Warhammer 40000: Dawn of War II (hands on)

thumbnail

Alpha, Bravo, Charlie…

Alpha, Bêta, Gamma, Delta, etc. Het Oud-Griekse alphabet. Het wordt tegenwoordig niet meer gebruikt als wereldtaal maar af en toe komen we de termen nog tegen, zoals bij games. Als een game in Alpha-stage is, dan is hij zo goed als klaar. Is hij in de beta stage, dan is hij speelbaar maar nog steeds open voor verandering. Een game die je speelt in de Beta fase kun je dan ook nooit helemaal beoordelen op de kleine dingetjes. Graphics kunnen nog een beetje worden opgepoetst, spel-elementen kunnen nog worden veranderd en bugs gefixed. After all, daar is een beta voor: mensen spelen de game zodat ze foutjes kunnen rapporteren. Ik mocht mijn handen leggen op de Warhammer 40.000: Dawn of War II (40k2) bêta en heb daar allerminst spijt van.

De bêta (en ik verwacht daarom ook de gehele versie) van 40k2 is aangesloten op Steam en Games for Windows. Ik heb het nooit onder stoelen of banken geschoven, maar mijn liefde voor Steam is zeer gering. In dit geval werkte het echter (het was een wonder) en zat ik binnen no-time in het startmenu van de game. Waar ik trouwens terecht kwam via een über vette openings cinema die bij mij de sfeer al helemaal zette. Omdat de game is aangesloten op Games for Windows (Windows L!ve a.k.a. Xbox L!ve) doet het mij vermoeden dat je ook in 40k2 achievements kan halen op je PC maar zekerheid hierover kan ik je niet geven. Evenals over de single-player: de bêta was multi-player only en dit slechts op een gering aantal maps. Echt veel heb ik dus niet kunnen zien, maar hetgeen ik wel zag was schitterend.

Choose your side…

De grafische stijl is cartoony, maar toch realistisch. De Orks bijvoorbeeld, zijn zeer kleurrijk weergegeven en Relic heeft zeer zijn best gedaan op het extravagante uiterlijk van deze groene griezels, maar dit altijd zonder de kiddy grens te passeren. Om te begrijpen wat ik je probeer te vertellen kun je het beste even wat screens bekijken. Terwijl je dit doet vallen je waarschijnlijk ook een aantal andere (speelbare) rassen op. Er zullen vier speelbare rassen zijn en ik heb ze allemaal onder handen genomen. Ze hebben ieder hun eigen sterke en zwakke kanten en allemaal hun eigen grafische stijl. Zo moet de Ork Menace het hebben van brute kracht en (geloof het of niet) stealth, een aparte mix die heel wat uurtjes van je vraagt om een goede speelwijze uit te vinden. Het levert hele leuke taferelen op wanneer je met een stealth personage tot op enkele meters van de vijand nadert om deze vervolgens met een kruising van een moker en een kettingzaag tegen de grond te maaien. De Orks staan tegenover de Space Marines, het mensenras. Zij zullen in dikke armor vooral de vijand beschieten. Naast deze twee rassen (die mijn voorkeur hebben) staan de Eldars (elven die lijken op een soort cyber mensen) en de Tyranids: een aliën ras dat zonder inspiratie is vormgegeven. Beeld je de meest standaard aliëns in, maak ze paars en groen et voila, je hebt de Tyranids. Zij moeten het trouwens hebben van massale aanvallen. Ze zijn niet erg sterk, maar ze komen met z’n velen.

Relic’s invloed is zeer goed merkbaar bij deze game. We kennen de studio van het eerste 40k deel en natuurlijk van de kaskraker Company of Heroes. 40k2 is een game die wel in het rijtje past van Company of Heroes. In de bêta die ik speelde kon je geen basis bouwen. Je kon alleen je standaard basis twee keer upgraden, waarbij elke upgrade je toegang gaf tot betere (en duurdere) units. Je zult nooit massieve legers hebben maar de kracht zit hem juist in het strategisch positioneren en het hebben van een goede mix tussen hand-to-hand en vuurwapen units. Het is ook mogelijk om je units dekking te laten zoeken (inderdaad, á la CoH). Andere ranged units zullen dan geen schijn van kans hebben en de vijand zal je moeten flanken met een melee-unit, die jij natuurlijk op jouw beurt weer opwacht met een van je eigen melee-units of je Squad-Leader. Je snapt wat voor mooie taferelen dit kan opleveren…
Om even terug te komen op de Squad-Leader. Zie hem als een soort über-unit. Het is een soort Hero uit Warcraft. Hij kan levels stijgen, je kunt hem upgraden en hij kan in zijn eentje een hele squad uitmoorden. Je zult deze dan ook (vooral wanneer hij gepaard gaat met andere units) strategisch aan moeten vallen. Wanneer je eigen Squad-Leader sterft kun je hem weer tot leven wekken. Echter, dit kost heel wat resources, iets wat je weer kunt vermijden door te wachten. Elke seconde dat je wacht wordt de Squad-Leader goedkoper (tot een bepaald minimum) maar je wilt natuurlijk wel die leader zo snel mogelijk terug… dus sta je weer voor een moeilijke beslissing.

In de versie van de game die ik speelde zaten slechts twee modi: één tegen één en team vs. team. Ik hoop dan ook dat er in het volledige spel nog een aantal andere modi worden gestopt, maar daar vertrouw ik de ontwikkelaar wel op. Echter in deze versie kreeg de team vs. team mode mijn voorkeur aangezien je hierbij erg goed kunt samenwerken (mits je de goede teammaten hebt) om de vijand verbaasd en verslagen achter te laten. Doel is hierbij om victory points (we kennen ze uit Battlefield en Company of Heroes) bezet te houden. Om dit te doen heb je manschappen nodig, welke je kunt krijgen als je genoeg resources hebt, waarvoor je weer verschilllende resource points bezet zult moeten houden. Het lijkt moeilijk, maar is in praktijk zeer simpel onder de knie te krijgen. Door met je team-mates af te spreken wie voor welke points gaat kun je de sterke punten van jouw ras gebruiken, zo is het ene ras zeer snel (goed voor een snelle start) terwijl het andere ras iets later komt met de sterkere verdedigingsunits. Het zijn simpele dingen maar ze maken de game (die op het oppervlak makkelijk instapbaar is) ook voor de wat meer gewinterde gamers een ware verslaving.

Het blijft een bêta…

Natuurlijk kende de game zijn minpunten. Zo duurde het veel te lang voordat de game voor mij een geschikt potje had gevonden. Het kan liggen aan het geringe aantal spelers van de bêta, maar dat kan ik je pas vertellen bij de volledige game. Verder is de game drie keer gecrashed tijdens mijn speelsessies, iets waarvan ik hoop dat de ontwikkelaar het nog kan fixen voordat de game in de winkels ligt. Ook was er veel te veel lag bij het online spelen, iets wat inhoud dat het spel op pauze gaat totdat de persoon wiens computer het niet kan bijhouden weer op hetzelfde niveau is als de medespelers. Natuurlijk komt dit ook door een te langzame internetverbinding maar aangezien andere games hier geen last van hebben zal het vooral aan het multi-player netwerk van de game zelf liggen. Ook werd ik na elk potje weer terug in de lobby gesmeten om weer helemaal overnieuw lang te moeten wachten terwijl de server naar tegenstanders zoekt en dat doet pijn als je net goede team-mates hebt gevonden. Een optie tot rematch is er dan ook niet.

Zoals ik al zei is een bêta gemaakt om de fouten uit de game te halen zodat de uiteindelijke versie een betere game wordt. Als de ontwikkelaar dit doet dan zit het met de multiplayer van 40k2 in ieder geval helemaal goed. In het hoofdmenu kon ik de menuutjes “Singleplayer” en “Army Painter” nog niet aanklikken, maar mijn nieuwsgierigheid naar deze opties houdt mijn aandacht in ieder geval bij de game. En dat is ook het beste advies wat ik jou op dit moment kan geven: houdt deze game in de gaten. I know I will…


  • Auteur: Boyan Schrooders | Genre: RTS | Release: 30-01-2009 | Uitgever: THQ | Ontwikkelaar: Relic Entertainment
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx