Bioshock

thumbnail

De maand augustus is het begin van weer een nieuw gameseizoen; en dat gaat meestal niet hand in hand met enorme toppers. Maar dit jaar schijnt een uitzondering te worden; en dat komt allemaal door de game Bioshock. Bioshock is te omschrijven als een wat aparte shooter met vele diverse andere elementen. Een singleplayer game bomvol met actie, een goed verhaal en een enorme hoeveelheid aan mogelijkheden. Een game die nu al in de geschiedenisboeken zal terecht komen. Want dat is in ieder geval al één ding wat zeker is. Deze game is een knaller en zeker één van de toppers van dit jaar en waarschijnlijk zelfs dé game van het jaar 2007.

Bioshock zal zich compleet afspelen in de onderwaterwereld, genaamd Rapture. Deze wereld is goed te vergelijken met een enorme stad geheel in de stijl van de jaren vijftig. Art Deco, grammofoonspelers en stijlvol ingerichte ruimtes zijn kenmerken die je dus vaak zult tegenkomen. Deze stijlvolle onderwater stad is gesticht door een visionair Andrew Ryan na het einde van de tweede wereldoorlog. Andrew Ryan vond dat de mensen in de ‘normale’ wereld teveel belemmerd werden door de grenzen die er werden gesteld. Hij wilde het onmogelijke mogelijk maken en bouwde zodoende Rapture voor hem en andere vrijdenkende geesten. Tijdens de bouw van dit enorme project kwamen ze slakken tegen die een stof, Adam genaamd, bevatten. Deze stof maakt het mogelijk om je DNA code te herschrijven; oftewel je lichaam genetisch te manipuleren. Doordat de inwoners van Rapture door dit spul steeds slimmer, beter of sterker konden worden, werd de vraag naar Adam alsmaar groter. Zelfs zo groot dat er een chaos ontstond met desastreuze gevolgen. Dat uiteindelijk resulteerden in een gehavend Rapture met loslopende gemuteerde mensen en ander gespuis op zoek naar dat ene goedje Adam.

De game grijpt je en laat je niet meer los

De game begint terwijl jij in het jaar 1960 in het vliegtuig zit. Tijdens deze vlucht stort ineens het vliegtuig neer en ben jij als enige een overlevende van deze crash. Nadat je met moeite boven water bent gekomen, krijg je een vuurtoren in zicht die je uiteindelijk leidt naar de onderwater stad Rapture. Na je aankomst wordt je meteen in het diepe gegooid en krijg je meteen met een man Atlas te maken. Deze Atlas geeft je gedurende de game tips via een radio om zodoende meer te weten te komen van de geschiedenis en de wereld. Tijdens de eerste paar minuten in Rapture krijg je ook meteen te maken met Plasmide, namelijk de electrobolt plasmide, waardoor jij ook genetisch gemanipuleerd bent. Er rest nu maar één doel: proberen levend weer boven water te komen. Maar dit gaat natuurlijk niet zo makkelijk, want je krijgt ten eerste te maken met tal van verschillende inwoners. En ten tweede ook met de stichter van Rapture; Andrew Ryan, die je liever dood dan levend ziet. En hiermee begint het avontuur en ik moet zeggen ik heb er erg veel zin in. Want alles klopt namelijk aan het verhaal. De feeling, de achtergrondinformatie en personages, ze zijn zo goed vormgegeven dat ik me meteen in kon leven met de personages. En dat angstvallige gevoel was zeker ook aanwezig. De keuzemogelijkheden in deze game zijn erg goed uitgewerkt. Je hebt wel een hoofdmissie, maar je kan daar ook vanaf gaan. Dit is soms wel handig om meer items te vinden of extra missies te doen. Je wordt wel geleid via een pijl en een map die er op het eerste gezicht een beetje onoverzichtelijk uitziet, maar uiteindelijk wel goed te gebruiken is. De game is dus zeker niet lineair. Er zijn genoeg extra plekken, kamers en wegen om je over te vertoeven. Ook doordat het verhaal en de missies zo goed zijn vormgegeven is de game geen enkel moment saai. Je komt van de ene actie in de andere actie, waarmee de hoeveelheid vele malen langer lijkt dan wat het werkelijk is. Een game waar je meteen ingezogen wordt en je gewoon niet snel loslaat.

Mijn Big Daddy en Little Sister

Het doel in deze game is, zoals al vermeld werd, gewoonweg te overleven en een uitweg te vinden. Maar daarnaast zijn er nog twee belangrijke karakters en een doel in deze game aanwezig. Ten eerste hebben we de Big Daddy’s; dit zijn de moeilijkste vijanden die je kunt tegenkomen en zien er daarnaast ook nog eens heel wreed uit. Deze Big Daddy’s hebben namelijk als taak om ten eerste Rapture in orde te houden, maar nog belangrijker zijn Little Sister te beschermen. Waarmee we op de tweede belangrijke karakter komen van de game. Namelijk een Little Sister, zij is een creatie om uit dode mensen Adam te halen en te bewaren door het in te slikken. Jij zult dus graag achter die Sisters aangaan om dat Adam uit hun lichaam te halen, maar dan moet je eerst langs zo’n Big Daddy komen. Nadat je zo’n Big Daddy dus gedood hebt kan je kiezen of je haar oogst of red. Het verschil zit hem namelijk tussen de hoeveelheid Adam en extra bonussen. Als je haar oogst krijg je het meeste Adam en als je haar red krijg je minder, maar krijg je bonussen en uiteindelijke een belangrijke achievement. Een leuke toevoeging dus, omdat je nu moet beslissen op welke manier je de game wilt spelen. Ook maakt dit de herspeelbaarheid van deze game aanzienlijk groter omdat je de game nu zeker tweemaal zonder teveel in herhaling te komen kunt spelen. Een erg goede keuze dus van de makers. De gameplay van deze game beloofd één van de beste ervaringen te zijn van dit jaar. Want wat een pracht en praal. Alles wordt gewoon goed gedaan in deze game qua gameplay. Ten eerste hebben we de wapens in deze game. Deze game zal helaas niet een heel groot scala aan wapens bevatten, dit aantal ligt rond de acht. Wel zijn de wapens heel divers; denk dan aan een revolver of een shotgun, maar ook aan een grote moersleutel en een bazooka. Je zou dan toch zeggen dat dit heel weinig is, maar dat is juist niet het geval. Bioshock biedt ook de mogelijkheid om een andere soort munitie in je wapens te stoppen waardoor je een nog grotere diversiteit aan wapens krijgt. Je moet zelfs rekening houden met welke munitie je schiet in deze game, want elke vijand is weer gevoelig voor een specifiek wapen. Want zoals er al vaak genoeg gezegd wordt, de munitie in deze game is redelijk schaars.

Mensen in vuur en vlam zetten

Maar het grootste pluspunt in deze game moeten toch wel de genetische krachten, die je via Plasmide krijgt, zijn. De game zal namelijk acht actieve Plasmide bevatten en 70 passieve Plasmide. Denk dan bij de actieve Plasmide aan vuur schieten, vijanden bevriezen en telekinese, maar ook Big Daddy’s in de war brengen of vijanden andere vijanden aan laten vallen. De passieve Plasmide zijn in 4 categorieën verdeeld om zodoende te kunnen kiezen om bijvoorbeeld je lichaam sterker te maken of bijvoorbeeld je hack skills te verbeteren. Erg veel keus dus om jezelf naar eigen smaak in te richten. Deze plasmide zijn niet meteen aan het begin van de game beschikbaar, maar moet je tegenkomen in de game. Zo’n plasmide is dan verpakt in een fles die je in je arm spuit of je kunt hem bij een automaat kopen. Ook het aanpassen gebeurt bij een automaat, dus denk goed na als je iets verandert want je kunt het niet meteen weer veranderen. Deze game kan je dus spelen met wapens en Plasmide. Het is zelfs mogelijk om gewoon alleen de wapens te gebruiken. Maar het leukste is natuurlijk om die plasmide te gebruiken. Want de interactie met de omgevingen is namelijk enorm uitgebreid. Als er ijs ligt kan je het laten smelten met incinerate, als er water ligt kan je vijanden doden via boltshock, gooit er iemand een granaat, gooi ze terug met telekinese. De mogelijkheden en manieren van spelen zijn haast eindeloos. Ik moet wel zeggen dat alles niet compleet nieuw of origineel is, maar het gaat om de combinatie van alles. En die is zeker erg goed, zo niet perfect.

In de game kom je naast wapens en Adam ook voedsel tegen die je leven herstelt of je Eve (genetische kracht hoeveelheid) aanvult. Je hebt twee belangrijke herstellingsmogelijkheden, een first aid kit en een Eve hypo. Een first aid kit herstelt je leven en een Eve hypo herstelt je Eve. Maar daarnaast vind je ook sigaretten, chips, alcohol of snoep om je Eve of leven te herstellen. Maar pas op; sommige van deze producten herstellen bijvoorbeeld wel je Eve maar halen ook weer een deel van je leven af of andersom. Of soms wordt het beeld ook even wazig omdat je een fles alcohol op hebt. Pas dus op met wat je nuttigt! Ook zijn er genoeg ingesproken dagboeken te vinden met allemaal achtergrond informatie. Deze kun je allemaal terug beluisteren en geven net dat beetje extra waardoor je gewoon gegrepen wordt door deze game.

Enorm goede AI

De vijanden in deze game zijn ook nog eens erg stijlvol vormgegeven en doen alles om het je moeilijk te maken. Het zijn uiteindelijk allemaal mensen, maar vaak zo erg gemuteerd dat ze er niet echt menselijk uitzien. Ook de AI van de vijanden is enorm goed. Er zijn geen patronen te ontdekken, ze rennen soms weg of proberen zich zelfs te healen bij healstations aan de muur. Ook de aanvallen van de vijanden zijn erg divers. Sommige hebben geweren, anderen weer granaten, of andere weer messen. Maar naast de inwoners zijn er ook nog eens robots die het je vaak moeilijk maken. Deze robots gaan dan aan als je in zicht komt en knallen je dan helemaal overhoop. Maar naast het vernietigen van deze robots is het ook mogelijk om ze te hacken en ze te laten vechten voor jouw zaak. Dit hacken gaat via een minigame dat je Adam via verschillende stukken pijp naar een bepaald punt moet leiden. Erg leuk en ook erg uitdagend. Maar na je zeventigste hack begint het spelletje toch wel een beetje eentonig te worden. Maar gelukkig kan je ook hacken via items of gewoon geld te betalen. Want geld is ook nog eens een item wat je in deze game kan vinden. Het geld wat je vind kan je dan weer gebruiken om kogels of items te kopen die erg schaars op de grond te vinden zijn.

Tot nu toe was alles zo goed als perfect, maar ik vind persoonlijk het enige minpunt, wat weer wel meteen overrompeld wordt door de pluspunten, de graphics. De graphics zijn vaak enorm goed en de details zijn vaak ook fantastisch, maar soms zijn er momenten dat de graphics of textures een stuk minder zijn. Een goed voorbeeld is de wereld buiten Rapture en de buitenkant van Rapture. Deze ziet er nogal slecht uit en heeft erg weinig detail. Maar gelukkig speelt de game zo goed als altijd binnen af, waarmee dit kleine minpuntje niet veel waarde heeft. Ook de angst van weinig afwisseling kan ik wegnemen. De game biedt verschillende soorten gebieden waarmee je wel elke keer in Rapture zit, maar toch genoeg afwisseling ziet. De sound in deze game is ook nog eens geweldig. Want deze is compleet afgestemd op de game, je hoort vaak de vijftig jaren muziek en de soundtrack van deze game is ook nog eens fantastisch. Daarnaast zijn de stemmen allemaal goed ingesproken en heeft elk soort monster een eigen sound, waarmee alles gewoon klinkt zoals het moet klinken. Bioshock is een geweldige game en zal nu zeker als een maatstaaf gaan dienen. Ondanks wat hele kleine minpuntjes, of zeg eerder imperfectieheden, doet deze game gewoon alles enorm goed. De gameplay is om van te watertanden en het verhaal is zo goed bedacht en vormgegeven waardoor je gewoon vastgepakt wordt door deze game. Deze game is geen tien, maar verdient zeker een tien min.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx