WRC 5

thumbnail

Nieuwe richting

Het is inmiddels twee jaar geleden sinds de release van voorganger WRC 4. En sinds die tijd is door uitgever Bigben Interactive gekozen voor het onderbrengen van deel 5 bij een nieuwe ontwikkelaar, het Franse Kylotonn Games. Rallyfans met een playseat en toebehoren kunnen waarschijnlijk hun lol niet op bij de release. Rallyfans krijgen een heel nieuw kampioenschap voor de kiezen, waarin onderscheid wordt gemaakt in drie klassen auto’s, coureurs en teams. Bij de onlangs verschenen gameplay is een aantal echte WRC coureurs gevraagd plaats achter het stuur te nemen om hun digitale ‘ik’ te besturen. Goed, filmpjes gezien, ik ben enthousiast en de verwachtingen zijn geschept.

In het FIA World Championship domineert in 2015 de Volkswagen Polo R WRC van Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen. Sjoemel-grappen zullen we maar niet gaan maken, maar feit is dat Ogier de coureurstitel in de wacht heeft gesleept. In deze game kun je in de huid kruipen van deze coureurs, met de meest realistische bolides die we kennen uit de sport. Verspreid over 14 landen, met 13 rally’s op diverse soorten terrein kun je door de bochten en snelheid virtueel zelf beleven.

Na het installeren van de game beginnen we direct met de ‘Rally school’. In de rally school volg je een demo- filmpje, waarna je vervolgens zelf het getoonde mag uitvoeren. De school is vrij strikt en dwingt je tot het volgen van een zeer smalle lijn. Raak je hier van af, begin dan maar opnieuw want de kans op succes is dan minimaal. Van vergevingsgezindheid tijdens de training is geen sprake. Sterker nog, na vele pogingen om de eerste twee trainingen af te ronden, besluiten we de Rally School links te laten liggen en gewoon te beginnen met de carrière modus. De toon is snel gezet en een eerste indruk is gemaakt. De game lijkt weggelegd voor de doorgewinterde rallyrijder.

Nu is het bij de rally zo dat rijder en navigator per dag een aantal proeven moeten rijden. Je kunt je wellicht voorstellen dat het tempo in de rally zeer hoog ligt en dat je erg afhankelijk van je navigator bent. Hoor je niet alle instructies op tijd of krijg je deze niet goed mee, boem is ho! De impact van iedere knal is schrijnend zichtbaar door het schadeschema dat in beeld komt bij een aanrijding. Ook is schade goed aan de auto te zien en is die snel merkbaar in de besturing van de auto. Rij je een volledige rally en veroorzaak je veel schade aan het begin van de dag of zelfs tijdens de eerste proef van de rally, berg je maar! Schade is deels te repareren, tussen de proefdagen door. Voor het uitvoeren van reparaties krijg je 45 fictieve minuten per mogelijkheid en moet je kiezen waaraan deze kostbare tijd wordt gespendeerd. Vaak blijken die 45 minuten bij lange na niet voldoende om de door ons gereden schade weer op te lappen en verschijnen we aan de start met een auto die niet zou misstaan op een gemiddelde autosloop.

De controls, bij gebruik van een controller, voelen niet soepel aan. Zo is het gebruik van de handrem erg tricky en op voorhand niet goed in te schatten en is verandering van ondergrond (bijvoorbeeld van asfalt naar gravel) veelvuldig aanwezig, maar pas merkbaar zodra je een bocht in- en dus uitvliegt. Je merkt te laat dat er iets misgaat, wat het gevoel geeft dat je af en toe maar wat aan het doen bent. We hebben het idee dat deze game echt bedoelt is om met een stuur te spelen in plaats van een controller. Een stuur geeft je net dat extra beetje feedback, die je bij een controller mist. En dat is jammer. Met een stuur speelt de game dan ook iets lekkerder aangezien het makkelijker is in te spelen op de gevoeligheid. Echter zal lang niet iedereen zo’n stuur in huis hebben.

Gedurende elke proef rij je langs meerdere tijdwaarnemingspunten. Het vreemde is dat wanneer je langs zo’n punt rijdt, je geen sectortijden te zien krijgt en ook dus geen idee hebt of je lekker bezig bent of niet. Ook krijg je tijdens een race nooit je voorsprong of achterstand ten opzichte van je tegenstanders te zien. Pas na afloop van elke proef zie je je eindklassering. Daarbij zijn er ook geen andere tegenstanders op de proef. Hoe snel of hoe langzaam je ook bent, je zal geen tegenstanders in de game zien. Hierdoor raak je maar weinig betrokken bij de game. Van een echte racegame is er dan ook geen sprake, je rijdt feitelijk alleen maar droge time-trials.

Op het gebied van graphics en beleving is WRC 5 een game met twee gezichten. De auto’s zien er mooi uit en zijn tot op de kleinste details nagemaakt. Tijdens de races slaan de enorme steekvlammen met grote regelmaat uit de uitlaat, knalt het motorgeluid door je speakers en stuitert je auto spectaculair over de baan heen. Daar staat dan weer tegenover dat de omgeving ons niet heeft overtuigd. De stages zijn heel statisch en sfeerloos. Iedereen kent de beelden van de hordes mensen langs een rallyproef die op het laatste moment weg springen als er een auto op volle snelheid langs komt scheuren. In WRC 5 zie je per proef welgeteld 8 personen. Vier bij de start en vier bij de finish. Daarnaast is het lang niet altijd duidelijk wat je wel en wat je niet kan raken. Het ene bosje langs de baan kan je rustig raken, terwijl het volgende bosje net zo veel meegeeft als een blok beton. Toch moet worden gezegd dat het foutloos doorlopen van een sector (of hele proef uiteraard) er heel goed uitziet. Lukt het om de handrem goed te bedienen in een haarspeldbocht, bergopwaarts, dan waan je, je een echte held. Het zijn de replay- waardige momenten van een proef die het alle moeite belonen met oogstrelend glijwerk, zeker als van schade nog geen sprake is! Op die kostbare momenten, shine jij als rallyheld en komt de game echt tot zijn recht.

WRC 5 heeft de officiële WRC licentie. De makers adverteren dan ook trots dat ze alle teams uit de WRC, WRC-2 en de WRC-Junior klasse. In totaal meer dan 50 teams. Klinkt indrukwekkend, maar in totaal zijn er maar 11 verschillende auto’s in verschillende livery’s. Is dat alles? Ja. Achter het stuur kruipen van een Group-B uit de jaren 80 of de legendarische Subaru’s van de Colin McRae zit er niet in. Qua stages is er wat meer afwisseling. Van elke van de 13 officiële, zijn er 5 stages nagemaakt. In totaal zijn er dus 65 proeven die je kan bestormen. Toch is het jammer dat ook hier naast deze proeven niks anders wordt aangeboden. Met een noodgang de beruchte Pikes Peak beklimmen of een Rally Cross onveilig maken, zit er niet in.

Multiplayer/Online- mogelijkheden

Door de gebrekkige diepgang van de singleplayer, is onze hoop gevestigd op de multiplayer. Een splitscreen race met je vrienden op de bank of een potje online zou een leuke ‘change of pace’ zijn en meer mogelijkheden tot interactie moeten bieden. Helaas, helaas. De multiplayer bestaat uit het om beurten afleggen van dezelfde proeven. Wel krijgt player 2 in de offline multiplayer een ghostcar te zien tijdens zijn proef, maar meer dan dat biedt deze multiplayer functie niet. Online is er daarnaast tot dusver nog maar weinig te beleven, al moet rekening gehouden worden met de launch die pas net plaats heeft gevonden. Echt overspoeld zul je echter nooit worden met mede-coureurs, zo is onze ervaring uit eerdere jaren. Daarmee leunt de game op een best wel gebrekkige inhoud qua content.

De conclusie is dan ook makkelijker te trekken: Ben je een echte rally freak en kijk je thuis trouw alle rally’s op tv of buitens huis, en ben je opzoek naar een realistische rally ervaring, dan is deze game iets voor jou! Een stuur is daarbij een must. Zeker als je in het bezit bent van een playseat met alle toeters en bellen, dan kan dit een goede game voor je zijn die lekker wegrijdt. Voor de gemiddelde gamer zal het gebrek aan content, sfeer en beleving toch een flinke domper zijn. Daarbij is het gewoon een heel lastige game, die bij de wat meer casual gamer, meer frustratie dan plezier zal opleveren. Het is daarmee erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld MotoGP, wat ook niet zomaar op te pakken zal zijn en veel oefening vereist. Games als DIRT 3 of DIRT Rally waar CodeMasters nu druk mee bezig is, zullen beter bij jou passen. Het is de overweging die je zelf zult moeten maken, al mogen duidelijk zijn dat de franchise nog op vele fronten vooruitgang kan boeken in de komende jaren.


  • Auteur: Mats Kwakernaak | Genre: Race | Release: 12-10-2015 | Uitgever: BigBen Interactive | Ontwikkelaar: Kylotton Games
    Graphics: 7.5 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 5.0 | Replay: 4.0
    5.5
    + De enige echte rally simulator
    + Veel oefening baart kunst
    +
    - Aardig gebrek aan content
    - Sfeerloos
    - Frustrerend lastig

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx