Anno 1800: Docklands DLC

thumbnail

Het tweede seizoen van Anno 1800 is voorbij en na de drie DLC’s Seat of Power, Bright Harvest en Land of Lions is het tijd om in het derde seizoen de game weer te voorzien van nieuwe content. De eerste DLC van seizoen 3 is nu beschikbaar en heeft de titel Docklands. Zoals de naam al doet vermoeden focust de DLC zich hiermee op je haven en brengt hiervoor de nodige verbeteringen en toevoegingen met zich mee.

Eerlijke handel

Eén van de lastigste onderdelen van de Anno serie is toch wel het opzetten van een goed werkend handelsysteem tussen je eigen eilanden en die van je partners. Met Docklands krijg je nu de mogelijkheid om deze routes te koppelen aan een bepaalde groep waardoor het allemaal een stuk overzichtelijker wordt voor de speler. Maar de grootste toevoeging van deze DLC is wel het nieuwe import/export systeem. Om hier toegang tot te krijgen moet je beginnen met het bouwen van een Main Warf aan de kust. Hierna krijg je toegang tot meerdere modules waarmee je jouw haven modulair kunt uitbreiden tot één groot geheel. De belangrijkste uitbreiding is het export kantoor, want deze zorgt ervoor dat je per kantoor een nieuw import/export contract kunt aangaan. Zo’n contract is in het begin nog vrij standaard. Het importeren zal dan vooral bestaan uit producten zoals aardappelen, graan en hout. Om de meer ingewikkelde producten vrij te spelen moet je eerst aan de eisen voldoen die zij nodig hebben. Een voorbeeld: Om malt te kunnen importeren moet je eerst 180 hops importeren. Om het importeren van hops vrij te spelen moet je eerst 5 import/export contracten hebben lopen wat dus ook betekent dat je minimaal 5 export kantoren moet bouwen. Gelukkig is het exporteren van je producten makkelijker en kan je in principe alles exporteren wat je maar wilt en waar je genoeg van hebt. Wel is het belangrijk om de “wisselkoers” van de producten in de gaten te houden. Wanneer je zelf een basis product zoals graan wilt ruilen tegen een veel geavanceerder product zoals ramen gaat dit niet 1 op 1. Je zal dan dus bijvoorbeeld per raam 2 graan aan moeten bieden. Gaandeweg kan je met het exporteren van jouw producten wel producten aanwijzen als kostbaar. Wanneer je dus later in het spel aangeeft dat graan voor jou een veel kostbaarder product is om te exporteren zal deze wisselkoers veranderen waardoor je dus wel 1 graan kan gaan ruilen voor 1 raam.

Weinig ruimte

In tegenstelling tot de huidige handelsroutes met de andere eilanden om je heen ben je met het import/export systeem aan het handelen met bedrijven die nooit te weinig goederen hebben. Hiermee kun je een gezonde handel opzetten waardoor je gemakkelijk bepaalde producten constant binnen krijgt zonder daar zelf voor te hoeven bouwen met als gevolg dat je meer ruimte op je eiland overhoudt voor andere industrie. Het nadeel hiervan is dat het systeem er 20 minuten over doet om de goederen weer te brengen en te halen, dus importeren in bulk is aangeraden om die 20 minuten te kunnen overbruggen. Buiten dit nieuwe systeem zitten er in Docklands ook weer genoeg versieringen voor je haven waarmee je naar hartenlust kunt bouwen en versieren tot je een haven hebt waar ze in Rotterdam jaloers op zijn. Wat wel nog steeds behoorlijk in de weg zit is het gebrek aan ruimte aan de kust. Om gebruik te kunnen maken van de Main Warf heb je de derde bevolkingslaag nodig (Artisans). Om daar te komen heb je dus al het nodige moeten bouwen aan de kust en is het een behoorlijk karwei om een fatsoenlijke haven te kunnen bouwen omdat de ruimte er gewoon niet is. Voor mijzelf was het passen en meten om wat modules erbij aan te bouwen, maar wanneer je straks 15 contracten nodig hebt om een product vrij te spelen kan het een serieuze uitdaging zijn om al die 15 kantoren kwijt te kunnen. Wanneer dit wel lukt is het wel fantastisch om zo’n gigantische haven te zien ontstaan en uit te breiden.

Het is verrassend hoe diepgaand dit nieuwe import/export systeem in elkaar zit en hoe goed het werkt. Het verandert de manier waarop je handel aangaat en bent dus minder afhankelijk van je eigen eiland en de handelsroutes tussen je medespelers wat ik alleen maar kan toejuichen. Het level systeem om meerdere producten vrij te spelen zit uitstekend in elkaar en de versieringen van de haven geven je de mogelijkheid om een beest van een haven te bouwen, mits je daar de ruimte voor kan vinden. Voor een klein bedrag geeft dit Anno 1800 weer een nieuwe content boost en een uitstekend handelsysteem, top!


  • Auteur: Daan Nijboer | Genre: RTS | Release: 23-02-2021 | Uitgever: Ubisoft | Ontwikkelaar: Ubisoft Mainz
    Graphics: 9 | Geluid: 8 | Gameplay: 8 | Besturing: 8 | Replay: 8
    8.2
    + Fantastisch import/export systeem
    + Nieuwe versieringen
    + Modulair bouwen
    - Komt bij de haven vaak ruimte tekort
    - Duurt lang voor de goederen aankomen
    -

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.
    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    loeder001
    Lid
    1341
    loeder001(@loeder001)
    9 maanden geleden

    Lijkt mij een erg leuk spel.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx
    ()
    x
    jeroen
    Wist je dat? Als Evilgamerz-lid kun je automatisch prijzen en rewards winnen! Meld je dus snel aan! Met een profiel kun je onder andere je cover-afbeelding en avatar wijzigen, maar ook  XP en Rewards verdienen!
    Holler Box