Weinig prestatieverschillen tussen de PS3 en Xbox 360 CPU

thumbnail

Sony heeft bekend weten te maken, en zal ook op de E3, weer wat meer in gaan op de PlayStation 3 specificaties. Volgens het concern zou de Cell processor in staat zijn om zo’n 200 gigaflops per seconde te verwerken. IBM, de maker van het product, vertelt echter anders. 155.5 GFLOPS zou namelijk de capaciteit zijn van de 8 SPE’s, dit is echter ook te veel van het goede aangezien er dus ook gebruik gemaakt is van de 8e SPE (de reserve omliggende processor die gebruikt zal worden bij een defecte SPE). De efficiency van de Cell zal zo’n 75.9% bedragen, dit komt neer op zo’n 25.12 GFLOPS per omliggende processor. In theorie komt dit alles neer op zo’n 133.6GFLOPS die verwerkt kunnen worden.

Vergeleken met de Xbox 360 zal de PS3 net iets sneller zijn. De Xbox 360 is namelijk in staat om zo’n 115.2 GFLOPS te verwerken in een kort tijdsbestek. Het stroomverbruik wordt op dit moment op hetzelfde aantal vermogen geschat. Helaas zal er een bottleneck aanwezig zijn voor de PS3, dit houdt onder andere het toch vrij zware OS in dat Linux zou moeten gaan worden. Verder zou de data transfer (overdracht) van de SPE’s ook tijd in beslag gaan nemen. Van een deels verwaarloosbaar verschil mag dus wel gesproken worden, het lijkt er dan ook op dat de verscheidenheid in de CPU’s qua structuur dermate verschillend is, maar wat betreft de prestaties vrijwel identiek zull worden.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx