Vanquish

thumbnail

Toen de eerste beelden van Vanquish naar buiten kwamen, werd de game met Halo vergeleken. Dit kwam voornamelijk door het witte pak dat werd gedragen en enige gelijkenissen vertoonde met het pak van de Master Chief. Maar vele maanden en beelden later klopt er niks meer van deze vergelijking. We hebben nu met een third-person shooter te maken in een futuristische setting, die enkele frisse dingen doet op het gebied van de gameplay. Daarnaast komt deze titel ook uit de studio die ons Bayonetta bracht en dat geeft toch wel hoge verwachtingen. Bayonetta was ondanks het soms vage verhaal of rare aankleding een erg vermakelijke game die super strak weg speelde. Met Vanquish verwachtten we eigenlijk hetzelfde: een leuke technisch degelijke game met enkele vreemde Japanse grappen erin verwerkt.

In de toekomst…

In de nabije toekomst strijden zowel de Verenigde Staten als Rusland om de overgebleven energiestoffen. De Verenigde Staten hebben een groot ruimtestation gebouwd die zoveel mogelijk zonne-energie bij elkaar probeert te sprokkelen. De Russen weten dit station over te nemen en de energie te gebruiken om San Francisco te vernietigen met een schokgolf. De Verenigde Staten zet hierdoor al zijn strijdmachten in om het station terug te veroveren en een aanval op New York te voorkomen. Jij staat in de laarzen van Sam Gideon die uitgerust is met een hyper modern pak en jij wordt op pad gestuurd om de boel te redden. Dit verhaal had natuurlijk uit elke b-film kunnen komen en dat hoeft geen slecht teken te zijn. De game zal namelijk draaien om de snelle en epische actie die op het beeld getoverd wordt en dan kunnen we een matig verhaal wel even vergeten. De game oogt erg stilistisch en toont enkele vergelijkingen met de film Casshern, die vooral door de actie en stijlvolle camera werk een aanrader is. De makers hebben ook aangegeven dat deze animatiefilm één van hun inspiratiebronnen was voor deze game.

Dit pak zorgt voor enkele interessante gameplay elementen die door de gehele game op alle manieren gebruikt zullen worden. Zo zal het mogelijk zijn om als je een succesvolle uitwijkmanoeuvre uitvoert een kort slow motion moment te starten waardoor je genoeg tijd hebt om headshots en diverse andere punten snel en precies te raken. Daarnaast zal dit ook geactiveerd worden als je levensbalk bijna op zijn minimum staat, zodat jij een paar extra tellen hebt om een schuilplek op te zoeken. Al deze acties zullen wel invloed hebben op de beperkte energie reserves van het pak. Maar de actie die je het meest zult gebruiken is dan ook de move dat jij over de grond kunt glijden, als een eindeloze rock solo van een gitarist glijdend over de grond. Een paar momenten stil staan, zal in deze game geen optie zijn, want de duizenden kogels en raketten vliegen je om de oren. Bovendien zorgt het pak ook voor enige interessante sprongen, salto’s en andere kleinere acties.

Diverse over de top wapens

Een third-person shooter kan je moeilijk een shooter noemen als er geen wapens in de game zitten en die zullen dus ook in Vanquish in grote getallen aanwezig zijn. Zo hebben we de gebruikelijke machinegweren, shotguns en assault rifles, maar zijn er ook enkele brute wapens te vinden zoals een disk gun, die vijanden door de midden kan splijten. Tel daar nog eens voor elke wapen een specifieke mêlee aanval bij op en de gevechten worden hierdoor lekker divers, maar zorgen ook voor wat meer diepgang en keuzevrijheid in de gevechten. Je kunt maximaal vier verschillende wapens met je meedragen, maar gedurende de game kun jij alle wapens die je tegenkomt oppakken en wisselen met een wapen die jij al in je bezit hebt. De diversiteit aan wapens wordt nog eens versterkt door de grote diversiteit aan beschikbare vijanden. Zo zal de game allerlei robots van klein naar groot bevatten en zullen ze allemaal diverse AI patronen bevatten. Grafisch lijkt de game ook erg strak te worden, want de grote hoeveelheid aan vijanden, raketten en omgevingen zorgen voor een intense ervaring. Een epische soundtrack helpt daar natuurlijk ook altijd bij. Dit klinkt allemaal nog erg serieus, maar gelukkig zit het vreemde Japanse gedeelte er nog steeds in. Zo zal er een speciale knop zijn om een sigaret op te steken en zullen de quotes weer lekker fout zijn.

Vanquish lijkt hiermee een erg interessante afwisseling te zijn op de standaard third en first person shooters die allemaal dit najaar uitkomen. Ben jij al dat serieuze gedoe zat dan is Vanquish weer een leuke frisse insteek op het genre en kan dit voor een erg leuke singleplayer ervaring zorgen. De game gaat geen multiplayer bevatten en dit is voor sommige mensen een grote teleurstelling. Aan de andere kant kunnen we nu een grotere singleplayer avontuur verwachten, wat ik persoonlijk niet erg vindt. Iedereen blijft toch steken bij een handvol multiplayer games en stappen niet zo snel over naar een game als Vanquish. Ik kan in ieder geval niet wachten op die vreemde en snelle actie van Vanquish.


  • Auteur: Stefan Roest | Genre: Third-Person Shooter | Release: 25-10-2010 | Uitgever: Sega | Ontwikkelaar: Platinum Games
    Graphics: 9.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 8.6 | Besturing: 8.0 | Replay: 8.0
    8.2
    + Graphics
    + Snelle actie
    + Nadruk op Leaderboards
    - Kort
    - Niet voor alle gamers bedoeld
    - Verhaal

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx