ATOMEGA

thumbnail

Reflections, onderdeel van Ubisoft, brengt met ATOMEGA een quick and dirty multiplayer sciencefiction FPS uit. De opzet van de game is erg eenvoudig. Je speelt het spel tegen drie anderen en moet in de beperkte tijd die je hebt zoveel mogelijk punten verzamelen. Dit doe je door met name MASS (blokjes) te verzamelen en vijanden om te leggen. MASS kun je over de gehele map vinden en regenereert na een bepaalde tijd op dezelfde plekken. Het is natuurlijk niet handig om op de plekken te blijven staan, daar je tegenstanders de hele tijd op de loer liggen. Het is in verschillende groottes te krijgen en met MASS kun je jouw karakter laten groeien. Des te groter je wordt, des te sterker je laseraanvallen worden, maar des te lastiger het bewegen door de wereld wordt. Je start als Atoom en je bent dan nog zeer flexibel en snel, kunt hoog springen en ook een goede airjump doen. De progressie van je evoluties wordt bijgehouden, je transformeert eerst van een Atoom in een Cel, daarna een Zoa, Saur, Prime, Superior en uiteindelijk een Omega. Je wordt qua aanvallen dus steeds krachtiger en qua omvang steeds groter. Snelheid van bewegen neemt echter steeds verder af en springen lukt uiteindelijk nauwelijks meer. Als grote entiteit ben je natuurlijk ook een gemakkelijke prooi voor je vijanden. En terecht, want het spel draait om het verzamelen van punten en hoe groter je bent, des te meer punten ontvang je bij het verzamelen van MASS. Daarbij doe je veel meer damage en kan bijvoorbeeld een Omega een onuitputtelijke laserstraal spuwen, ook daarmee verdien je veel punten.

Klein maar fijn

Naast het rondrennen, verzamelen van MASS en afschieten van vijanden, kun je zogenaamde Hacks verzamelen. Dit zijn powerups welke je na het oppakken met een druk op de knop kunt activeren. Zo kun je bijvoorbeeld een magnetic hack vinden waarmee je korte tijd MASS aan kunt trekken door er net langs af te bewegen of op te schieten. Of een bonus welke je tijdelijk hogere snelheid zal geven. Deze zijn natuurlijk een heel stuk eenvoudiger te verzamelen als je nog van een kleiner formaat bent. De kleintjes worden daarnaast nog geholpen door de omgeving. Zo kennen omgevingen, die lijken op platforms op een blokkig ruimteschip, ook hoger gelegen plekken, tunnels en ruimtes die door deuropeningen te bereiken zijn. Als je klein in MASS bent, dan is dit geen probleem deze te bereiken, een Omega kan hier niet meer komen. Sterker nog, als je op het punt staat om te groeien, dan zal het systeem je waarschuwen als je op een plek staat waar dit eigenlijk niet kan. Je zult je dan eerst naar buiten moeten begeven. Daarbij heb je ook nog launch pads waardoor je de lucht in geschoten wordt, en fast tracks, waarop je je sneller kunt verplaatsen. Klein zijn heeft dus zeker ook zijn perks, je moet er voor zorgen dat de Big Guy je niet bij kan houden. Jagen op de Omega’s is overigens extra profijtelijk voor de kleine man, je schiet er dan niet alleen MASS af bij deze speler, je parasiteert ook op zijn MASS waardoor je zelf groter wordt. Als een karakter overigens alle MASS verliest, dan verandert hij/zij weer in een Atoom en kun je van daaruit weer op gaan bouwen.

Tactisch

Er zitten dus zeker elementen van tactiek in deze game. Naast bovenstaande facetten moet de mogelijkheid om te teleporteren genoemd worden. Je kunt op ieder moment in de game met één druk op de knop jezelf teleporteren. Dit kan enorm handig zijn, als je bijvoorbeeld bijna in de pan bent gehakt tijdens een gevecht. Je verschijnt dan op een willekeurige andere plek op de map, je health is volledig hersteld en je hebt tijdelijk een schild welke je beschermt tegen aanvallen. Het heeft echter ook negatieve consequenties. Zo ga je een level in MASS naar beneden en kun je korte tijd geen enkel schot afvuren.
Alle gameplay wordt bijgehouden en zo kun je na potten terugzien hoe je speelt, hoeveel MASS je hebt verzameld enzovoorts. De hoeveelheid punten bepalen je ranking en daarmee krijg je naast de faam ook de mogelijkheid zaken vrij te spelen, met name visuele weergaven van MASS als kleuren, texturen en typen materiaal.

Blokkig

Als je van Tetris houdt, dan zit je zeker gebeiteld, als je van Picasso houdt, dan vindt je het visueel vast interessant. Het is in de kern een eenvoudige game, met eenvoudige graphics, sounds (die overigens wel passend zijn) en besturingen. Het draait om de snelle gameplay en uiteindelijke replay. Dit wordt bevorderd door korte potten, rankingsystemen en het kunnen vrijspelen van skins. Als eenvoudige korte shooters je aandacht trekken en je door bovenstaande te lezen nog steeds geboeid bent, dan lijkt me het voor jou een game om eens uit te proberen.


  • Auteur: Erik Janssen | Genre: Shooter | Release: 19-09-2017 | Uitgever: Ubisoft | Ontwikkelaar: Reflections
    Graphics: 5.5 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 7.0 | Replay: 6.0
    6.5
    + Vliegensvlug
    + Klein vs. groot
    + Rankingsysteem
    - Saaie en eentonige graphics
    - Kan snel vervelen
    - Enkel multiplayer, geen AI-mogelijkheden

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx