeellijst waarbij er geroteerd wordt tussen Team Deathmatch, Domination, Hardpoint en Kill Confirmed. Ground War is de Battlefield achtige mode waarbij er één grote map is met voertuigen en punten om over te nemen. Het was duidelijk dat Mosh Pit de populaire lijst was want het duurde tijdens de beta best lang voordat ik een Ground War game kon starten.
Call of Duty Modern Warfare 3 voelt in alles aan als een grote patch of DLC voor Modern Warfare 2. Gelukkig zijn er tot nu toe nét genoeg veranderingen merkbaar aan de gameplay waardoor het toch wat anders aanvoelt. De gerecyclede maps uit 2009 helpen dan absoluut niet met het gevoel dat Sledgehammer Games zich er wel heel makkelijk af maakt dit jaar. Er is een hele groep fans die blij zijn met de veel snellere gameplay, maar ook een grote groep die juist balen van al het rennen en glijden door de levels heen. En er is absoluut plezier te beleven met dit nieuwe deel, maar tot nu toe laat het te weinig zien om te rechtvaardigen dat er gewoon weer de volle pond voor wordt gevraagd. Laten we hopen dat Modern Warfare 3 met de release in november genoeg nieuwe content toevoegt aan het pakket, en niet alleen oude content uit 2009 recycled. De Call of Duty reeks heeft al een aantal jaar een redelijke stijgende lijn te pakken, het zou zonde zijn als dit nu stagneert.