Boxshot van Gears of War in beeld gebracht

thumbnail

Je zou tegenwoordig toch mogen verwachten dat de films ons banger zouden moeten maken dan de huidige generatie games. In feite is dat vrijwel nooit zo, Arno Kamphuis wist mij (en de rest van de aanwezige op de Game Creation 2006) een mooie theorie uit te leggen over hetgeen wat games zo beangstigend maakt. Neem het voorbeeld van een horror: Een vrouw loopt angstig met de tranen in d’r ogen naar een deur die op een kiertje staat geparkeerd. Als ze de deur langzaam open maakt en kijkt in het zwarte gat valt er een doodse stilte. De geruisloze kijkwijze van de bange mevrouw wordt in een flits omgezet naar een schrikmoment die iedereen eigenlijk wel zou verwachten. In een game is dat anders. Je bepaalt zelf wat je doet, je loopt niet gehaast naar opvallende deuren die je het zweet op het voorhoofd bezorgen. Je benadert de situatie in alle rust en kijkt ingenieus naar elke hoek van de kamer. In zo’n situatie heb je alles zelf in de hand, en als er dan een keer iets fout gaat, dan is dat uiteraard altijd onverwacht. En als iets onverwacht is, dan is het ook ten alle tijden beangstigend, voor de een echter wat meer dan voor de ander, als de adrenaline maar aanwezig is dan hebben de ontwikkelaars in feite al genoeg weten te bereiken..

Sommige houden totaal niet van zo’n spellen en hebben het liever lekker simpel in de open lucht, een goed voorbeeld is Far Cry. Maar wat is er nu daadwerkelijk uitdagend aan zoiets? Je vervult je missies en er is eigenlijk weinig spannends te beleven. Uiteraard ligt de uitdaging bij de speler zelf maar ik ervaar het nooit als echt boeiend en interessant. Games als Doom III/Quake IV waarin je al lopend met je zaklamp de raarste gemuteerde wezens neer moet schieten trekken mij toch een stuk meer. Als je niet van donkere sferen houdt en je jezelf liever begeeft in de normale wereld met een stralend zonnetje in de lucht, dan raad ik je alvast aan te stoppen met lezen, dit is dan niet het spel voor jouw.

Nou, als ik met Quake IV en Doom III vergelijkingen aan kom zetten dan is de toon al direct gezet: Het gaat hier duidelijk om een shooter van de nieuwste generatie. Gears of War wordt dan ook een echte game die zijn mannetje zal weten te staan. Op de eerste Xbox 360 presentaties bleek namelijk al dat dit een van de betere shooters zou worden voor de console van Microsoft. De mix van adventure, horror en actie zorgt daarnaast nog voor een extra diepgaande sfeer. In het spel heb je de macht over het 35 jaar oude karakter ‘Marcus Fenix’. Marcus is een ten schande gebrachte militair, hij belandde in de gevangenis door het verlaten van zijn post (hij wilde zijn vader redden) bij een barricade. Met een gedaalde rang wordt hij echter gedwongen terug in actie te komen. Hij wordt bevolen het bevel van een Delta company over te nemen. Daar komt hij een nieuwe vriend tegen genaamd Dominic en nog 2 andere afgedankte rekruten. Samen met hen zal hij het op moeten nemen tegen tal van grootse monsters die graag een hapje uit jouw warme vlees zouden willen bijten. Uiteraard ben jij het niet eens met deze kwaadaardige bedoelingen en zul je je moeten verzetten met tal van wapens. Het wordt een ongewilde strijd om leven en dood waarin roem een anti-helden effect krijgt.

Al te veel is nog niet duidelijk over het verhaal maar wat men precies wil bereiken is duidelijk. Een aparte game die ook goede physics moet hebben. Daar waar Black, welke voor de PS2/Xbox zal gaan verschijnen al liet zien (op EA World) een erg levendige en meespelende omgeving te hebben zou dit spel ook een soortgelijke hoeveelheid aan levendige omgevingen bezitten. Alles om je heen kan kapot gerost worden, moet vervolgens mooi instorten en daarna realistisch van een berg af rollen bij wijze van spreken. Ook aan de monsters heeft men de nodige aandacht besteedt. De gruwelijke gezichten welke een beetje weg hebben van een stel aliens met lepra (met alle respect) maken het een eng schouwspel. Gezien de verschillende groottes van de beesten, welke langzaam oploopt, zal het soms een helse klus betekenen om alles aan gort te kunnen schieten. De tegenstander probeert dit op allerlei manieren natuurlijk te voorkomen, zo zullen ze geregeld proberen te groeperen en hun eigen wapens nuttig in volle glorie gebruiken. De domheid van de opponent mag in Gears of War zeker niet onderschat worden, Epic heeft namelijk zijn best gedaan dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Vandaag is de box van Gears of War dan eindelijk in beeld gebracht. Zoals je kunt zien is het niet echt een verassende box, of je hem mooi vind laat ik uiteraard aan de kijker zelf over…

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx