Handhaaft Batman zich in de top?
Na vele grootse successen wat betreft Batman wordt het steeds moeilijker om de eerdere games te overtreffen. Het belangrijkste is dat men elk deel weer een ander verhaal had, andere hoofdkarakters (qua opponenten dan vooral) en innovatief bleef wat betreft gameplay. Op de GamesCom 2013 was ik al relatief kritisch over de game, daar waar innovatie vrijwel achterwegen gelaten werd. Of het gebrek aan innovatie ook daadwerkelijk het geval is in deze game zal nu moeten blijken nu de gehele versie binnen kwam vallen.
Batman: Arkham Origins vertelt het verhaal dat zich enkele jaren voor Batman: Arkham Asylum en Batman: Arkham City afspeelt. Het gaat dus om een prequel. Het spel vindt voor de opkomst van Gotham City’s gevaarlijkste criminelen plaats en toont een nog vrij jonge Batman zonder ervaring. Het is aan hem om de Dark Knight te worden. Spelers zullen tegenover belangrijke personages gezet worden, waaronder Penguin, Deathstroke en Anarky. Ook de Joker speelt weer een rol, iets waar natuurlijk elke Batman-fan op zit te wachten.
Arkham Origins is een prequel en dat lijkt soms ook wel zo te zijn wat betreft gameplay. Deze lijkt namelijk eenzijdiger dan ooit te zijn, met relatief weinig puzzels en echte breinkrakers. Ondersteunend bij het oplossen van puzzels zijn natuurlijk de gadgets. De gadgets zijn als vanouds maar ook uitgebreid, ditmaal met een Remote Claw, waarmee je een soort van draad kunt spannen tussen 2 objecten, en hierover heen kunt lopen. Daarnaast zijn ook de Shock Gloves, waarmee je elektrische aanvallen kunt blokkeren en de Concussion Detonator toegevoegd, waarmee je vijanden kunt stunnen. Ook diverse gadgets uit voorgaande delen zijn natuurlijk terug gekeerd, waaronder de hacking computer, de Batarang en de explosieve gel waarmee je door fragiele muren of glas heen kunt knallen. Verder zijn er ook weer crime scenes die je op kunt lossen gedurende de game. De ene crime scene neemt 1 minuut in beslag, de volgende 5 minuten. Wat dat betreft valt er dus genoeg te doen in de game, maar doet het spel onder voor voorgaande delen wat betreft innovatieve puzzels en variatie. Het vechten neemt natuurlijk ook weer een prominente rol in beslag en het counteren van aanvallen is belangrijker dan ooit geworden. Doe je dat niet, dan zul je geregeld een hit moeten incasseren van tegenstanders. De combat gameplay werkt verder identiek in vergelijking met eerdere games. Ook stealth is natuurlijk aanwezig, waardoor je ongezien vijanden kunt uitschakelen en je je kunt verschuilen in de donkere hoekjes van de omgeving. Tijdens gevechten krijg je als speler zijnde experience punten, waarmee je Batman kunt upgraden. Het gaat hierbij om de abilities en de gadgets. Voorbeelden zijn het verbeteren van de armor, of het effectiever gebruik van diverse gadgets die je tot je beschikking hebt. Je kunt verschillende skill-trees bewandelen, het is aan jou welke je kiest.
Wat ook nieuw is in de game is het snel transporteren van je karakter. Batman kan snel een transportvliegtuig tevoorschijn toveren om vervolgens naar andere omgevingen te gaan. Dit bespaart tijd en zo hoef je niet constant overal heen te gliden en rennen. Verder zijn er ook side-missies die je kunt spelen natuurlijk. Ook is een nieuwe multiplayer aanwezig. Het gaat om de modus Invisible Predator Online die volledig nieuw is. Hierin moeten 2 gangs, van Bane en Joker, het opnemen tegen het team van Batman en Robin. De Bane en Joker gangs zijn met elk 3 members. De Gangs winnen door de inkomende troepen van de tegenstander te vernietigen. Batman en Robin moeten de gang members zien uit te schakelen. Uiteraard hebben beide teams de beschikking over verschillende wapens, waaronder gadgets, geweren en explosieven. Deze modus is zeker niet onaardig en dan ook zeker vermakelijk. Verder kun je natuurlijk offline weer de nodige challenges aangaan, zoals gebruikelijk in de Batman games.
Vernieuwing blijft uit
Het valt te zien dat ditmaal Warner Bros. Montreal de ontwikkeling heeft overgenomen. Daarmee ontbreekt veelal de innovatie in de singleplayer en zie je dat men vooral voort geborduurd heeft op de basis die al stond. De game komt vooral in het begin maar moeilijk op gang en is de eerste helft nog wat eenzijdig. Het is dat er zo nu en dan wat onderzoeken en eindbazen op je pad komen, anders was het spel zelfs nog minder dan voorgaande delen, waarin je constant getrakteerd werd op spannende momenten en verrassingen. Dit is in mindere mate het geval in deze game.
Kwalitatief gezien blijft Batman een grootse game. Zowel grafisch als qua audio is en blijft het een spektakel. De cinematics zijn genieten geblazen, de voice acting is geweldig en ook de soundtracks zijn hoogstaand. De omgevingen in de game zijn erg donker en dat brengt veel sfeer met zich mee, al moet ik zeggen dat Arkham toch wat minder interessant oogt in deze game.
Al met al moet je niet te kritisch zijn op deze game van Warner Bros. Weliswaar is het niet meer wat het is geweest, de rek is er een beetje uit, maar gemiddeld gezien overtreft deze game vele andere games ruimschoots; qua kwaliteit, maar ook qua verhaallijn, cinematics, sfeer en gameplay. Batman: Arkham Origins voelt daarmee vooral aan als een expansion op het voorgaande deel, die wat minder spannend is helaas, maar toch zeker het spelen waard zal zijn. Fans van de franchise zullen dan ook wederom genieten van deze smaakmaker.