Vendetta Forever tovert elke speler om tot een actie-held. Het recreëert de slo-mo schietmomenten uit oude en nieuwe actiefilms, inclusief langzaam rondvliegende wapens. De game lijkt op het eerste gezicht op VR-titels zoals Pistol Whip en Superhot VR, maar tussen de snelle actie en het geweld zit er een puzzelelement verstopt. In korte, soms erg uitdagende, weet de game de speler door elke actiefilm cliché heen te leiden. De kracht van Vendetta Forever zit hem in de eenvoud, maar hebben we hier dan ook te maken met de volgende blockbuster of vinden we deze “film” uiteindelijk terug in de supermarkt in de budgetbak?
Alles draait om pure actie
Bij het opstarten valt meteen de minimalistische opzet op. De visuele stijl is vergelijkbaar met Superhot VR, maar dan iets minder stilistisch. In een simpele tutorial wordt alles snel uitgelegd en weet je binnen enkele seconden wat je moet doen. Geen lange uitleg, maar direct actie. De game bevat zestig uiteenlopende missies en deze duren vaak niet meer dan een minuut. Maar dit wil niet zeggen dat je de game in een uurtje hebt uitgespeeld. Zelfs op de laagste moeilijkheid kunnen de levels erg uitdagend zijn en kunnen er een groot aantal pogingen nodig zijn om succesvol een missie te voltooien. Laat staan een hoge score halen.
De kern van het spel zit in de lo-kill-motion mechanic. Dit laat je naar een vijand teleporteren die je hebt uitgeschakeld om daar meteen hun wapen over te nemen. Met meerdere vijanden slim achter elkaar geplaatst, kun je op deze manier een level voltooien. Deze aanpak houdt het tempo hoog en het zal in elke missie ook een verrassing zijn welk wapen je in milliseconden moet gebruiken om de volgende vijand uit te schakelen. Pistolen, shurikens, potloden, flessen, bijlen, machinegeweren, met vijftig verschillende wapens is er genoeg om mee te experimenteren.
Missies met een knipoog
De missies nemen de situaties die we al tientallen keren zijn tegenkomen in films en laat de speler die op een puzzelachtige manier oplossen. Gijzelaars moeten gered worden, VIP-doelen uitschakelen, ontsnappen terwijl een laser je doormidden probeert te snijden of een missie waar je langzaamaan valt door een trappengat. Er is hier redelijk wat variatie te vinden, maar niet elke missie is even duidelijk of makkelijk. Eén van de eerste missies waar je achter een kassa staat in een winkel om vervolgens een reeks gijzelaars en dieven tegen te houden, vraagt bijvoorbeeld om onmenselijke reactiesnelheden en er is geen ruimte voor fouten. Je zult goed moeten rondkijken welke wapens er zijn en of een ander pad een beter resultaat oplevert. Je kunt zelf kiezen welke vijand je uitschakelt en dit levert je een andere plek op waar vanuit je verder de reeks probeert te voltooien.
Het denkwerk zit hem dus niet alleen in de manier van uitschakelen, maar ook de volgorde en het beste wapen in de situatie. De hoge uitdaging op zelfs de makkelijkste stand levert al snel frustratie op. Je zult regelmatig vastlopen omdat je wel erg exact en snel moet zijn. Ik had dit niet erg gevonden als een tweede ronde nadat je de levels met iets meer gemak een keer al hebt doorlopen. Gelukkig biedt de game wel een creatieve oplossing. Je kunt power-ups selecteren die je het makkelijker of moeilijker maken. Elke power-up komt met een multiplier op je score. De positieve power-ups leveren natuurlijk een penalty op, maar de power-ups die het je moeilijker maken, kunnen je ook een bonus opleveren. Het is in sommige gevallen een kleine pleister voor de frustrerend moeilijke levels.
Leaderboards en verborgen tapes
Met de zestig korte levels kun je de game in een paar uur uitspelen, maar de missies hebben een hoge herspeelbaarheid. Je krijgt een rating na het voltooien en doordat een missie lekker kort is, heb je al snel de neiging om het nog een keer te proberen. De game bevat een online ranglijst voor de competitieve spelers, verborgen videotapes voor de verzamelaars en diverse moeilijkheidsopties voor de spelers die zich echt willen uitdagen. De minimalistische graphics zijn waarschijnlijk een slimme keuze met de snelle actie. Het helpt ook dat je niet hoeft te lopen, waardoor je in deze snelle VR game niet zo snel misselijk wordt. De wapens en effecten voelen goed aan en de soundtrack kleedt de boel netjes aan. Op de afwerking daarentegen is nog wel wat aan te merken. Zo gaat het menu vaak door objecten heen en kwam ik een paar keer vast te zitten aan het einde van een level. De grote hoeveelheid effecten tegelijk maakt het soms wel erg lastig om te zien wat je nou oppakt of wat er richting jou vliegt. Een game over scherm is dan helaas het resultaat zonder dat je echt weet wat er nou gebeurde.
Vendetta Forever laat zien dat iedereen een slechte actieheld kan zijn. Het is een actiegame met zestig missies die lang leuk blijft, zolang je het maar in korte sessies doet. Het is wel erg jammer dat de game regelmatig frustrerend moeilijk kan zijn en de mindere afwerking op bepaalde vlakken soms voor onduidelijkheid kan zorgen. De game zal geen Oscars winnen, maar dat is vaak ook niet het geval bij actiefilms.