Welke games waren een ware ‘development-hell’?

thumbnail

Je leest het wel eens; Games die zo lang in ontwikkeling zijn dat het einde nooit meer lijkt te komen. We lazen het onlangs nog bij Star Wars Eclipse van Quantic Dream. Hoe langer een game in ontwikkeling is, hoe lastiger het zal zijn voor de ontwikkelaar om de kosten eruit te krijgen. De ontwikkeling kost namelijk geld en de game zal wellicht niet meer verkopen door de extra ontwikkeling, tenzij het spel dermate hoog scoort bij het publiek, zoals bij bijvoorbeeld Grand Theft Auto.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl (2010-2024)

Ontwikkelingstijd: 14 jaar

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl is een game die een bijzonder lange en complexe ontwikkelingsgeschiedenis heeft. De game werd voor het eerst aangekondigd in 2010, maar heeft sindsdien verschillende vertragingen en onderbrekingen doorgemaakt. Vanaf nu is het al meer dan 14 jaar in ontwikkeling, met plannen voor een release in 2024. De game wordt ontwikkeld door GSC Game World, een Oekraïense studio, en is de opvolger van de populaire S.T.A.L.K.E.R.-serie, waarvan het eerste deel, S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, in 2007 uitkwam.

Na de aankondiging in 2010 werd het project in 2011 stilgelegd vanwege financiële en organisatorische problemen binnen GSC Game World. De studio werd zelfs tijdelijk gesloten, en voor jaren leek het erop dat de game nooit het daglicht zou zien. In 2018 werd echter verrassend aangekondigd dat de ontwikkeling opnieuw was opgestart, met een doel om de game op moderne hardware uit te brengen. Sindsdien heeft de ontwikkeling een aantal hobbels gekend, vooral vanwege de oorlogssituatie in Oekraïne, wat de ontwikkeling ernstig vertraagde. Desondanks heeft GSC Game World aangegeven dat ze vastbesloten zijn om de game af te maken en uit te brengen.

Duke Nukem Forever (1997-2011)

Ontwikkelingstijd: 14 jaar

Duke Nukem Forever is misschien wel de meest beruchte game als het gaat om lange ontwikkelingstijden. De game werd in 1997 aangekondigd als een opvolger van het zeer populaire Duke Nukem 3D uit 1996. Wat volgde was meer dan een decennium van vertragingen, engine-wisselingen en ontwikkelproblemen. Het project wisselde verschillende keren van team en technologie, en tegen de tijd dat het eindelijk in 2011 werd uitgebracht, voelde het gedateerd aan. De ontvangst was overwegend negatief, met kritiek op verouderde gameplay en graphics, maar het blijft een fascinerend voorbeeld van een project dat nooit werd opgegeven, hoe turbulent het ook werd. Het spel viel uiteindelijk gigantisch tegen en scoorde zeer middelmatige tot matige scores.

Grand Theft Auto VI (2014-2024)

Ontwikkelingstijd: 10 jaar

Grand Theft Auto VI (GTA VI) is naar schatting al ongeveer 10 jaar in ontwikkeling, met de productie die vermoedelijk begon rond 2014 of 2015. Rockstar Games, de ontwikkelaar van de franchise, startte kort na de release van GTA V in 2013 waarschijnlijk met de vroege conceptontwikkeling. Hoewel er weinig officiële informatie is vrijgegeven, wijzen verschillende lekken en geruchten op een langdurige en grootschalige ontwikkelingscyclus. Of het een development-hell betreft is onduidelijk, maar er gaan wel geruchten dat ontwikkelaar Rockstar al enkele malen deels alles op de schop heeft gegooid en opnieuw is begonnen met de productie. Het spel moet dan ook ‘perfect’ worden gezien de reputatie van de game franchise. Het spel wordt in 2025 eindelijk verwacht.

Final Fantasy XV (2006-2016)

Ontwikkelingstijd: 10 jaar

Final Fantasy XV begon zijn leven als Final Fantasy Versus XIII, een spin-off van Final Fantasy XIII. Het spel werd voor het eerst aangekondigd in 2006 en bevond zich jarenlang in een onduidelijke staat van ontwikkeling. Pas in 2012 werd besloten om het project om te dopen tot Final Fantasy XV en er een hoofddeel in de serie van te maken. De game onderging aanzienlijke veranderingen in verhaal, gameplay en stijl gedurende zijn tienjarige ontwikkelingscyclus. Ondanks de lange wachttijd werd de game over het algemeen goed ontvangen bij de release, met lof voor zijn open wereld, actiegerichte gevechtssysteem en emotionele verhaallijn.

The Last Guardian (2007-2016)

Ontwikkelingstijd: 9 jaar

The Last Guardian werd voor het eerst aangekondigd in 2007 als een opvolger van de geliefde games Ico en Shadow of the Colossus. Onder leiding van regisseur Fumito Ueda beloofde de game een emotionele reis te worden waarin spelers een jongen en een gigantisch, vogelachtig wezen genaamd Trico besturen. De game raakte echter vast in ontwikkelingsproblemen door de technische beperkingen van de PlayStation 3. Pas na jaren van stilte en onzekerheid werd het project verplaatst naar de PlayStation 4, en in 2016 werd het eindelijk uitgebracht. Ondanks enkele technische problemen werd The Last Guardian geprezen om zijn ontroerende verhaal en unieke band tussen speler en NPC.

Team Fortress 2 (1998-2007)

Ontwikkelingstijd: 9 jaar

Team Fortress 2 begon in 1998 als een realistische militaire shooter, maar de ontwikkeling onderging verschillende transformaties. Het duurde negen jaar voordat de game, die uiteindelijk in 2007 werd uitgebracht als onderdeel van The Orange Box, zijn definitieve vorm vond. In plaats van de realistische stijl die oorspronkelijk werd gepland, koos Valve voor een meer cartooneske, humoristische aanpak, die een enorme hit bleek te zijn. Team Fortress 2 introduceerde een klasse-gebaseerd systeem dat diepe strategische gameplay mogelijk maakte en legde de basis voor vele moderne teamgebaseerde shooters. De game bleef jarenlang populair en werd een van de vroegste succesvolle free-to-play-games met microtransacties.

Diablo III (2001-2012)

Ontwikkelingstijd: 11 jaar

Na het immense succes van Diablo II in 2000, werd de ontwikkeling van Diablo III al snel aangekondigd. Wat volgde was een elfjarige ontwikkelingscyclus waarin Blizzard de verwachtingen van miljoenen fans probeerde te beheren. De game werd tijdens zijn ontwikkeling meerdere keren herzien, met veranderingen in gameplay, het grafische ontwerp en zelfs het verhaal. Bij de release in 2012 was de game aanvankelijk het slachtoffer van serverproblemen en controverse rond de ingebouwde veilinghuizen met echt geld. Uiteindelijk werd Diablo III echter verbeterd door patches en uitbreidingen, en werd het alsnog een enorm succes, met meer dan 30 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd.

Prey (1995-2006)

Ontwikkelingstijd: 11 jaar

De originele Prey werd voor het eerst aangekondigd in 1995 door 3D Realms en zou een revolutionaire first-person shooter worden met geavanceerde technologie en nieuwe gameplaymechanismen. Het project liep echter vast door technische problemen en verschillende veranderingen in ontwerp. Pas in 2006, na een compleet herontwerp en de overdracht van het project aan Human Head Studios, werd Prey uiteindelijk uitgebracht. De game introduceerde unieke elementen zoals portalen en veranderende zwaartekracht, wat in latere games zoals Portal en Portal 2 werd verfijnd. Hoewel het geen enorme commerciële hit was, kreeg het wel lovende kritieken voor zijn innovatie en creatieve gameplay.

StarCraft II: Wings of Liberty (2003-2010)

Ontwikkelingstijd: 7 jaar

StarCraft II werd voor het eerst aangekondigd in 2003, maar het duurde nog zeven jaar voordat het eerste deel, Wings of Liberty, in 2010 werd uitgebracht. De druk om een opvolger te maken voor het baanbrekende StarCraft was enorm, en Blizzard nam zijn tijd om ervoor te zorgen dat de game voldeed aan de hoge verwachtingen. De game werd opgesplitst in drie afzonderlijke delen, met elk een focus op een van de rassen in de game (Terran, Zerg, Protoss). StarCraft II werd lovend ontvangen, met speciale lof voor de multiplayer en de diepgaande strategische gameplay. Het spel werd een e-sportfenomeen en blijft een van de meest competitieve strategiegames ooit.

  • 5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    3 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Griever
    Lid
    2 maanden geleden

    Suicide Squad kan hier ook wel tussen,Omdat ze daar al sinds 2012 mee bezig zijn.Er zouden tussendoor ook mensen vertrokken zijn van het project en het is uiteindelijk iets geworden dat veel minder is dan we gewend zijn van Rocksteady studios.

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    2 maanden geleden

    GTA is nog altijd in ontwikkeling, dus tel er nog maar ‘n jaartje bij.


    Naar boven
    3
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx