Birds of Steel

thumbnail

De game industrie heeft het ook wat moeilijker door de economische staat van de wereld. Het eerste waar dan meestal in gesneden wordt, zijn de games voor een niche doelgroep. We hebben daarom de laatste tijd weinig tot geen van dergelijke games voorbij zien komen. Birds of Steel kwam dan ook als een verrassing. De spirituele opvolger van il-2 Sturmovik Birds of Prey laat zien hoe een vlieg simulator succesvol werkt op de console. Het is dan ook meteen duidelijk dat deze game niet voor iedereen bedoeld is, het is voor de vliegtuig liefhebber. Het is namelijk het beste te zien als de Gran Turismo onder het vliegtuig genre en dit zorgt voor een hogere instapdrempel.

Een Amerikaanse en Japanse campagnes

Birds of Steel biedt twee verschillende campagnes (drie als je de tutorial meetelt), de Amerikaanse en de Japanse, die afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar voordat je deze wilt doorlopen, zul je toch echt eerst de tutorial moeten doen om zo alles onder de knie te krijgen. De game heeft drie moeilijkheidsgraden die ook meteen bepalen wat voor ervaring jij zult hebben. Simplified, Realistic en Simulator is waar we uit kunnen kiezen. Simplified is de instelling voor de mensen die de game meer als een arcade game willen spelen. Je hoeft minder op je snelheid te letten, je vliegtuig zal niet ineens gaan spinnen en veel onderdelen zijn net een stuk makkelijker om te voltooien. Dit betekent totaal niet dat dit de game meteen makkelijk maakt. In de eerste tutorial komt het al regelmatig voor dat je het vliegtuig laat crashen of schade oploopt. Realistic laat je met meer onderdelen rekening houden zonder de speler te overspoelen met onderdelen waar hij/zij op moet letten. Simulator is de instelling voor de hardcore mensen, want hierbij moet je op alles letten en is het in de lucht houden van het toestel al een uitdaging op zichzelf. Je kunt gerust zeggen dat dit eigenlijk drie verschillende games zijn in één pakket en dat is knap.

De tutorial laat ook meteen zien met welke belangrijke opdrachten je te maken kan krijgen. Zo zul je leren opstijgen van een vliegveld of een vliegdekschip. Hoe het lanceren van torpedo’s en bommen werkt om schepen tot zinken te brengen. Met je gunner op je schip andere vliegtuigen neerhalen. Het is knap dat alles op een Xbox controller past. Deze onderdelen komen dan op verschillende manieren terug in de missies en hier merk je meteen dat er niet heel veel diversiteit is. De missies zijn kort en bepaalde onderdelen komen regelmatig voor. De herhaling is de ontwikkelaar niet kwalijk te nemen omdat er niet heel veel meer was dan dit. De omgevingen maken het ook niet heel erg divers, omdat het voornamelijk boven water afspeelt. Wat wel erg interessant is gedaan zijn de verschillende introductie filmpjes vooraf elke cluster missies. Er wordt hier gebruik gemaakt van oude zwart wit beelden met een verteller die de voorgeschiedenis uitlegt, zoals wij het kennen van de History Channel. Afhankelijk van hoe moeilijk de game staat zul je de campagnes in een paar avonden uitspelen. Dit is te verlengen door gebruik te maken van de makkelijke missie editor, de onderdelen blijven beperkt, maar er is genoeg ruimte om de game een veel langere duur te geven. Ook de Dynamic Missions, korte missies die niet historisch verantwoord zijn, dragen hier aan bij.

Oog voor detail

Het grootste verkooppunt in de game is het grote hoeveelheid vliegtuigen waar je uit kan kiezen, er zitten meer dan honderd verschillende vliegtuigen in de game en voor elk vliegtuig kun je nog eens verschillende paintjobs verdienen. Je zult deze alleen wel vrij moeten spelen door ze eerst te unlocken en daarna alsnog aan te schaffen. Wil jij alle vliegtuigen, die elk anders spelen, unlocken dan zul je een flinke tijd in deze game moeten steken. En hier wordt meteen het oog van detail van de ontwikkelaar duidelijk. Elk vliegtuig is tot de schroefjes realistisch terug te vinden in de game. Ook de cockpit is voor elk toestel aanwezig met de instrumenten op de juiste plek. Het unlocken gebeurt door xp te verdienen tijdens de missies of de multiplayer van de game. In de multiplayer kun je standaard modi verwachten. Grafisch gezien zijn de vliegtuigen het mooiste onderdeel van de game, omgevingen ogen erg statisch en niet erg gedetailleerd. De skybox en de lichteffecten daarentegen zien er erg goed uit.

De physics van de vliegtuigen verschillen en hier merk je goed dat je met een simulator te maken hebt. Er kunnen onderdelen van je vliegtuig beschadigd raken en het toestel zal slechter te besturen zijn door de beschadiging op de manier die passend is bij de beschadiging. Geen controle meer hebben over je toestel en vervolgens na tientallen seconden hulpeloos zien dat je neerstort, hoort er allemaal bij. Gelukkig heb je bij veel missies de optie om te wisselen met een piloot zodat je gewoon door kan gaan. Het onderdeel waar ik dan weer meer minder tevreden mee ben zijn de afwerkingen van de game, het had hierdoor een stuk spectaculairder aan kunnen voelen. Tijdens het rondvliegen hoor je bijvoorbeeld geen geklets met andere piloten. De korte cutscenes die je tussendoor zien zijn erg statisch en hier had ik graag wat spectaculaire shots van de vliegtuigen gezien. Ook de kortere missies zorgen ervoor dat je weinig gevoel hebt dat wat jij doet echt invloed heeft op de uitkomst van de oorlog. Wanneer jij je opdrachten voltooid hebt, ga je gewoon naar de volgende missie. De muziek is erg goed in deze game en probeert het gevoel van dat jij iets belangrijks doet daadwerkelijk over te brengen.

Birds of Steel is hiermee een erg geslaagde vlieg sim op de console die ook goed te spelen is voor de nieuwelingen in dit genre en kunnen groeien in dezelfde game. Er is genoeg te verdienen en je zult dan ook heel veel uurtjes in de game moeten steken om alles te unlocken. De game bestuurt erg goed en er is heel veel content te vinden door de honderd vliegtuigen, missie editor en Dynamic missions. De campagnes zijn helaas van korte duur en voelen niet erg spectaculair aan. Grafisch is ook niet alles even mooi en gedetailleerd en missen we kleine details die de game wat spectaculairder maakt. Je zult nog steeds wel open moeten staan voor het simulator genre anders zul je weinig plezier aan deze titel beleven.Vandaar het cijfer, de game scoort een punt hoger als je een liefhebber bent. Voor wie altijd al eens een vlieg sim heeft willen spelen, is dit de top.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Simulator | Release: 31-03-2012 | Uitgever: Konami | Ontwikkelaar: Gaijin Entertainment
    Graphics: 6.0 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 8.0 | Replay: 9.0
    7.3
    + Meer dan 100 vliegtuigen
    + Toegankelijk voor beginnelingen
    + Missie editor
    - Grafisch niet altijd even mooi
    - Je zult er veel tijd in moeten steken
    - Missies zijn erg kort

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx