World of Warcraft: Mists of Pandaria

thumbnail

En, dat is nummer vier!

Vorig jaar werd WoW expansion nummer vier aangekondigd. Mists of Pandaria geheten; waar het allemaal draait om het verloren continent Pandaria. Liever gezegd: Het continent Pandaria wat nog niet eerder ontdekt was door de facties Horde en Alliance. Het begint elke twee jaar een beetje een gewoonte te worden. Blizzard lanceert weer een nieuwe uitbreiding voor haar meest succesvolle game ooit. De sleur begint er echter in te komen en de vraag is maar hoelang het nog gaat duren voor het einde van deze game gekomen is. In de afgelopen periode zijn meer dan een miljoen spelers opgestapt. Ongetwijfeld zijn er voor deze expansion weer een heleboel teruggekomen, maar voor een hoop zal dat maar een tijdelijke terugkeer zijn ben ik bang. Is Mists of Pandaria dan zo slecht? Nee, dat niet, maar Blizzard rekt nu echt de tijd om voor deze ene game nog te kunnen blijven cashen. Ikzelf blijf nog wel even spelen, maar zoals het nu lijkt is dat ook alleen maar voor wat online vrienden. Ik verwacht dit niet nog te spelen als er na MOP nog een uitbreiding komt, of meer. En soms met goede reden.

Herhaling van eerdere expansions

MOP toont zich in veel opzichten als een herhaling van eerdere expansions. Veel spelers zijn het er over eens dat Cataclysm, de vorige expansion, de slechtste was die Blizzard tot nu toe voor de game heeft uitgebracht. Mists of Pandaria moet daar verandering in brengen. In sommige opzichten gelukt, in andere weer gefaald. Zo kun je nu weer een eindje verder levelen, waar niveau 90 nu het hoogst haalbare level is. Ook de professions, zo gezegde beroepen in de game, zijn weer verder te leven. Deze kunnen nu naar niveau 600 worden gebracht, met weer een keur aan nieuwe voorwerpen en recepten die je zou kunnen leren en maken. Evenals het soort voorwerpen, wat dik in de item level 500 gaat lopen. Helaas is ook dit allemaal weer een herhaling van eerder. MOP veranderd niet voldoende, maar er zijn ook fantastische dingen in de game gebracht.

Vormgeving Pandaria briljant!

De vormgeving van MOP mag je gerust briljant noemen. Het design van het continent Pandaria is veruit de mooiste die ik, naar mijn mening, ooit heb gezien in WoW. Waar een expansion als The Burning Crusade een paar verschrikkelijke gebieden kende, en Wrath of the Lich King het niet overal beter deed, Cataclysm was soms zelfs verschrikkelijk, doet MOP het overal goed. De zones zijn het paradijs wat de game zo hard nodig heeft. Met steeds meer subscribers die stoppen, is dit een flink lichtpuntje voor Blizzard. Het probleem is alleen dat het de game niet gaat redden. Ik kan jullie hier wel vertellen dat dit echt geen negen of hoger gaat worden, het gewilde eindcijfer waarover ik spreek. Hoewel de vormgeving van MOP briljant is, zijn er ook dingen waar ik me best wel aan stoor.

Pokémon: Gotta catch them all!

Een van die dingen zijn de zogeheten pet battles. Hiermee kun je, met je voormalige companions, in eens Pokémon achtige gevechten houden. Dit kan tegen kleine ‘’critters’’ in het wild, die je ook kunt vangen, en tegen bepaalde trainers. Mijn beste mede WoW spelers: Dit hoort gewoon niet thuis in World of Warcraft. Als ik een Pokémon achtig concept wil spelen, dan ga ik de games op de Nintendo DS wel aanschaffen. Je stopt immers ook geen grote World of Warcraft dingen in een game als Pokémon Black & White, toch? Aan de andere kant is het wel mijn mening en kunnen sommige van jullie het juist opvatten als broodnodige afwisseling. En van die stukjes afwisseling zijn quests er eentje van. De quests houden namelijk in dat je nog redelijk wat moet grinden, maar er zit ook daar een zeer positieve verandering in, zei het alleen op het continent Pandaria.

Quests bevatten meer verhaal!

Quests in Mists of Pandaria bevatten meer verhaal. Het begint al direct wanneer je de eerste quests opstart. Ik speel zelf Alliance, waar het in het begin draait om de zoon van de koning en Pandaria zelf. Ik kan niet zeggen hoe het aan de Horde kant is, want dat is simpelweg teveel werk in zo’n korte tijd. Wat ik wel kan zeggen is dat elke quest duidelijk minder grinden bevat. Hoewel je bij sommige quests nog vaak zat 10 van dit, of 5 van dat moet doden of verzamelen, zijn er hele leuke kleine verhalen in de expansion gestopt. In Cataclysm was dit nog niet allemaal ingesproken, de verhaallijnen in Pandaria wel, de belangrijkste dan. Het is een welkome afwisseling die het spel een stuk aangenamer maken om te spelen. Over de kleine verhalen die in de uitbreiding zitten ga ik natuurlijk niets zeggen, wel dat ze erg leuk zijn om te spelen. Naar mijn mening zijn ook hier de Dwergen weer het grappigste ras. Het is trouwens wel de moeite waard om nog even die fantastische CGI trailer te bekijken die voor Mists of Pandaria gemaakt is. Deze, hoewel je dat niet weet als je de expansion nog niet kent, vertelt het een en ander over de intro van de uitbreiding. Dit zal, wanneer je begint met spelen, van belang zijn in een van de verhalen die in het spel zitten.

Overall makkelijker, soms zelfs stukken

Overall is MOP wel makkelijker. Hoewel het met sommige classes, Death Knight bijvoorbeeld, erg makkelijk gaat, zullen anderen wel weer een uitdaging vormen. Het makkelijke is vooral terug te zien in de Dungeons, en dan in het bijzonder op normal niveau. Hier ben ik nu 3x in geweest en beide keren ben ik niet dood gegaan. Hoewel ik wel degene ben die het langst moet wachten van de verschillende class rollen die je in de game kunt beoefenen. Ook de quests en rare elites zijn te doen, de meeste solo. Vandaag versloeg ik een rare elite, die nu ook loot droppen, met pak en beet 1250K HP, wat vrij hoog is voor dit type. Het ging net goed, maar als ik solo een rare elite versla, en ik toch al niet de beste speler ben, dan getuigt het wel weer dat Blizzard echt achter de casual speler aan zit. Ik weet nog niet hoe de raids en heroic dungeons zijn, maar ik heb horen zeggen dat die wel uitdagender zijn dan wat ik eerder noemde.

Niet bol van vernieuwing

Mists of Pandaria staat niet bol van vernieuwing. Dit hebben we ook wel zien aankomen, maar desondanks heeft Blizzard op een aantal dingen wel gekeken naar vernieuwende toevoegingen. De pet battles zullen voor sommige spelers leuk zijn, maar ik vind deze toevoeging WoW onwaardig. Ja, er wordt eindelijk iets (nuttigs) gedaan met de companion pets, maar moet het dan perse Pokémon stijl? Het levelen kan even duren, maar er zijn inmiddels al veel sneller een aantal level 90’s bij gekomen dan ik in eerste instantie had gedacht. De dungeons ogen allemaal makkelijker, maar hier moet je waken voor onderschatting. De vormgeving van de game is briljant en misschien wel beter. Ik heb sterk het vermoeden dat er nog wel meer spelers zullen stoppen, maar uiteraard hoop ik dat niet. Deze expansion is zeker geen topcijfer waard, al zal een enkel afzonderlijk onderdeel dat wel krijgen. Je merkt aan alles dat de game na 7 jaar wel toe is aan zijn pensioen en een waardige opvolger. Echter heeft Blizzard in een eerdere verklaring al eens laten weten dat er na MOP nog twee expansions zouden moeten komen. Ik ben benieuwd, maar echt veel hoop kan ik het nog niet geven.


  • Auteur: Eric Peter v/d Kooi | Genre: MMORPG | Release: 01-10-2012 | Uitgever: Blizzard | Ontwikkelaar: Blizzard
    Graphics: 7.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 9.5 | Besturing: 8.0 | Replay: 8.5
    8.6
    + Nieuw continent!
    + Geweldige vormgeving
    + Quests meer verhalend dan anders
    - Hier en daar herhaling van eerdere expansions
    - Pet battles zijn Pokémongevechten
    - In het begin een stuk makkelijker

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx