De Nintendo DS is volgens vele een ongekend succes. Deze handheld gaat nog steeds als warme broodjes over de toonbank en bepaalde games vliegen de deur uit. Maar sinds de lancering en na een aantal grote games heb ik mijn Nintendo DS alweer een tijdje in de kast staan. Wel zonde natuurlijk omdat je graag die games wilt spelen die de DS gewoonweg verdiend maar helaas niet verschijnen. Er komen naar mijn mening gewoon te weinig echt ‘nieuwe’ games uit die ik als hardcore gamer graag wil spelen. Ondanks dat er maar weinig echte toppers uitkomen, komen er toch tientallen DS games per maand uit. Eén van deze games is Warhammer 40K: Squad Command, een turnbased strategy game gebaseerd op, jawel, de geverfde poppetjes. Een game die zomaar in mijn schoot geworpen werd, maar achteraf wel interessant lijkt.
Poppetjes verven en verzamelen
Hoewel er in het Warhammer universum honderden verschillende units bestaan, hebben de makers ervoor gekozen om deze game volledig om 6 marines af te laten spelen. Dit is wel jammer, omdat ik zeker weet dat een turnbased game met diverse units veel meer trekt dan de hele tijd 6 dezelfde units. Maar ondanks dat is het idee van de game wel leuk te noemen. Je bestuurt namelijk 6 marines met een diverse verzameling aan wapens om zo een aantal missies uit te voeren. En dit allemaal turnbased en met niet meer en niet minder dan 6 units. Elke unit heeft een aantal actiepunten die je verstandig moet gebruiken om te winnen van de vijand. Er is wel een verhaal omheen gegoten, maar is helaas niet noemenswaardig te noemen en zo flinterdun als een verhaal maar kan zijn.
Zoals ik al zei, heb je maar 1 soort unit en ben je compleet afhankelijk van de diverse wapens die je de units mee kunt geven voor de variatie. Maar deze variatie is helaas niet zo groot als je zou verwachten. Er zitten inderdaad een aantal verschillende wapens in, maar dit doet verder weinig aan het spel. Het ene wapen schiet verder, de ander is sterker en weer een ander doet het alleen als je dichtbij staat. Variatie die we ook wel zelf kunnen bedenken en verder helaas geen ‘verfrissende’ wapens. Diversiteit van de units en wapens is dus in deze game ver te zoeken.
De stylus werkt lekker!
Een strategy game werkt natuurlijk het beste met een muis en op de DS functioneert de stylus als je muis. En dit werkt zeker erg goed. Je kunt alles makkelijk selecteren en alles is erg gebruiksvriendelijk. Wel zijn er een paar punten die de besturing wat ongemakkelijk maken. Zo heb je ten eerste te maken met een vaste camera. Waardoor soms vijanden achter muren staan en jij ze niet kan zien en ineens van achteren beschoten wordt. Dit had makkelijk verholpen kunnen worden met een draaiende camera, maar helaas. Ook doordat het touchscreen niet geweldig exact is, klik je soms naast een unit en mis je zo de vijand en kost dit je de noodzakelijke actiepunten. Voor de rest werkt alles duidelijk en makkelijk en kan de game ook met de gewonen knoppen bestuurd worden.
De missies zijn voor de rest erg standaard en kom je de vaste onderdelen tegen. Zoals dood iedereen en versla een leider. Wel zijn de maps en levels erg divers en slim ingericht en kunnen diverse obstakels kapot geschoten worden. En dit is dus erg goed voor een DS spel. Ook de vijand is erg slim en voert zijn beurt snel uit, wat resulteert in spannende potjes en korte wachttijd. Ook bevat de game natuurlijk de benodigde hulponderdelen zoals een tutorial en uitleg per onderdeel, wat zeker aan te raden is na het opstarten van de game. Bovendien bevat deze game ook een multiplayer die zeker ook wel vermakelijk is met een aantal vrienden.
Geen geluid en plaatjes
Squad Command ziet er redelijk goed uit voor een DS game. De levels zien er verzorgd uit en de units ook. Wel vind ik de game iets aan de donkere kant, maar dit is een kwestie van smaak en behoort waarschijnlijk tot de sfeer van Warhammer. Maar het grootste minpunt is de sound van de game en de ‘filmpjes’. Zo zijn ten eerste de filmpjes niet meer dan slide-shows van plaatjes, die er wel leuk uitzien, maar niet zo goed als bij de PSP versie. Maar het geluid is toch echt bagger te noemen. Zo hoor je maar een paar zinnetjes en wat geknal tussendoor die echt nergens op slaan, maar als jij niks uitvoert, is de game doodstil. Dus geen achtergrond geluiden of technobeats. En dit had ik eigenlijk wel verwacht. Desnoods de gehele game door hetzelfde deuntje, maar niks is wel erg weinig.
Warhammer 40K: Squad Command is een vermakelijke game met een aantal grote minpunten. Zo zijn flink wat onderdelen erg matig uitgewerkt en is de gameplay niet erg divers. Maar wel is de game vermakelijk, goed herkenbaar voor de Warhammer fan, is de omgeving interactief en de AI erg goed. Waarmee deze game zeker geen rommel is, maar een leuke game die je een aantal uren zoet houdt.