Eind dit jaar verschijnt Half-Life 2 ook op de PlayStation 3 en de Xbox 360. Samen met Team Fortress 2, Portal, de verschillende episoden en Half-Life 2 zelf hoopt Valve wederom een succes te kunnen kweken. Op de Xbox 360 zal de game in ieder geval wel ‘n hoop resources gaan gebruiken. Het spel zou ongeveer 93 tot 94% van de kracht van de console gaan gebruiken, zo heeft Valve duidelijk gemaakt in een interview. Hoever de PlayStation 3 zou moeten gaan om het spel vloeiend te kunnen draaien is niet bekend. Wel wist Valve te vertellen dat de game momenteel simpel draait op de RSX-GPU. De SPU’s van de CELL zouden daarnaast niet eens nodig zijn om het spel te kunnen draaien. Valve zou echter wel besluiten om gebruik te maken van de omringende kracht van de CELL voor enkele andere toepassingen voor de game.
For the 360 version of the game, we can probably say we are using around 93-94% of the console’s power given our current optimization. With the PS3, we can’t exactly say what power cap we reached, since no developer really knows where the boundary is for the PS3. We can tell you that in terms of the whole game together on the PS3, we are not even using the SPU’s and it is purely built on the graphics card and Cell. We’re still optimizing for PS3 more because we can, which can explain the slight delay to you.