Yesterday Origins

thumbnail

Onsterfelijkheid in films en games heeft ons geleerd dat er altijd een prijs aan vastzit. Vampieren kunnen niet zonder bloed, zombies hebben hun menselijkheid verloren of de transformatie is niet totaal pijnloos als we Deadpool en Wolverine moeten geloven. In Yesterday Origins volgen we John Yesterday, een antiekhandelaar die al 500 jaar rondloopt op aarde. Helaas komt zijn onsterfelijkheid met een groot nadeel. Elke keer dat hij terugkeert naar zijn aardse lichaam wordt zijn geheugen gewist. Yesterday Origins start waar het begon voor John, 500 jaar geleden tijdens de Spaanse Inquisitie. Hij wordt gevangen genomen wegens beschuldigingen dat hij met de duivel kan spreken. En het is aan jou de taak John te helpen te ontsnappen.

Yesterday Origins is een ouderwetse point-and-click adventure. De speler moet een reeks aan puzzels oplossen om de geschiedenis van John Yesterday te achterhalen. Het genre is altijd populair geweest op de PC, maar het verschil tussen een uitdagende en frustrerende point-and-click adventure is klein. In welke groep Yesterday Origins valt, kun je in deze review lezen.

Een strakke combinatie van 2d en 3d

De ontwikkelaar Pendulo Studios heeft veel tijd gestoken in de presentatie van het verhaal en gebruikt het medium zoals het moet. In plaats van de speler direct in het diepe te gooien, wordt John geïntroduceerd via een combinatie van cut scenes waarbij de met de hand geschilderde achtergronden in 2d zijn en de karakters in de voorgrond zijn 3d. Dit zorgt voor een erg nette indruk en het moment dat je dan eindelijk de eerste puzzel moet oplossen, heb je een goed idee wat je eerste stappen zijn. Deze eerste stappen laten meteen zien dat de ontwikkelaar goed heeft gekeken naar andere point-and-click adventures en de juiste elementen heeft geleend. Ondanks dat de game voor zowel de PC en consoles is ontwikkeld, is toch goed te merken dat de besturing voornamelijk op de consoles is gericht en dit is apart te noemen. Point-and-click adventures vragen van origine om op verschillende onderdelen te klikken, maar het voordeel van de besturing via de controller is dat je direct toegang hebt tot de verschillende voorwerpen en kennis. En alle voorwerpen en kennis zul je nodig hebben om de puzzels op te lossen in het heden en verleden.

Zoals we gewend zijn van het genre kun je de omgeving verkennen door rond te lopen en verschillende voorwerpen te selecteren om te inspecteren of op te pakken. De verzamelde voorwerpen zijn terug te vinden onder de linker trigger en de kennis die je verzamelt, wordt onder de rechter trigger geplaatst. Dit zorgt ervoor dat je met gemak verschillende voorwerpen of kennis kunt selecteren en vervolgens naar gemak andere voorwerpen of kennis kunt combineren. Deze combinaties zijn cruciaal om verder te geraken in het spel en het is mooi om te zien dat de interface dit zonder veel gedoe toelaat. Er wordt zelfs aangegeven wanneer bepaalde voorwerpen niet gecombineerd kunnen worden, waardoor je niet honderden verschillende combinaties hoeft af te gaan. Het spel heeft daarnaast ook nog een paar kleine details die op een leuke manier gebruikt kunnen worden. Zo is het mogelijk om met de verschillende karakters een gesprek te voeren en deze gesprekken kunnen weer cruciale voorwerpen of kennis opleveren. Bovenop deze gesprekken is het mogelijk om elk karakter te inspecteren. Zo kun je extra informatie vergaren door hun kleding en accessoires te bekijken. Het is ook mogelijk om te wisselen tussen Pauline, de vriendin van John, en John zelf. Hierdoor vragen de oplossingen nog wel eens een flink portie geduld en logisch nadenken. In haast alle gevallen weet het spel je in de juiste richting te sturen en het gebeurt zelden dat je compleet vast zit en je geen idee hebt wat je vervolgens moet doen.

Slim en veel potentie

Afhankelijk van hoe snel je door de puzzels heen knalt, hebben we hier met minimaal 7 uur gameplay te maken wat erg netjes is voor een point-and-click adventure. Het enige nadeel met de speelduur is dat de soundtracks net aan de korte kant zijn en ze al snel repetitief aanvoelen. Het wisselen tussen de verschillende tijdperiodes, heden en Middeleeuwen, is slim. En zorgt ervoor dat er veel variatie is tussen de puzzels en omgevingen. Het verhaal is interessant en elke keer dat je een kamer hebt opgelost, is er de motivatie om verder te gaan. De mogelijkheid om te wisselen tussen meerdere verschillende tijdsperiodes wordt helaas niet volledig benut en ik zou dit graag in een vervolg zien. Er zijn nog genoeg andere tijdsperiodes beschikbaar. Alle bouwstenen zijn hier voor een serie die zich kan afspelen in verschillende tijdsperiodes met interessante puzzels. Kortom een erg vermakelijke titel!


Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Point-and-Click | Release: 28-11-2016 | Uitgever: Microids | Ontwikkelaar: Pendulo Studios
Graphics: 8.5 | Geluid: 6.5 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 7.5 | Replay: 6.0
8.0
+ Ziet er prima uit!
+ Juiste balans tussen uitdaging en frustratie
+ Werkt perfect met de controller
- Maar 2 tijdsperiodes worden gebruikt
- De muziek kan erg repetitief zijn
- PC besturing voelt erg stroef aan

0 0 stem
Artikelbeoordeling
guest
Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
Vul hier een naam of nickname naar keuze in.
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties

Naar boven
0
Klik om direct te reageren op dit artikel.x
()
x