Vampire: The Masquerade – Swansong

thumbnail

Eind vorige maand kwam een battle royal versie uit die zich afspeelde in het universum van Vampire: The Masquerade, namelijk Bloodhunt. Een razendsnelle derde persoons shooter waarbij snelheid het allerbelangrijkste is. De volgende game in deze serie staat alweer voor de deur om gereleased te worden, namelijk Bloodswan. Dit is een narratieve game van ontwikkelaar Big Bad Wolf en is verder op geen enkele manier te vergelijken met Bloodhunt. Je gebruikt geen vuurwapens of andere gevaarlijke gereedschappen om je tegenstanders om te leggen maar het belangrijkste is je eigen brein en een flinke portie geduld. Waarbij tegenwoordig snelle games vele malen populairder zijn dan langzame verhalende spellen is het altijd even afwachten om te zien hoe zo’n spel zich zal houden. Alleen door goed speurwerk zal je verder komen en van geweld is (bijna) geen sprake. Voor de fans van gewelddadige games en een flinke bak aan actie zal dit geen aanrader zijn, des te meer voor spelers die vooral geïnteresseerd zijn in het verhaal. Gelukkig kan ik je alvast verklappen dat dit verhaal zeker niet teleurstelt.

Begint wat onduidelijk

Zoals de naam Vampire al doet vermoeden gaat het in deze serie om vampieren en in Bloodswan kruip je in de huid van drie verschillende vampieren: Emem, Leysha en Galeb. Elk personage heeft zijn eigen speciale krachten, Emem kan bijvoorbeeld door de wereld teleporteren en Leysha kan onzichtbaar worden. Daarnaast is dit ook een RPG en kan je dus punten in verschillende eigenschappen steken. Denk hierbij aan eigenschappen zoals het beter kunnen overtuigen in een gesprek of het kunnen hacken van een computer. Deze lijken op het begin nog niet zo interessant maar je zal al snel merken dat het goed besteden van je punten een grote hulp kan zijn bij het vinden van belangrijke informatie. Buiten deze eigenschappen zijn er nog een aantal systemen die helaas vrij onduidelijk uitgelegd worden, zo kan je bepaalde buffs ontvangen als je iemand bijt maar is het ook mogelijk dat je een negatief effect ontvangt als je dat op de verkeerde manier of tijd doet. Ook is het aan het begin even zoeken wat je nou precies moet doen met de Disciplines, Talents en Traits en hoe je de punten daar moet verdelen.

Je wordt ook vrij abrupt het verhaal in geslingerd want het verhaal begint met een grote crisis. Er is groot alarm geslagen in jouw wereld, genaamd Code Red, want op een vampieren feestje is het gigantisch misgegaan. Wat er precies aan de hand is blijft lange tijd erg onduidelijk en hier zal je achter moeten gaan komen door een hoop detective werk met de drie hoofdpersonages. Zoals hierboven al beschreven heb je bij Bloodswan een flinke bak aan geduld nodig want als een echte detective moet jij hotels, huizen en andere locaties helemaal uitpluizen om tot antwoorden te komen. De game geeft je een minimaal aantal tips en dien je dus vooral zelf logisch na te denken wat de volgende stap moet zijn om alles te vinden op een locatie. Dit doe je grotendeels door rond te lopen en aantekeningen te lezen of computers te hacken, maar het belangrijkste is met omstanders praten. Hier komt gelijk het meest actievolle gedeelte van Bloodswan om de hoek zetten want de conversaties worden gezien als een echt gevecht. Je hebt twee soorten balken waar je rekening mee moet houden. De ene is Willpower die je kan inzetten om je speciale krachten op dat moment sterker te maken en de andere is Hunger. De Hunger balk loopt vol als je bepaalde acties in de wereld uitvoert en is naar beneden te halen door het leegzuigen van mensen, wanneer de balk vol is verander je namelijk in een wild beest en pak je de eerste beste mens in de buurt en bijt je die. Dit is natuurlijk niet handig als je juist wilt verbergen dat je een vampier bent. De Willpower balk loopt dus leeg zodra je deze inzet voor speciale krachten en is weer aan te vullen door conversaties te winnen of belangrijke items in de levels te vinden. Het winnen van zo’n gesprek voelt elke keer als een echte overwinning want als je verliest zal je op een andere manier aan de informatie moeten komen of zelfs helemaal niet. Het is vaak al lastig zat om de verbanden te kunnen leggen dus is het erg prettig als zo’n gesprek succesvol is. Bloodswan is geen spel wat je bij de hand neemt en dat is meteen ook de kracht van dit spel. Je begint het level met één van de personages, krijgt grofweg een paar doelen die je moet voltooien en dat is het. Zo is er op het begin een level waarbij een vampier onthoofd is in zijn eigen huis en dien jij met Galeb uit te zoeken wat er allemaal gebeurd is. Je doet jezelf voor als een FBI agent en gaat op onderzoek uit, je gaat van kamer naar kamer en zoekt naar aanwijzingen. Intussen maak je een praatje met de agenten die er ook zijn om uit te zoeken waar zij al achter zijn gekomen om vervolgens erachter te komen dat het allemaal iets anders is verlopen dan in eerste instantie lijkt. Tijdens het doorzoeken van het huis kom je een verborgen kluis tegen waar uiteraard een code op zit. Bij de meeste spellen heb je wel een grote hint op de muur of heb je net iets opgepakt waar de code gewoon simpelweg in staat. Hier dien je echt de gevonden aanwijzingen goed te lezen, terug te gaan naar eerdere agenda’s of andere notities om uiteindelijk toch een verband te leggen waar uiteindelijk de code uit komt. Het is een heerlijk gevoel als je na veel denk- en speurwerk eindelijk die code weet te achterhalen.

Erg langzaam, maar erg leuk

Hoewel het verhaal zeker onderhoudend genoeg is en de puzzels erg goed in elkaar zitten is de slakkengang waarmee Bloodswan zich voortbeweegt af en toe wel irritant. Omdat je regelmatig terug moet lopen naar eerder bezochte ruimtes ben je dus veel aan het lopen, maar zelfs de ren stand gaat traag. Ook het uitvoeren van acties zoals een ophoging beklimmen zit vast in één animatie, op een gegeven moment moest ik vier beklimmingen achter elkaar doen en elke keer begon de animatie helemaal opnieuw. Komt er ook nog bij dat de animaties van deze game niet van hoog niveau zijn en dat geldt eigenlijk voor het hele grafische aspect van het spel. De omgevingen kunnen er nog mee door maar als je de gezichtsuitdrukkingen en bewegingen ziet van de personages dan denk je soms een twintig jaar spel opgestart te hebben. Ook de voice acting is niet even constant qua kwaliteit en dit haalt je soms toch wel een beetje uit het verhaal. Deze minpunten zijn echter snel te vergeven als je aan het spelen bent. Elke keer als je door een level loopt kom je meer aanwijzingen tegen die weer leiden naar nieuwe verrassingen en wendingen, je keuzes hebben daadwerkelijk effect op het verhaal en zelfs op de andere twee personages waar je mee speelt. Het spel begint wat rommelig en onduidelijk maar al snel zal je de enorme charme zien van Bloodswan en niet willen stoppen met spelen totdat elk geheim ontrafeld is.


  • Daan Nijboer / RPG / 19-05-2022 / Nacon / Big Bad Wolf
    Graphics: 6.5 Audio: 6.0 Gameplay: 7.5 Controls: 7.0 Replay: 8.0
    7.5
    + Lastige puzzels
    + Veel te ontdekken
    + Onderhoudend verhaal
    - Houterige animaties
    - Soms wel heel traag
    - Voice acting is wisselend

    4 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    2 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Punker
    Gast
    Anoniem
    2 jaren geleden

    Prima score, wellicht probreen binnenkort.

    Z@3 Redrum
    Lid
    2 jaren geleden

    Heb de game amper gevolgd, denk dat ik deze laat liggen voorlopig.


    Naar boven
    2
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx